Het Gesprek (televisiezender)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Het Gesprek
Land Vlag van Nederland Nederland
Programmadirecteur Thomas Hendriks
Lancering 2 oktober 2007
Laatste uitzending 20 augustus 2010
Omroepsoort Commerciële omroep
Adres Herengracht 545, Amsterdam
Website
Lijst van televisiezenders
Portaal  Portaalicoon   Televisie

Het Gesprek was een Nederlandse commerciële televisiezender. De zender zond in eerste instantie alleen interviews en debatten uit, maar heeft zijn aanbod later uitgebreid.

Geschiedenis[bewerken]

Oprichting[bewerken]

Medeoprichter Frits Barend

Het Gesprek was een initiatief van de Nederlandse mediapersonen Frits Barend, Ruud Hendriks en Derk Sauer. Ook Pieter Storms claimt bij het bedenken van de zender betrokken te zijn geweest. Hij zou voor de zender daadwerkelijk van start ging door de andere oprichters weggewerkt zijn. Deze zaak is in januari 2009 door de betrokkenen geschikt.

Het Gesprek werd op 2 oktober 2007 om 19 uur voor het eerst uitgezonden. Tot en met 14 december 2007 werd Het Gesprek uitgezonden via het kanaal van Liveshop. Sinds 15 december 2007 deelde Het Gesprek een kanaal met EuroNews en was inmiddels van twee uur 's middags tot twee uur 's nachts in Nederland analoog via de kabel te zien. Digitaal was de zender 24 uur per dag bij Canal Digitaal, UPC, CAIW en Ziggo te zien. Het Gesprek zond ook uit via haar eigen website en een eigen YouTube-kanaal.

Het Gesprek had in januari 2009 de programmering uitgebreid met uitzendingen van onder andere de BBC. In februari 2009 nam televisieproducent Harry de Winter een belang van 22 procent in de zender en kreeg daarmee ook inspraak in de programmering. Sinds 1 maart 2009 afficheerde het station zich door middel van een nieuwe vormgeving als "de andere zender".

Overname NRC Media[bewerken]

Samen met de investeringsmaatschappij van de familie Brenninkmeijer, Egeria, deed Het Gesprek een overnamebod op de mediagroep NRC Media, een onderdeel van De Persgroep Nederland. Na een veiling in december 2009 werd ingestemd met de verkoop van NRC Media, waar NRC Handelsblad en nrc.next onder vallen.

In de problemen[bewerken]

De kijkcijfers van de zender waren al vanaf het begin zeer laag. Slechts weinig mensen wisten de zender te vinden, en al snel werd het meten van de kijkcijfers gestaakt. Het stoppen van de kijkcijfermetingen werd gedaan op verzoek van de televisiezender zelf.[1] Door het gebrek aan kijkers bij Het Gesprek werden er nauwelijks reclame-inkomsten geïncasseerd en maakte de zender verlies.

Op 12 augustus 2010 werd door de zender uitstel van betaling aangevraagd, dit als gevolg van tegenvallende inkomsten. Volgens de bewindvoerder was ontslag voor de circa 20 medewerkers nog niet aan de orde.[2] Een week later kondigt Ruud Hendriks aan dat voor de zender op 20 augustus toch het doek zou vallen. Als uitvloeisel hiervan verkochten Hendriks en De Winter op 16 september 2010 hun aandeel in Lux Media, dat een belang van 20% had in NRC Media, aan Egeria.[3]

Externe link[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties
  1. 'Kijkcijfers Het Gesprek niet langer openbaar', de Volkskrant 6 maart 2008.
  2. Televisiezender Het Gesprek in surseance, NRC Handelsblad, 12 augustus 2010
  3. Eigenaren NRC Handelsblad verkopen belang, NRC Handelsblad, 17 september 2010