Algemeen Nijmeegs Studentenblad

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Het Algemeen Nijmeegs Studentenblad (ANS) is een studentenblad van en voor studenten van de Radboud Universiteit Nijmegen (RU). Het is in 1986 opgericht door oud-leden van AKKU, de studentenvakbond aan de RU, en verschijnt 10 keer per jaar.

Geschiedenis[bewerken]

ANS ontstond na de opheffing van het Nijmeegse Studentenblad Tegenspraak. Na een enquête onder studenten bleek dat er echter nog volop belangstelling was voor een blad door studenten dat kon concurreren met het universiteitsblad, KU-Nieuws (in 2001 omgedoopt tot Vox).

In de eerste jaren was de redactie persoonlijk actief bij de studentenprotesten en -vakbond. Hier werd ook vaak over bericht. Hierdoor kreeg het blad een links imago, waar men tien jaar later weer mee zou breken. De nieuwe ANS-generatie wilde onafhankelijke, kritische journalistiek bedrijven. Daardoor moest ook het beleid van Studentenvakbond AKKU kritisch gevolgd worden en niet alleen, zoals daarvoor nog gebruikelijk was, de traditionelere en/of rechtse kringen binnen de universiteit.

Oplage[bewerken]

Het blad heeft een oplage van 10.000 stuks en wordt verspreid over de campus en de binnenstad van Nijmegen. Het telt 32 pagina's, waarvan 16 in kleur. Na verschillende internetexperimenten is in september 2005 de weblog ANS-Online van start gegaan met dagelijks studentennieuws en videoreportages.

Trivia[bewerken]

  • De strip DirkJan heeft een tijd in ANS gestaan. Verder heeft ANS de rubriek Deze maand niet, waarin vaak het officiële universiteitsblad Vox[1] op de hak wordt genomen.
  • De (hoofd)redactie van ANS wisselt jaarlijks.
  • Het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen liet in 2005 een editie van ANS vernietigen omdat in de betreffende ANS bij wijze van 1 aprilgrap melding werd gemaakt van een fusie van een faculteit met die van een andere universiteit.
  • In december 2006 dreigde toenmalig minister Pechtold met de vernietiging van een volledige oplage, omdat er een onwelgevallig interview werd geplaatst over zijn functioneren als minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties.
  • In mei 2007 werd ook een editie van ANS op verzoek van het College van Bestuur verwijderd omdat er pornografisch materiaal in zou staan.[2]
  • In augustus 2010 werd een introductie-editie geweigerd uit de door de universiteit verzorgde introductietasjes, omdat het hoofdredactioneel commentaar 'niet zou aansluiten bij de visie die de universiteit tijdens de introductie wil uitdragen'.[3]

Externe link[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties