Björn Soenens

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Björn Soenens
Plaats uw zelfgemaakte foto hier
Achtergrondinformatie
Geboren Roeselare, 25 april 1968
Regio Vlag Vlaams Gewest Vlaanderen
Land Vlag van België België
Beroep Redacteur
Journalist
Auteur
Functies
2013 - 2016 Hoofdredacteur Het Journaal
Portaal  Portaalicoon   Media
Literatuur

Björn Soenens (Roeselare, 25 april 1968) is een Belgisch redacteur, journalist en auteur.

Levensloop[bewerken | brontekst bewerken]

Soenens studeerde vertaalkunde aan de Hogeschool Gent en volgde nadien een master internationale politiek aan de Universiteit Antwerpen (UA).

Hij begon zijn loopbaan bij de openbare omroep in 1991 bij Radio 2 West-Vlaanderen. Na een jaar stapte hij over naar radionieuws en -duiding. In 1995 werd hij reporter voor Het Journaal en Terzake. Van 1999 tot 2003 werkte Soenens voor Koppen, waarna hij terugkeerde naar Het Journaal als eindredacteur, chef algemene verslaggeving, chef nieuws en chef buitenland. Sinds 2008 werd hij vaak "Amerikawatcher" genoemd.[1] In 2010 kreeg Soenens de Dexia Persprijs voor zijn radiorubriek "De Amerikawatcher" in De Ochtend op Radio 1. Zijn documentaire Stemmen uit Iowa voor Canvas uit 2012 werd genomineerd voor een AIB Award in Londen.[1] Hij verricht ook werk als inleesstem.

Hij was tussen 8 november 2013 en 6 september 2016 hoofdredacteur van Het Journaal. In die hoedanigheid kreeg hij kritiek te verwerken van bovenaf én onderuit.[2] In februari 2015 werd duidelijk dat de VRT niet opgezet was met bepaalde van zijn uitspraken, zoals de felle kritiek op VTM, en diverse media-optredens.[3]

Sinds 20 januari 2017 is Soenens de VRT-correspondent in de Verenigde Staten. Sinds november 2018 brengt Soenens gewone Amerikanen in beeld voor de rubriek 'Allemaal Amerikaan' op vrtnws.be.[4] Voor zijn verhuis naar de VS woonde hij in Gent. Hij is gehuwd en vader van 2 kinderen.

Kritiek[bewerken | brontekst bewerken]

Soenens introduceerde in 2014 de term "constructieve journalistiek" bij de VRT.[5][6] Daarover was hij een veelgevraagd spreker bij de openbare omroepen in Nederland, Zweden, Denemarken en Zwitserland. Hij hield een pleidooi voor journalistiek met meer (historische) context en minder "hijgerigheid".[7]

Zijn journalistieke werk wordt echter fel bekritiseerd door collega's en politici.[8][9] Volgens De Morgen wordt dat gekenmerkt door een overdreven missioneringsdrang.[10]

Bibliografie[bewerken | brontekst bewerken]

Trivia[bewerken | brontekst bewerken]