Channel 1

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Het hoofdkwartier van Channel 1 in Romema

Channel 1 (Hebreeuws: הערוץ הראשון, HaArutz HaRishon) is het oudste televisiekanaal in Israël. Het kanaal van de Israel Broadcasting Authority begon met uit te zenden op 2 mei 1968. Het kanaal wordt grotendeels gefinancierd door het kijk- en luistergeld, maar ook de reclame die ze uitzenden is een grote inkomensbron.

Geschiedenis[bewerken]

Het recht om de Israel Broadcasting Authority op te richten kregen ze van de Knesset op 6 juni 1965. De eerste uitzending via Channel 1 vond plaats op 2 mei 1968. Tot 1982 zond Channel 1 uit in zwart-wit, maar sinds 13 januari 1982 zenden ze uit in kleur. In de periode van 1968-1982 werd enkel met een uitzonderlijke gelegenheid met kleur uitgezonden. Zo waren bijvoorbeeld het bezoek van de Egyptische president aan Israël van 1977, en het Eurovisiesongfestival 1979 in kleur.

Tot 1994 was de naam van het kanaal HaTelevizia HaYisraelit (Hebreeuws: הטלוויזיה הישראלית), maar werd Channel 1 op 4 november 1993.

Shows[bewerken]

Channel 1 heeft een grote lijst met programma's die ze zelf hebben gemaakt zoals:

  • Mabat - Het avondnieuws en andere nieuwtjes gepresenteerd door Haim Yavin.
  • Popolitika - Het politieke nieuws
  • Rishon BaSha'ar - De voetbalhoogtepunten, gepresenteerd door Bonni Ginzburg.

Buitenlandse shows[bewerken]

Animatie-shows[bewerken]

Externe links[bewerken]