De Kanttekening

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De Kanttekening
De Kanttekening
Type Landelijk weekblad
Formaat Berlinerformaat
Eerste editie 9 april 2013[1]
Eigenaar(s) De Kanttekening B.V.
Hoofdredacteur Mehmet Cerit[2]
Land(en) Nederland
Talen Nederlands
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

De Kanttekening is een Nederlandstalige nieuws- en opiniewebsite, weekblad en maandelijks tijdschrift, in 2012 opgericht onder de naam Zaman Vandaag door sympathisanten van de Turkse intellectueel Fethullah Gülen.[2]

Geschiedenis[bewerken | brontekst bewerken]

Bij de oprichting was Zaman Vandaag gelieerd aan Zaman (1986-2016), het meest verkochte dagblad van Turkije, dat ook een Engelstalige editie had, getiteld Today's Zaman (2007-2016). Zaman Vandaag was sinds september 2014 beschikbaar in de digitale krantenkiosk Blendle en werd uitgegeven door Time Media Group te Rotterdam. Na de mislukte staatsgreep in Turkije in juli 2016 beschuldigde president Erdoğan de Hizmetbeweging van Gülen ervan de coup te hebben gepleegd en nam repressieve maatregelen tegen alle individuen en organisaties die ermee in verband konden worden gebracht, inclusief alle edities van Zaman.[2]

De edities in Turkije (Turks- en Engelstalig), België, Duitsland en Frankrijk moesten (in 2017?) onder zware druk vanuit de Turkse AKP-regering worden gesloten, maar de redactie van de Nederlandse Zaman Vandaag wilde niet zwichten en besloot door te gaan onder een nieuw opgerichte BV onder de naam De Kanttekening.[2]

Signatuur[bewerken | brontekst bewerken]

Het hoofdkantoor van De Kanttekening was gevestigd naast de Markthal in Rotterdam, maar is na 2016 verhuisd.[3]

Onder anderen journaliste Rena Netjes, cultuurhistoricus Thomas von der Dunk, antropoloog Thijl Sunier, voormalig GroenLinks-Europarlementariër Joost Lagendijk, arabist Jan Jaap de Ruiter en actrice Funda Müjde hebben een vaste column in de krant.

De berichtgeving van De Kanttekening focust zich vooral op Turkije, het Midden-Oosten en ontwikkelingen rond migrantengroepen in Nederland, die door de krant aangeduid worden als 'nieuwe Nederlanders'. De krant staat bekend om haar kritische berichtgeving over het beleid van de voormalige premier en huidige president van Turkije Recep Tayyip Erdoğan en zijn islamistische regeringspartij AKP.

Sinds de naamswijziging in mei 2017 wordt een breder scala aan thema's behandeld – onder meer 'integratie, racisme, islamofobie en verschillende stromingen binnen de islam in Nederland' – om een breder publiek te trekken, vooral onder niet-Turkse Nederlanders.[2] Tevens distantieerde de krant zich van het Gülen-imago.[3]

Een van de rubrieken in de krant is getiteld 'OP&TOP: nieuwe Nederlanders op weg naar de top', waarbij wekelijks een 'succesvolle nieuwe Nederlander' antwoord geeft op vijf vaste vragen, waaronder 'Had je een kruiwagen?' en 'Wat zijn de beren op de weg?' De rubriek wordt ook gepubliceerd op de website van de krant.

Externe link[bewerken | brontekst bewerken]