Press TV

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Correspondent van Press TV in Madrid.

Press TV is een Engelstalige Iraanse nieuwszender. Deze is in veel landen te ontvangen en wordt gefinancierd door de Iraanse overheid. De lancering van de zender was op 2 juli 2007 in het bijzijn van de Iraanse president Ahmedinejad. Het station zendt 24 uur per dag uit en richt zich daarbij vooral op nieuws, politiek, maatschappij en islam in de vorm van nieuwsuitzendingen, paneldiscussies en documentaires. De Omroep van de Islamitische Republiek van Iran is eigenaar van de zender. Sinds 2011 heeft deze omroep een vergelijkbare zender in het Spaans, HispanTV, gevestigd in Madrid.

Doelstelling van Press TV[bewerken]

Het hoofdkantoor van Press TV is gevestigd in Teheran. De uitzendingen worden wereldwijd uitgezonden, vooral in de Arabische en Westerse wereld. Het TV-station heeft meer dan 50 internationale correspondenten en zo'n 500 stafleden. Volgens Press TV geven veel internationale nieuwszenders, zoals CNN en de BBC, het nieuws gekleurd door in het voordeel van het Westen. Press TV wil de wereldwijde nieuwsvoorziening in balans brengen en een niet-bevooroordeelde kijk geven op gebeurtenissen in de wereld.[1] De zender moet aldus tegenwicht bieden aan westerse TV-stations, Press TV zegt onafhankelijk te zijn van commerciële bedrijven en politieke regimes en het nieuws objectief te brengen. Het station ziet de Engelse afdeling van Al Jazeera, France 24 en RT als voorbeeld.

Press TV wil een stem geven aan de veronachtzaamde meningen van moslims versus het in haar ogen dominante Westen. De zender streeft naar intercultureel begrip en wil aantonen dat diversiteit de wereld vitaler maakt. Verschillende nationaliteiten, rassen en culturen zouden zo leren zich met elkaar te identificeren.[2]

De beleidsmakers van Press TV vinden dat sinds de aanslagen op 11 september 2001 in de Verenigde Staten de media verdeeld zijn in twee kampen: de Westerse en Arabische media. Beide kampen zouden partijdig zijn in het verstrekken van nieuws. Press TV wil onafhankelijk nieuws brengen, zonder partij te kiezen voor één van de kampen vooral als het gaat om nieuws uit het Midden-Oosten.[3] Bij de lancering van het tv-station sprak de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad niettemin over een 'vijand': het station "moest kiezen voor de onderdrukte mensen op de wereld. Het uitzenden van de waarheid, analyse en het blootleggen van propaganda van de vijand behoort tot de taken van Press TV", aldus de Iraanse president.

Financiering en onafhankelijkheid[bewerken]

Press TV zegt dat ze weliswaar gefinancierd wordt door de staat, maar geen staatseigendom is. Daarmee zou de journalistieke onafhankelijkheid van de zender gegarandeerd zijn. Het budget bedroeg bij de start van de zender 27 miljoen dollar voor het eerste jaar.[4]

Journalisten[bewerken]

Directeur van de zender is Mohammad Sarafraz; hij noemde Press TV een tegengif voor Fox News Channel. Volgens Sarafraz zijn de meeste buitenlandse correspondenten van de zender geen Iraniërs maar zijn zij journalisten uit het land waar zij correspondent zijn. Onder de correspondenten bevinden zich veel Britten en Amerikanen, aldus Sarafraz. Press TV heeft onder andere correspondenten in Londen, New York, Washington, Beiroet, Damascus, Beijing, Moskou en verschillende andere Europese hoofdsteden. De zender besteedt veel aandacht aan het conflict tussen de Palestijnen en Israël: vier correspondenten rapporteren erover vanuit Gaza, Ramallah en Al-Quds (de Arabische naam voor Jeruzalem). Sarafraz vertelde dat veel correspondenten een opleiding hadden genoten via de BBC.[5]

Eén van de presentatoren van Press TV is Yvonne Ridley, een pro-Palestina-activiste en journaliste, die eerder werkte voor Al-Jazeera en de Sunday Express.[6][7] Ridley bekeerde zich in 2003 tot de Islam nadat ze in 2001 door de Taliban gegijzeld was. Ook George Galloway, een lid van het Britse parlement en de voorzitter van de partij Respect, presenteert een programma op Press TV. Andrew Gilligan werkt voor Press TV in Londen; hij is bekend als tegenstander van de Amerikaans/Britse inval in Irak en werkte eerder voor de BBC onder andere als defensiespecialist. De Zwitserse hoogleraar Tariq Ramadan presenteert een show met de titel 'Islam & Life', die wordt uitgezonden vanuit Londen.[8][9] In de show Islam & Life gaat Ramadan samen met gesprekspartners in op de uitdagingen die moslims in het Westen te wachten staan. Meestal wordt in de show een aspect van de Westerse wereld tegenover de Islamitische wereld gezet (zoals kunst of filosofie), waarbij de Islamitische versie onveranderlijk als superieur naar voren komt.[10]. Zijn werk voor Press TV kostte Ramadan zijn werk in Rotterdam, omdat het Rotterdamse college de TV-zender te omstreden vond.[11]

Controverses[bewerken]

Press TV publiceerde in 2008 een stuk van holocaustontkenner Nicholas Kollerstrom op haar website. In dit stuk stelt Kollerstrom dat de gaskamer weliswaar bestaan hebben, maar ze waren er niet niet om mensen te vergassen maar voor de hygiëne. De bewoners (niet gevangenen maar bewoners aldus Kollerstrom) van concentratiekampen zouden niet zijn omgekomen door het naziregime maar doordat de geallieerden de Duitse spoorwegen bombardeerden waardoor de concentratiekampen niet meer bevoorraad konden worden, waardoor de kampbewoners zouden zijn verhongerd.[12]. Publicatie van dit stuk leverde veel kritiek op, onder andere van de zijde van Israël. Het stuk is later verplaatst naar een andere website.

Press TV bracht in 2008 een verhaal naar buiten dat de Libanese regering het Palestijnss vluchtelingenkamp Nahr al-Bared om zou willen vormen tot een Amerikaanse legerbasis. Het verhaal zou uit anonieme bronnen komen, maar het bleek niet juist. Het Canadese weekblad Macleans stelde daarop de journalistieke betrouwbaarheid van Press TV ter discussie.[13]

Nick Ferrari, een Britse radiopresentator, stopte op 30 juni 2008 met zijn show bij Press TV omdat de zender volgens hem partijdig was in de verslaggeving rond de Iraanse presidentsverkiezingen 2009. Ferrari zei dat het TV-station redelijk objectief verslag had gedaan over de aanloop naar de verkiezingen, maar rond de rellen na de verkiezingen had Press TV de zijde van het zittende regime en president Ahmadinejad gekozen, aldus Ferrari.[14] De zender wordt er regelmatig van beschuldigd tv-interviews en paneldiscussies partijdig te monteren.

Op 7 juli 2009 werd bekend dat Jordanië de vergunning van Press TV had ingetrokken. Jordanië motiveerde de intrekking van de zendmachtiging niet.[15] Op 3 augustus 2009 oordeelde de Britse mediawaakhond dat de zender de mediacode had gebroken en partijdig was in uitzendingen over de oorlog in Gaza van 2008.[16]. Op 18 augustus werd hoogleraar Tariq Ramadan ontslagen door het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam wegens zijn werkzaamheden voor Press TV.[11]

Externe links[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties
  1. Iran launches English TV channel, BBC News, 2 juli 2007
  2. Visie van Press TV, Press TV statement
  3. Iran expands role in media, via satellite and in English, Herald Tribune, 2 juli 2007
  4. Iran's Press TV to Rival Western Media, National Public Radio (NPR), 2 juli 2007
  5. 'An antidote to Fox': Iran launches English TV channel, The Guardian, 3 juli 2007
  6. Aljazeera Sacks Yvonne Ridley, Ilaam, 18 november 2003
  7. Israeli Navy Vs. Activist Yvonne Ridley, Israel Newsroom, 19 augustus 2008
  8. Beroering over Iraanse tv-show Tariq Ramadan, Trouw, 14 augustus 2009
  9. Rotterdamse medewerking met Iraans regime, Science Guide, 12 augustus 2009
  10. Islam en Life, Uitzendingen Islam en Life op Press TV
  11. a b Rotterdam ontslaat Tariq Ramadan, NRC, 18 augustus 2009
  12. The Auschwitz ' Gas Chamber' Illusion, Essay door Kollerstrom, 24 mei 2008
  13. Iran: Not the most reliable source, MacCleans Canada, 30 juli 2007
  14. Presenter Nick Ferrari quits Iran Press TV over ‘bias’ after election, Times online, 1 juli 2009
  15. Jordan urged to let reopen Iran TV stations, Press TV, 7 juli 2009
  16. Galloway TV shows 'broke rules', BBC, 3 augustus 2009