De Dag

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De Dag
Rob en Peter Muller (1980)
Rob en Peter Muller (1980)
Type Landelijk dagblad
Formaat Tabloid
Eerste editie 15 maart 1980
Laatste editie 25 maart 1980
Eigenaar(s) Peter J.Muller
Hoofdredacteur Peter J.Muller
Land(en) Nederland
Talen Nederlands
Portaal  Portaalicoon   Media

De Dag (niet te verwarren met DAG) was een Nederlands dagblad op tabloidformaat. Het eerste nummer kwam uit op zaterdag 15 maart 1980. Van de krant zijn slechts negen nummers verschenen en na elf dagen was de krant ter ziele.

Het initiatief voor de krant lag bij Peter J.Muller, uitgever van onder meer de Candy; één van de eerste pornografische tijdschriften in Nederland. Muller vond dat het tijd werd voor de uitgave van een eigen krant. Hij begon samen met zijn broer Rob, eigenaar van het uitzendbureau Aktie '68, de krant. Het was een rechtse krant met een "Open vizier" naar voorbeeld van de Engelse the Sun en verscheen op tabloid, in Nederland destijds ongebruikelijk voor een dagblad.

De krant was alleen verkrijgbaar in de losse verkoop en een abonnement en bezorging van de krant was niet mogelijk. De krant had vette en schreeuwerige koppen in chocoladeletters, naar voorbeeld van De Telegraaf en viste vooral in het lezersbestand van die krant. Onder meer Hans Knoop en Willem Oltmans waren bij de krant aangetrokken als journalist.

Muller wist van tevoren niet of de nieuwe krant een succes zou worden en hield er rekening mee al zijn in het dagblad geïnvesteerde geld "eervol" te kunnen verliezen. Dat gebeurde ook, want elf dagen later was het dagblad ter ziele omdat de geldkraan dichtging. Toch was volgens Muller iedereen heel schappelijk en de journalisten zagen af van hun declaratie, terwijl de drukker per dag was betaald. Volgens een door Muller later geschreven boek werd de krant gesaboteerd door De Telegraaf, die de krant als een gevaarlijke concurrent zag. Adverteerders werden gedwarsboomd en de distributie werd ondermijnd, aldus Muller, en gaf aan kapotgemaakt te zijn door De Telegraaf.[1]