De Speld

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De Speld
Type Satirische nieuwswebsite
Taal Nederlands
Eigenaar Stichting De Speld
Opgericht 2007
Status Actief
URL Speld.nl
Portaal  Portaalicoon   Media

De Speld is een satirisch online nieuwsmagazine opgericht in 2007 door Melle van den Berg en Jochem van den Berg (geen familie). De Speld reageert met een knipoog op regionaal, nationaal en internationaal nieuws. De essentie van dit medium is dat de nieuwsberichten niet op waarheid berusten, maar zo gebracht worden dat zij waar zouden kunnen zijn. Het is daarmee vergelijkbaar met The Onion, dat in de Verenigde Staten wordt uitgegeven. De redactie is gevestigd in Amsterdam.

In het nieuws[bewerken]

De Speld wordt niet zelden voor een echte nieuwswebsite gehouden. Vooral op sociale media als Facebook en Twitter gaat het wel eens hard met de reacties van mensen die De Speld niet kennen en daardoor niet door hebben dat het satire betreft. In april 2008 was De Speld genoodzaakt een satirische tekst en bijbehorende afbeelding, waarin de door The Coca-Cola Company geregistreerde merknaam Fanta door Fitna is vervangen, aan te passen nadat het frisdrankconcern met juridische stappen dreigde.[1][2]

In oktober 2008 namen diverse internetfora het bericht over dat Willem van Oranje moslim zou zijn geweest.[3] Het artikel wist zelfs uiteindelijk enkele Turkse kranten[4] en het AD[5] te halen.

In 2009 deed De Speld weer van zich spreken, onder andere wanneer De Telegraaf[6] abusievelijk een artikel op haar homepage overnam. De Speld werd in datzelfde jaar genomineerd voor vier Dutch Bloggies, waaronder voor Beste Blog van Nederland.

In januari 2010 verzocht een medewerker van het PVV-Tweede Kamerlid Hero Brinkman de redactie om een artikel, waarin Brinkman Ramses Shaffy een 'halfislamitische drinkebroer' noemt te verwijderen. Het incident leidde tot verhitte reacties en onder andere een voorpagina-artikel op NU.nl[7] en een uitgebreide analyse in De Pers.[8] Het gewraakte artikel stond begin 2014 overigens nog steeds online.[9]

In 2011 neemt Broadcast Magazine het bericht van De Speld over dat Harry Mulisch een lidmaatschap van de TROS zou hebben. Het artikel werd grotendeels gekopieerd en snel weer verwijderd.

Ook in 2011 werd een Speldbericht voor waarheid aangenomen. Het Haarlems Dagblad dacht dat er echt 200 kilo tonijn was gevonden in een lading cocaïne. Het artikel is verwijderd, maar de blog krapuul.nl heeft een screenshot bewaard.

Datzelfde jaar meldde nu.nl dat spellenproducent Jumbo de redactie van De Speld heeft verzocht een artikel te verwijderen, omdat de fictieve persoon die werd gebruikt, Dirk Verhoef, niet werkzaam is bij Jumbo. In het artikel stond dat Jumbo een Wordfeud-bordspel lanceert.

Publicaties[bewerken]

  • Van september 2010 tot juni 2012 was De Speld elke dinsdagnacht te horen op Radio 1, bij WNL, met Globaal Nieuws gepresenteerd door Diederik Smit.
  • Van december 2010 tot en met maart 2012 publiceerde De Speld iedere woensdag een pagina in dagblad De Pers.
  • Van februari 2012 tot heden publiceert De Speld tweemaal per week een artikel in de Volkskrant.
  • In 2011 werd een scheurkalender gepresenteerd, met nieuws over het hele jaar voor 2012.
  • In 2012 verscheen ‘Nederland het Boek. In vijf miljard jaar van supermacht naar wereldrijk’. Een satirisch boek over de geschiedenis van Nederland. “Een originele en geestige kijk op de Nederlandse geschiedenis van het schrijverscollectief De Speld, bekend van de gelijknamige satirische website. Het verhaal vangt ruim dertien miljard jaar geleden aan en eindigt bij de financiële crisis anno nu.”[10] Publicist Bas Heijne sprak in een video vol lof over het boek. Volgens hem is 'Het belang van 'Nederland, Het Boek' niet te onderschatten'. [11]

Video's[bewerken]

Sinds de zomer van 2010 maakt De Speld ook video's. Het eerste filmpje werd geplaatst op 29 juni van dat jaar en werd direct een grote hit. De video over de 'pedofilofiel' kreeg internationale bekendheid, doordat het werd geplaatst op Reddit.[12] Op YouTube is het filmpje inmiddels al meer dan 400.000 keer bekeken. [13]

Ten tijde van de verkiezingen van 2012 maakte De Speld een reclamespot voor "De partij tegen de Burger".[14] Dit werd een enorme hit op YouTube. Diverse Nederlandse media, zoals NRC, [15] het Algemeen Dagblad [16] en Volkskrant [17] plaatsten het filmpje op hun site. Het filmpje is inmiddels meer dan 120.000 keer bekeken. [18]

Op 15 januari 2013 publiceerde De Speld een video met de titel "Nederland vanaf 1 februari een dictatuur". [19] Nog geen twee weken later maakte koningin Beatrix haar aftreden bekend. Mede door deze toevalligheid is het filmpje al meer dan 70.000 keer bekeken. [19]

Toekomst[bewerken]

Ook in de toekomst staan er publicaties gepland. Zo verschijnt er in september 2014 een boek van De Speld over de politiek van binnenhof in Den Haag.

Mijlpalen[bewerken]

In 2011 is de De Speld verkozen tot Website van het Jaar in de categorie ‘entertainment’. Daarnaast bereikte de website op zaterdag 26 oktober 2013 100.000 facebook likes.

Interviews[bewerken]

Op 23 maart 2012 kwam Nieuwsuur op bezoek bij de redactie van De Speld. Dit interview ging over twee artikelen die de website al eerder geplaatst had, maar in die week waarheid werden. [20]

Op 3 juli 2013 publiceerde De Groene Amsterdammer een interview met hoofdredacteur Jochem van den Berg. [21]

Externe link[bewerken]

Zie ook[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties
  1. Koster & Jojanneke Satire-site buigt voor Cola-dreiging, De Pers, 22 april 2008
  2. Pieter 't Hoen Frisdrankconcern introduceert ‘Fitna’ (revisited), De Speld, 18 april 2008
  3. Steven van der Jagt Willem van Oranje was bekeerde moslim, De Speld, 25 september 2008
  4. Dunya Hollanda'yı Müslüman 'Yusuf' kurmuş, Yeni Safak, 1 oktober 2008
  5. Caspar Naber 'Moslim-verleden' Willem van Oranje blijkt 'hit', Algemeen Dagblad, 1 oktober 2008
  6. NRC Next, De Telegraaf neemt bericht over Patatje Holocaust over, NRC Next, 2 oktober 2009
  7. Brinkman (PVV) eist verwijdering satirisch artikel, NU.nl, 6 januari 2010
  8. Kustaw Bessems & Dirk Jacob Nieuwboer, Huilbaby's van het Binnenhof, De Pers, 7 januari 2010
  9. Lambertus Ermelo, PVV vestigt aandacht op duistere kant Shaffy, De Speld, 4 december 2009
  10. Recensie op bol.com
  11. Bas Heijne over Nederland: Het Boek; http://www.youtube.com/watch?v=ZCmzakd17eU
  12. Pedophiles harassed by pedophilophiles (youtube), Reddit, 19 februari 2013
  13. Pedofilofiel grote plaag voor kinderlokkers; http://www.youtube.com/watch?v=OW_H6uEoX8M
  14. De partij tegen de Burger, YouTube, 10 september 2012
  15. Geen vertrouwen in de politiek? Zie de Partij tegen de Burger dan niet over het hoofd, NRC, 12 september 2012
  16. De Speld: De Partij tegen de Burger 'Flikker toch op', Algemeen Dagblad, 12 september 2012
  17. De Speld: De Partij tegen de Burger, Volkskrant, 12 september 2012
  18. Campagnespot Partij tegen de Burger: Flikker toch op, YouTube, 10 september 2012
  19. a b Nederland vanaf 1 februari een dictatuur, YouTube, 15 januari 2013
  20. 'De voorspelbaarheid van satire' http://nieuwsuur.nl/onderwerp/354900-de-voorspelbaarheid-van-satire.html
  21. 'Aanslag Syrië rustig verlopen' http://www.groene.nl/artikel/aanslag-syrie-rustig-verlopen