Overleg:Machinefabriek Breda

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Naam[bewerken]

Het lijkt me sterk dat deze fabriek zo geheten heeft. Het artikel moet in ieder geval een andere naam hebben lijkt me. Of "Machinefabriek Breda" of "Backer en Rueb" (eventueel met voorvoegsel "Machinefabriek"). Volgens het artikel droeg de fabriek de naam "Backer en Rueb" als langste en daarom lijkt mij deze het bekendst, maar aan de andere kant kun je dat ook zeggen van de laatste naam "Breda", iemand hier enige suggesties? De naam "De Bruyn Kops & Backer" zou overigens ook een redirect kunnen worden naar dit artikel, de naam "Backer en Rueb" lijkt me ook bekender dan deze.--Fogeltje 25 jan 2008 00:40 (CET)

Waarom niet? Er bestonden vroeger veel fabrieken met "voorheen" in hun naam, bijvoorbeeld "De Sphinx voorheen Petrus Regout & Co." of "N.V. Puddingfabriek vh. A.J. Polak". mvg, Vincent Steenberg-Overleg 25 jan 2008 00:48 (CET)
Beide voorbeelden die je nu aanhaalt hebben "voorheen" niet in hun naam, zover ik kan lezen.--Fogeltje 25 jan 2008 12:34 (CET)
Dan zou ik gaan voor "Machinefabriek Breda". Dit was de laatste naam van het bedrijf en het meest simpele en moderne. mvg, Vincent Steenberg-Overleg 25 jan 2008 14:27 (CET)
Er valt voor allebei wat te zeggen, "Machinefabriek Breda" is de laatste naam, maar er zou een uitzondering gemaakt kunnen worden als de naam "Backer en Rueb" heel veel bekender is geweest, maar dat weet ik niet.--Fogeltje 25 jan 2008 14:40 (CET)
Volgens deze PDF was de officiële aanduiding toch met het "voorheen" tot aan 1973, in de laatste vijftien jaar echter zonder de toevoeging. Op dat punt heb ik het dus fout, maar Machinefabriek Breda is wel de laatste naam van dit bedrijf, dus er valt wat voor te zeggen om de naam hierin te veranderen.--Fogeltje 25 jan 2008 15:19 (CET)
Ja, dat lijkt me een prima oplossing. Daarnaast denk ik dat iemand die informatie zoekt over deze fabriek eerder "Machinefabriek Breda" als zoekterm opgeeft, i.p.v. "Machinefabriek "Breda" voorheen Backer en Rueb". Vincent Steenberg-Overleg 25 jan 2008 15:49 (CET)
Dan doen we dat. Maar ik wacht hier nog mee totdat het zeker is dat het artikel niet verwijderd wordt. Lijkt me van niet, maar we kunnen het nooit zeker weten.--Fogeltje 25 jan 2008 17:24 (CET)

uitleg titel[bewerken]

De titel van het artikel is op één onderdeel onjuist: het is niet 'Backer en Rueb' (zoals ik had overgenomen van een artikel over materieel van de DSM en zoals het in veel artikelen op Wikipedia fout staat) maar 'Backer & Rueb'. Ik weet echter niet hoe ik dat moet herstellen. In het artikel over het materieel van de DSM heb ik het inmiddels gecorrigeerd. De volledige naam 'Machinefabriek "Breda" voorheen (v/h) Backer & Rueb' is wat op de fabrieksplaten van de locomotieven stond. De bekendheid van de fabriek in Nederland rust m.n. op de locomotieven, die gedurende zo'n dertig jaar gebouwd werden, rond 1900, dus ver voor de laatste periode. De titel baseren op de naam die de fabriek in z'n laatste periode had, lijkt me daarom niet zinvol. Jan Voetberg (opsteller van het startartikel) – De voorgaande bijdrage werd geplaatst door 62.195.128.24 (overleg · bijdragen) 2008-01-27T00:00:16

nadere toelichting[bewerken]

De fabriek wordt in de literatuur de ene keer aangeduid als 'Machinefabriek Breda', de andere keer als 'Backer & Rueb' (en foutief als 'Backer en Rueb'), soms kortweg als 'Breda', soms met de volledige naam. Er zal sowieso gebruik moeten worden gemaakt van doorverwijzingen ('redirects') bij een deel van de links naar dit artikel, welke titel ook wordt gekozen.

Tenslotte nog enkele praktijkvoorbeelden. Misschien helpt dat bij uw redactionele discussies: In een oude brochure van het Nederlands Stoommachinemuseum, gevestigd in een oud stoomgemaal, waar de oorspronkelijke stoommachines, door deze fabriek gebouwd, nog steeds aanwezig zijn, staat te lezen:" (....)stoombemalingsinstallatie (...)gevormd door: - een stoommachine, fabrikaat Backer & Rueb te Breda, vermogen ongeveer (...), anno 1924; (...) - 2 Lancashire-type stoomketels, fabrikaat Machinefabriek Breda." Op enkele regels van elkaar dus! Op de stoommachine op de foto staat letterlijk:

 "MACHINEFABRIEK "BREDA"
 v/h BACKER & RUEB
 No 957  BREDA  1924"

Op een fabrieksplaat van loc DSM 17 SLAGHAREN in het tramstation te Hoorn staat letterlijk:

 "MACHINEFABRIEK "BREDA"
 No 217  voorheen   BACKER & RUEB   1903" 

Hopelijk heeft u hier wat aan. Jan Voetberg, 28-2-2008

Wiu nominatie[bewerken]

Voor geïnteresseerden in dit artikel, het staat nog steeds op de verwijderlijst. Het voldeed schijnbaar toch niet aan de criteria maar MoiraMoira was zo aardig om twee weken extra te geven om het artikel nog wat op te knappen. Ik heb het artikel wat opgeschoond in wikistijl, ik heb het wat logischer gerangschikt en kopjes toegevoegd, wikilinks gemaakt en een kleine toevoeging gedaan. In mijn ogen voldoet het niet meer aan de wiu criteria en mag het daarom over een kleine twee weken af van de verwijderlijst. Maar extra historische informatie is wel gewenst, het liefst met bronnen en verwijzingen in de tekst. Overigens, het artikel staat hier op de verwijderlijst. --Fogeltje 2 feb 2008 14:10 (CET)