Nationale Staatstelevisie- en Radiovennootschap van de Wit-Russische Republiek

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Belteradiocompany
Logo
Logo
Volledige naam Het nationale staatstelevisie- en radiovennootschap van de Wit-Russische republiek
Opgericht 15 november 1925
Doelgroep algemeen
Voorzitter Gennady Davydko
Land Vlag van Wit-Rusland Wit-Rusland
Hoofdzetel Makajonkastraat 9, Minsk
Uitzendgebied Wit-Rusland, wereldwijd (via internet)
Televisiezender(s) Wit-Rusland 1
Wit-Rusland 2
Wit-Rusland 3
Wit-Rusland 5
Wit-Rusland 24
NTV
Radiozender(s) Eerste kanaal
Wit-Rusland
Coeltoera
Stolitsa
Radioes-FM
Eerste uitzending 1 januari 1956
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

Nationale Staatstelevisie- en Radiovennootschap van de Wit-Russische Republiek (Wit-Russisch: Нацыянальная дзяржаўная тэлерадыёкампанія Рэспублікі Беларусь, Russisch: Национальная государственная телерадиокомпания Республики Беларусь) internationaal bekend als Belteleradiocompany of kortweg BTRC is de publieke staatsomroep in Wit-Rusland.

Geschiedenis[bewerken]

De omroep werd in 1925 opgericht als regionale radiozender. Op 1 januari 1956 kwam er ook een televisiezender, maar door het zwakke signaal konden niet alle inwoners van Wit-Rusland het kanaal ontvangen. Vanaf 1960 konden circa 70% van de Wit-Russen het kanaal op hun toestel ontvangen. In de jaren zeventig breidde het kanaal zich uit met een tweede zender. In 1993 trad de omroep toe tot de Europese Radio-unie onder de naam Belarusian Television and Radio Company. In 2010 was de BTRC de gastomroep van het Junior Eurovisiesongfestival wat dat jaar in Minsk gehouden werd. Tevens is de omroep de organisator van de Slavjanski Bazaar.

Zenders[bewerken]

Vanaf heden heeft de omroep zes televisiezenders en vijf radiozenders.

Televisie[bewerken]

  • Wit-Rusland 1 - hoofdzender; nieuws, politiek, entertainment en grote evenementen.
  • Wit-Rusland 2 - sport en entertainment. Tot 2011 heette dit kanaal "LAD".
  • Wit-Rusland 3 - cultuur
  • Wit-Rusland 5 - sport
  • Wit-Rusland 24 - internationale zender; hoogtepunten van alle andere kanalen
  • NTV Wit-Rusland - Wit-Russische versie van NTV Rusland.

Radio[bewerken]

  • Eerste kanaal - eerste zender van de omroep, opgestart in 1925
  • "Wit-Rusland" - landelijke radio
  • Coeltoera - regionale radio, vooral gericht op folkmuziek
  • Stolitsa - regionale radio
  • Radioes-FM - regionale radio

Televisieprojecten[bewerken]

De Wit-Russische staatsomroep heeft verschillende (inter)nationale projecten waaraan ze deelneemt. De meeste van deze projecten worden op Wit-Rusland 1 uitgezonden.

Kritiek[bewerken]

De Wit-Russische staatsomroep krijgt van de buitenwereld veel kritiek vanwege zijn strenge censuur. Op de nieuwsuitzendingen is namelijk bijna altijd een "rubriek" over hetgeen wat president Aleksandr Loekasjenko doet. Daarbij staat Eurofest bekend om vele schandalen. In 2014 ging het gerucht dat Wit-Rusland 1 tijdens de tweede halve finale van het Eurovisiesongfestival 2014 de Oostenrijkse travestiet Conchita Wurst niet zou hebben uitgezonden, later bleek dit echter niet waar te zijn. [1]

Externe link[bewerken]

Actieve leden: Algerije: ENTV, ENRS, TDA · Albanië: RTSH · Andorra: RTVA · Armenië: ARMTV · Azerbeidzjan: İctimai · België: VRT, RTBF · Bosnië en Herzegovina: PBSBiH · Bulgarije: BNR, BNT · Cyprus: CBC · Denemarken: DR, TV2 · Duitsland: ARD, ZDF · Egypte: ERTU · Estland: ERR · Finland: Yle, MTV · Frankrijk: GRF, Europe 1 · Georgië: GPO · Griekenland: ERT · Hongarije: MR, MTV · Ierland: RTÉ, TG4 · IJsland: Ríkisútvarpið · Italië: RAI · Israël: IBA · Jordanië: JRTV · Kroatië: HRT · Letland: LR, LTV · Libanon: TL · Libië: LNC · Litouwen: LRT · Luxemburg: CLT, Radio 100,7 · Macedonië: MRT · Malta: PBS · Marokko: SNRT · Moldavië: TM · Monaco: RMCF, RMCI, TMC · Montenegro: RTCG · Nederland: NPO · Noorwegen: NRK, TV2 · Oekraïne: NTU, NRU · Oostenrijk: ORF · Polen: PRT · Portugal: RTP · Roemenië: ROR, TVR · Rusland: Pervyj Kanal, RDO, VGTRK · San Marino: SMRTV · Servië: RTS · Slovenië: RTV Slovenija · Slowakije: SR, STV · Spanje: RTVE, SER, COPE · Tsjechië: CR, CT · Tunesië: RTTT · Turkije: TRT · Vaticaanstad: RV · Verenigd Koninkrijk: BBC, ITV, Channel 4, S4C · Wit-Rusland BTRC · Zweden: SVT, TV4 · Zwitserland: SRG SSR

Geassocieerde leden: Australië: ABC, FreeTV, SBS · Bangladesh: NBAB · Brazilië: FDA · Canada: CBC · Chili: Canal 13 · China: CCTV · Cuba: ICRT · Filipijnen: GMA, TV 5 · Georgië: Teleimedi, Roestavi 2 · Hong Kong: RTHK · India: AIR · Iran: IRIB · Japan: FTN, JBA, NHK, TBS, TFM · Maleisië: RTM · Mauritanië: TVM · Mauritius: MBC · Nieuw-Zeeland: RNZ, TVNZ · Oman: PARTO · Syrië: ORTAS · Verenigde Staten: ABC, APM, CBS, NPR, NBC, WFMT, NYPR · Zuid-Afrika: SABC · Zuid-Korea: KBS