DPG Media

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
DPG Media
Volledige naam DPG Media nv (voorheen Medialaan nv)
Opgericht 23 mei 2019 (1 januari 2019 als Medialaan - De Persgroep, werknaam)
Land Vlag van België België, Vlag van Nederland Nederland
Hoofdzetel Vilvoorde
Televisiezender(s) VTM, Q2, CAZ, Vitaya, VTM Kids, VTM Kids Jr.,
Radiozender(s) Qmusic België, Qmusic Nederland, Joe België, Joe Nederland
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

DPG Media is een Belgische mediaonderneming met ook belangrijke media in Nederland.

Geschiedenis[bewerken]

Zie artikel Zie de artikels Medialaan en De Persgroep voor de geschiedenis van beide voormalige mediaondernemingen.

De Persgroep, die volledige eigenaar is van de Persgroep Publishing, werd in 2018 ook de enige aandeelhouder van MEDIALAAN. Beide organisaties smolten daarmee op 1 januari 2019 samen tot één mediabedrijf.[1][2][3] CEO van de nieuwe onderneming werd Peter Bossaert. Hij verliet het eengemaakte bedrijf eind april 2018 na een meningsverschil. Hij werd opgevolgd als CEO door Kris Vervaet.[4]

In het nieuwe mediabedrijf zullen de verschillende nieuwsredacties samenwerken - daarvoor wordt News City opgericht. Het gaat om de redacties van onder andere Het Laatste Nieuws, HLN.be, VTM NIEUWS, De Morgen, HUMO en Dag Allemaal. News City brengt hiermee de redacties letterlijk samen onder één dak en zal zich vestigen in Antwerpen. De verhuis staat gepland in het najaar van 2019.[5]

Medialaan - De Persgroep was een tijdelijke naam voor het samengesmolten bedrijf. Sinds 23 mei 2019 wordt het volledige bedrijf inclusief de Nederlandse poot van het bedrijf geleid onder de naam DPG Media.[6]

Merken[bewerken]

Na de samenvoeging van Medialaan en De Persgroep Publishing kwamen de merken van bedrijven samen in het nieuwe bedrijf en is daarmee actief op tv en radio en heeft een aanbod aan kranten en magazines en is tevens actief in telco & online services.

Televisie[bewerken]

België[bewerken]

Nederland[bewerken]

  • AT5 (33,3%) sinds 2012 is AT5 overgenomen door Het Parool, RTV Noord-Holland en de AVRO.[7]

Radio[bewerken]

België[bewerken]

Nederland[bewerken]

Nieuwsmerken[bewerken]

België[bewerken]

Nederland[bewerken]

Landelijke titels[bewerken]

Trouw, Algemeen Dagblad en de Volkskrant werden in 2009 gekocht van het voormalige PCM Uitgevers. NRC Handelsblad en nrc.next werden doorverkocht aan investeringsgroep Egeria en de televisiezender Het Gesprek.

Regionale titels[bewerken]

In 2015 gekocht van Wegener Media:

Magazines[bewerken]

België[bewerken]

Nederland[bewerken]

Online services[bewerken]

België[bewerken]

Nederland[bewerken]

Telco[bewerken]

Zie ook[bewerken]