Fox News Channel

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
FOX News Channel
Type Nieuwstelevisienetwerk
Land Verenigde Staten
Eigenaar Fox News Network
Fox Entertainment Group (NWS)
Sleutelfiguren Roger Ailes (president)
Mark Kranz (CFO)
Lancering 7 oktober 1996
Website
Lijst van televisiezenders
Portaal  Portaalicoon   Televisie

FOX News Channel, vaak aangeduid als FOX News, is een Amerikaans televisienetwerk dat 24 uur per dag nieuwsprogramma's uitzendt. In de nacht worden enkele eerdere uitgezonden programma's herhaald.

FOX News Channel is sinds 1996 in de Verenigde Staten zowel via de kabel alsook met de satelliet te ontvangen. Menig kabelbedrijf biedt de zender aan in zijn standaardpakket. Het kanaal is in handen van Fox Entertainment Group, dat op haar beurt weer deel uit maakt van het Amerikaanse mediaconglomeraat News Corporation van de in Australië geboren Rupert Murdoch.

FOX News is in circa 85 miljoen Amerikaanse huishoudens te ontvangen en wordt dagelijks bekeken door gemiddeld 2 miljoen kijkers. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen Media Research was FOX News in mei 2010 het meest bekeken Amerikaanse nieuwskanaal, vóór MSNBC en CNN, die respectievelijk de plaatsen twee en drie bezetten.[1]

Geschiedenis[bewerken]

Oprichting[bewerken]

Rupert Murdoch is de oprichter van FOX News. Hij richtte het kanaal op omdat hij vond dat het huidige Amerikaanse medialandschap te links georiënteerd was. Hij had al ervaring met het opzetten van een nieuwszender, dankzij de lancering van Sky News in het Verenigd Koninkrijk.

Murdoch gaf de zender de slogan Fair and Balanced (Eerlijk en neutraal) mee, met daarnaast de subslogan We Report. You Decide. (Wij leggen het vast, U beslist.).

In februari 1996 nam Murdoch contact op met Roger Ailes, nadat deze ontslagen was bij America's Talking, vlak voordat het opging in MSNBC. Een team van medewerkers die erg nauw met Ailes hadden samengewerkt bij NBC volgden hem naar FOX News en zorgden daarmee voor een basis van medewerkers voor FOX. Al snel werd er naar ruimte gezocht in New York.

Lancering[bewerken]

Ten tijde van de lancering op 7 oktober 1996 konden slechts 10 miljoen Amerikaanse huishoudens de nieuwszender ontvangen. FOX News bereikte bijvoorbeeld niet de belangrijke kabelmarkten van New York City en Los Angeles. Daarom nodigde FOX enkele belangrijke journalisten uit om een positief verslag te geven van de gang van zaken bij de zender, maar de journalisten zagen niet wat de FOX-directie hun had beloofd. Zij vonden de programmering en verslaggeving erg oppervlakkig en ongebalanceerd. Zo vonden ze dat in The O'Reilly Factor sommige gasten te hard werden aangepakt door O'Reilly en sommigen te mild, waarmee eenbepaalde mening zou worden uitgedragen. Ook de Talking Points Memo zou ongebalanceerde kritiek op de Democraten verspreiden. Ondanks alle negatieve publiciteit bleef News Corporation geld stoppen in de nieuwszender. News Corporation zorgde er ook voor dat over de jaren heen FOX-stations geld ontvingen ter instandhouding van hun nieuws afdelingen. Wat veel externe nieuwsjournalisten aankondigden — een snel einde, omdat ze (volgens hen) te subjectief waren — gebeurde uiteindelijk niet en FNC groeide al snel uit tot een van de grootste nieuwszenders van de Verenigde Staten.

Verslaggeving[bewerken]

FOX News wist al snel groot gedeelte van de conservatieve kijkers van gevestigde Amerikaanse nieuwsmedia voor zich te winnen, doordat zij, in tegenstelling tot de andere nieuwszenders, inspeelde op de vraag van deze kijker.

Tijdens de Monica Lewinsky-affaire zond FOX News elke dag een één uur durend programma rond deze affaire uit. Volgens linkse groepen drong de zender diverse malen aan op het aftreden van de zittende president Bill Clinton.

Tijdens de presidentsverkiezingen van 2000 beschuldigde de FOX News-presentator Bill O'Reilly de Democratische presidentskandidaat Al Gore ervan dat hij een quasi-collectieve overheid wilde op een socialistische basis. Dit zorgde voor onrust onder de voornamelijk conservatieve kijkers die doorgaans niks moeten hebben van het socialisme.

Bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2000 meldde FOX News als eerste dat George W. Bush de verkiezingen had gewonnen. Zo meldde zij dat Bush de staat Florida had gewonnen met een nipte meerderheid. Opmerkelijk hierbij was dat John Prescott Ellis, een neef van winnaar George Bush, de beslissing hierover nam. Andere Amerikaanse nieuwskanalen, zoals MSNBC, CNN, ABC News en CBS News, riepen in navolging van FOX News Bush als winnaar uit. Het bleek echter nog weken te duren voor de definitieve uitslag van Florida werkelijk bekend was. De melding van FOX zou dus voorbarig zijn geweest.

Op 11 september 2001 werd FOX News (hoewel het niet het eerste nieuwsstation was dat het nieuws naar buiten bracht) even het best bekeken station ter wereld volgens Nielsen Media, alhoewel andere bronnen citeren dat CNN een even grote wereldwijde dekking had. In Nederland werd het nieuws over de aanslagen in de huiskamers via NOS Nieuws uitgezonden, waarbij NOS onder andere FOX News, maar daarnaast ook CNN, ABC News en Sky News als bronnen opnam in hun uitzendingen. Tijdens de aanslagen en de dagen erna was FOX News, net als alle andere nieuwsstations, 24 uur per dag in de lucht om verslag te doen, iets dat de nieuwsstations een geschatte $10 miljoen aan misgelopen reclame-inkomsten heeft gekost.

Tijdens de Invasie van Irak was FOX News vaak live vanuit Irak. Onder de slogans "Operation Iraqi Freedom" versloeg zij de oorlog, net als andere commerciële Amerikaanse nieuwsstations, alsof het een show was. FOX News wist echter door het patriottistisch verslaan van de oorlog nieuwe successen te boeken.

Bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2004 riep FOX News eveneens Bush als een van de eerste (gelijk met NBC news) tot de winnaar uit. Deze keer sprak het kanaal, eveneens als NBC news, weer voor zijn beurt, echter een halve dag later gooide John Kerry de handdoek in de ring nadat bekend was geworden dat Ohio voor Bush had gekozen.

Fox News in perspectief[bewerken]

Vanaf het moment van oprichting heeft FOX News zichzelf gepresenteerd als een neutrale zender die een zo groot mogelijk publiek wil bereiken. Neutraliteit werd zelfs genoemd als de reden voor oprichting, maar sinds de lancering wordt FOX News in vergelijking met andere Amerikaanse zenders vaak als conservatief beschouwd. Veel Amerikanen vinden de rest van de grote media te links georiënteerd, en zien FOX News als tegenwicht op de balans.[bron?] Dit verklaart het hoge aantal kijkers. De zender is indirect in handen van Rupert Murdoch en die staat bekend als een zielsverwant van de Amerikaanse Republikeinse Partij.

Er zijn diverse instituten die onderzoeken hebben gedaan naar de mate van objectiviteit van FOX News. Uit sommige onderzoeken is gebleken dat de zender subjectieve en politiek pro-republikeinse informatie verstrekt, maar andere onderzoeken karakteriseren FOX News weer als een vrij objectief netwerk.

Een andere veel gehoorde kritiek is dat de verslaggevers vaak hun (conservatieve) mening geven over nieuws. Volgens sommigen is dit onvermijdbaar, en bestaat objectief nieuws niet. De beste manier om objectiviteit te verkrijgen, is door meerdere nieuwsbronnen te raadplegen. MSNBC staat bijvoorbeeld weer bekend om haar linkse verslaggeving.

Als FOX News in perspectief wordt geplaatst ten opzichte van andere zenders, dan wordt er vaak geconstateerd dat andere Amerikaanse zenders (waaronder CNN en MSNBC, maar ook ABC News) een sterke links-democratische houding tegenover nieuws hebben. De Democratische conventie van juli 2004 in Boston werd bijvoorbeeld door CNN uitvoerig besproken, in tegenstelling tot de Republikeinse conventie die plaats vond in augustus 2004. De kijkcijfers bij FOX News waren tijdens de Republikeinse conventie voor het eerst in de geschiedenis hoger dan bij de drie grootste televisienetwerken ABC, CBS en NBC.

In 2003 is een onderzoek gedaan waaruit werd geconcludeerd dat personen die FNC als primaire nieuwsbron gebruiken minder op de hoogte waren van de juiste feiten dan kijkers van andere kanalen. Zo meenden 33% van de personen die FNC als primaire nieuwsbron noemden dat er in Irak massavernietigingswapens waren gevonden. Bij personen die andere primaire nieuwsbronnen noemden lag dat rond de 20% voor diverse televisiekanalen en rond de 10% voor gedrukte nieuwsbronnen. (Kull et al., 2003)

FOX News en Nederland[bewerken]

Er is na de moord op Theo van Gogh een reportage over de zogenoemde "Holland Daze" (Hollandse wind) vertoond op de zender, waarin te zien was hoe het tolerante Nederland zich omvormde tot een land waar men het nut inziet van een rechtser en strenger beleid. De grote aandacht aan deze zaak vond men in Nederland opmerkelijk, gezien het feit dat de aanslag op Pim Fortuyn nauwelijks aandacht kreeg.

Ook ten tijde van de moord op Theo van Gogh kwam de conservatieve televisiecolumnist Cal Thomas met een column over het ineenstorten van de Nederlandse tolerantie (Thomas, 2004). De columnist haalde het Nederlandse euthanasiebeleid aan en beschreef hoe in een Gronings ziekenhuis pasgeboren baby's werden vermoord omdat ze niet aan medische standaarden voldeden. De columnist zei hierop dat een land dat geen morele standaarden kent, zal uitmonden in een anarchistische maatschappij, en hij trok zelfs een parallel met het nazisme. De televisiecolumn die destijds ook op het NOS Journaal aandacht kreeg, veroorzaakte veel reacties. Eén Nederlandse reactie was dat het euthanasiebeleid het gevolg was van een democratische meerderheid. Cal Thomas reageerde hierop door te stellen dat pasgeborenen niet kunnen stemmen en dat dit een ridicule redenering was. Cal Thomas ontving in de maanden na zijn column nog bijzonder veel (voornamelijk Nederlandse) reacties. Hij interpreteerde in zijn daaropvolgende columns deze mensen als immoralisten.

O'Reilly viel in zijn column Talking Points Memo tevens Hollandse tolerantie aan, doordat hij melding maakte van de zwangere vrouw in Big Brother en het programma van BNN waarin twee programmamakers ervaren hoe het is om verslaafd te zijn aan drugs. O'Reilly noemde Nederland een moreel verwerpelijk land, dat ten onder zal gaan aan zijn tolerantie. Hierbij betrok hij ook de mislukte integratie van allochtonen en de voorspelling dat Amsterdam in 2025 meer buitenlanders huisvest dan autochtonen.

In 2005 heeft John Gibson in een column verklaard dat het Nederlandse rechtssysteem niet deugt. Hij zei daarover dat in de zaak-Natalee Holloway de hoofdverdachte Joran van der Sloot in het Amerikaanse rechtssysteem geen vrij man zou zijn. (Gibson, 2005) Echter bewijzen tegen Joran van der Sloot waren er op dat moment vrijwel niet, en de beweringen waren onderbouwd op slechts enkele hersenspinsels.

FOX News en Aruba[bewerken]

Gedurende de vermissing van Natalee Holloway kwam Aruba, de plek waar de vermissing zich afspeelde, voortdurend negatief in het nieuws bij de zender. Het programma On The Record with Greta Van Susteren deed elke werkdag vanuit Aruba verslag van de verdwijning. Zowel Bill O'Reilly als John Gibson, beide columnisten in hun eigen televisieprogramma, spraken over de "slappe" justitie op het eiland en van de Nederlandse autoriteiten en riepen om een ware boycot van het eiland op toeristisch gebied. De linkse Greta Van Susteren riep ook op om massaal aan de boycot gehoor te geven. Buiten presentatoren van FNC kwam de Amerikaanse televisiedokter Phil McGraw (beter bekend als Dr. Phil) ook tot deze conclusie.

FOX News en België[bewerken]

Aan België heeft tot nog toe FOX News geen opvallende aandacht besteed. Tijdens de Irakoorlog werd België echter wel in een kwaad daglicht gesteld omdat de regering geen steun verleende aan de Amerikaanse regering. Ook plaatste FOX News België samen met Frankrijk en Duitsland in het rijtje van uitgesproken tegenstanders van de Irakoorlog.

Ontvangstmogelijkheden[bewerken]

Landen waar Fox News Channel te ontvangen is.

Noord-Amerika[bewerken]

In de Verenigde Staten van Amerika en Canada is FOX News via elk kabelbedrijf, en ook via satellietbedrijven zoals DIRECTV, te ontvangen in een standaardpakket. Er zou eerst sprake van zijn dat er ook in Canada een FOX News zou komen. Het netwerk zou dan FOX News Canada zijn geworden. Dit is echter in een later stadium niet doorgegaan, omdat de Canadese overheid voor problemen zorgde in de procedure. Daarop klaagde FOX News het Canadese overheidsstation Canadian Broadcasting Corporation aan. FOX claimde dat CBC, dat gedeeltelijk in handen van de Canadese overheid is, bang was haar monopolie kwijt te raken.

Nederland[bewerken]

In Nederland is FOX News nu alleen nog maar te ontvangen via kabelmaatschappij Caiway die alleen in een aantal gemeentes in het midden van het land uitzendt. Andere kabelbedrijven hebben FOX News niet in het digitale pakket zitten. Fox News werd vroeger op UPC, Casema en CanalDigitaal (satelliet) uitgezonden maar die hebben Fox News de laatste paar jaren uit hun pakket gehaald. Via de schotel is FOX News in Europa nog wel te ontvangen in buitenlandse pakketten, hoewel een deel van de dag gecodeerd wordt uitgezonden.

Internet[bewerken]

Delen van de programma's zijn via de FOX News website te ontvangen. Het gaat hier dan meestal om een bepaald coverstory. Dit introduceerde FOX News nadat CNN in maart 2005 dezelfde stap had genomen.

Programmering en verslaggevers[bewerken]

FOX News zendt 24 uur per dag nieuws uit. Zij beschikt over een programmering vergelijkbaar met die van CNN en MSNBC.

Programma's[bewerken]

Niet meer uitgezonden programma's[bewerken]

Gezichten[bewerken]

FOX News Radio[bewerken]

FOX News is op de radio te volgen via verschillende zendgemachtigden in heel de Verenigde Staten. Er zijn verschillende programma's, waarvan de presentatoren vaak hetzelfde zijn als op de TV. Voorbeelden hiervan zijn de Radio factor met Bill O'reilly, De Alan Colmes show, John Gibson en Brian and the Judge die gepresenteerd wordt door de Fox News commentator Brian Kilmead. Het radiostation is via de korte golf (AM) en ook op de, in de VS veel gebruikte, digitale satellietradio te ontvangen. Fox News Radio is ook gekend als Fox News Talk en is 24/7 te ontvangen via internet.

Externe links[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties
  1. (en) ‘Fox News North’ primed for launch, The Globe and Mail, 14 juni 2010.