Café Weltschmerz

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Café Weltschmerz
Type interviews
Taal Nederlands
Eigenaar Coöperatie Café Weltschmerz
Opgericht 2014
Status online
Link www.cafeweltschmerz.nl
Portaal  Portaalicoon   Media

Café Weltschmerz (CW) is een multimediaal platform voor interviews en discussies tussen burgerjournalisten, journalisten, academici, deskundigen, politici, opiniemakers en andere maatschappelijke actoren. CW staat te boek als een overwegend rechts platform, maar volgens oprichter Von Kreyfelt is het belangrijk om "tegenspraak op de tegenspraak" te leveren en dus niet alleen heel rechtse geluiden te laten horen." [1]

Ontstaan en organisatie[bewerken | brontekst bewerken]

CW maakt slow television sinds 2014, opgericht door de huidige eindredacteur Max von Kreyfelt, in samenwerking met Dirk van Weelden. CW is ondergebracht in de Coöperatie Weltschmerz en wordt gefinancierd door middel van donaties en vrijwilligerswerk. Initiatiefnemer en hoofdredacteur is Max von Kreyfelt.[2]

Format en middelen[bewerken | brontekst bewerken]

In een donkere kamer aan een tafel, met een lamp en een camera zit een interviewer die in gesprek gaat met zijn of haar gast of bij uitzondering met meerdere gasten. Een interview duurt tussen een half uur en een uur. Er zijn enkele vaste interviewers waaronder Arno Wellens, Sven Hulleman, Karel van Wolferen en Sid Lukkassen. Andere bekende interviewers zijn onder andere Ad Verbrugge, George van Houts, Thierry Baudet, Harry van Bommel, Harry Starren, Paul Cliteur, Kees de Lange, Wim van Rooy, Geerten Waling, Syp Wynia, Felix Rottenberg, Willem Middelkoop, Cees Hamelink, Pim van Galen, Lea Bouwmeester, Rob Oudkerk, Hans Knoop, Stan van Houcke. Sommige gasten keren later zelf terug als interviewer met eigen gasten.[3] CW zendt ook uit op locatie.

CW maakt gebruik van verscheidene media om de interviews naar de kijkers te brengen: video's op o.a. de eigen website en een YouTube-kanaal, podcasts via verschillende platformen en het televisiekanaal SALTO. Een project met Erik de Vlieger, die van 2014 tot 2017 als vaste interviewer deelnam, en AT5 strandde na een aantal afleveringen. Ingebedde filmpjes verschijnen onder andere op ThePostOnline, Beter Onderwijs Nederland, Follow the Money en Stichting Meervrijheid, afhankelijk van het thema waarover men discussieert.[4][5] CW heeft tussen 2014 en 2018 meer dan 900 interviews uitgebracht.[2]

Controversieel karakter[bewerken | brontekst bewerken]

Bij CW zijn regelmatig interviewers en gasten in gesprek die een eigen, niet zelden controversiële, mening hebben over o.a. het neerhalen van MH17, de aanslagen van 11 september 2001, de coronacrisis en het Israëlisch-Palestijns conflict. Gasten waren bijvoorbeeld de politicoloog Kees van der Pijl, opiniepeiler Maurice de Hond, anti-corona-maatregelen-activist Willem Engel, Arnold Karskens, journalist en initiatiefnemer van omroep Ongehoord Nederland, en documentairemaker Peter Vlemmix. Ook wordt CW regelmatig beschuldigd van antisemitisme.[bron?] Een Raad van Advies, onder leiding van oud-hoogleraar Internationale Communicatie Cees Hamelink, neemt sinds eind 2019 klachten over het verspreiden van desinformatie bij CW in behandeling.[6]

In een onderzoek van Pointer in april 2020 kwam CW naar voren als een bron van "onjuiste en onbewezen uitspraken over het coronavirus", die de ronde deden op sociale mediaplatformen als Twitter.[7]

Op 30 juni 2021 twitterde[8] Volkskrant-journalist Maarten Keulemans dat CW een video van zijn site verwijderd had, van een door CW georganiseerd debat waarin Keulemans een ander standpunt in het Coronadebat huldigt dan CW. Keulemans karakteriseert dat als censuur.

Op 10 oktober 2021 ontstond er ophef omdat CW onjuiste informatie verspreidde dat de journalist zou zijn overleden aan het coronavaccin terwijl deze persoon aan kanker was overleden.[9]

Externe links[bewerken | brontekst bewerken]