De Persgroep

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De Persgroep
Oprichting 1999
Sleutelfiguren Ludwig Criel (Voorzitter)
Christian Van Thillo (CEO)
Hoofdkantoor Kobbegem, Vlag van België België
Werknemers 5400[1]
Sector (Multi-)media
Omzet € 1.134 miljoen (2015)[1]
Winst € 109,5 miljoen (2015)[1]
Website http://www.persgroep.be
Portaal  Portaalicoon   Economie
Media

De Persgroep NV is een Vlaams mediabedrijf, dat volledig eigendom is van de in Vlaanderen bekende ondernemersfamilie Van Thillo. Het bedrijf is actief in drie landen, België, Nederland en Denemarken.

Geschiedenis[bewerken]

In 1987 verwierf de familie Van Thillo een belang van 66% in Uitgeverij Hoste, in 1990 volgden de overige aandelen. Een jaar eerder werd daar tevens uitgeverij De Nieuwe Morgen aan toegevoegd. De onderneming ging verder onder de naam De Persgroep.

Sparta, dat reeds in handen was van de familie Van Thillo, gaf voorheen Dag Allemaal en Joepie uit. De uitgeverij bleef bestaan als dochteronderneming, maar fusioneerde intern met Edibel en ging voortaan verder onder de naam 'Magnet Magazines'. Uitgeverij Hoste van hun kant gaf Het Laatste Nieuws, De Nieuwe Gazet, Blik, Kwik, Zondagsnieuws, De Post en Het Rijk der Vrouw uit. Ook zij bleven als dochteronderneming bestaan onder de naam Aurex. De Nieuwe Morgen - de uitgeverij achter De Morgen, Vooruit en De Antwerpse Morgen - ten slotte, werd omgedoopt in 'uitgeverij De Morgen'.

Daarnaast bezit het bedrijf 50% van de aandelen in Medialaan. De Persgroep is actief in de VMM sinds de start van VTM op 1 februari 1989. De overige aandelen zijn momenteel in handen van de Roularta Media Group. Daarnaast was De Persgroep tot 3 december 2012 eigenaar van 50% van de aandelen van ATV en sinds 1 juli 2005 tevens van de Nederlandse tak van de radiozender Q-music.

In 2009 werd de Nederlandse persgroep PCM Uitgevers overgenomen. Op 15 mei 2012 werd aangekondigd dat De Persgroep VNU Media overneemt. In 2015 werd de regionale krantenuitgever Wegener Media overgenomen voor 245 miljoen euro.[2] De combinatie van De Persgroep en Wegener neemt in twee derde van Nederland de bezorging van dagbladen, ook van andere uitgevers, voor zijn rekening. Door de samensmelting van de twee bedrijven gaan circa driehonderd banen verloren. De Persgroep had op het moment van de overname 1600 mensen in dienst en Wegener telde er 2200.

Resultaten[bewerken]

De sterke stijging van de omzet in 2015 is vooral het gevolg van de overname van Wegener Media.

bedragen luiden in miljoenen euros
Jaar[3] Omzet Bedrijfsresultaat Nettoresultaat
2011 929,5 107,4 70,9
2012 909,6 86,8 55,0
2013 900,8 100,6 67,6
2014 878,5 103,3 74,1
2015 1334,2 148,0 109,5

Media[bewerken]

Radio & Televisie[bewerken]

België[bewerken]

Nederland[bewerken]

Kranten[bewerken]

België[bewerken]

Nederland[bewerken]

Landelijke titels[bewerken]

Trouw, Algemeen Dagblad en de Volkskrant werden in 2009 gekocht van het voormalige PCM Uitgevers.

Regionale titels[bewerken]

In 2015 gekocht van Wegener Media:

Tijdschriften[bewerken]

België[bewerken]

Dochteronderneming De Persgroep Publishing België geeft de volgende tijdschriften uit:

Zone/-magazines, gratis stadsmagazines

Nederland[bewerken]

In de zomer van 2004 werden de gratis Zone/-stadsmagazines ook in Nederland gestart. Eerst in Rotterdam (Zone 010/) en Amsterdam (Zone 020/), later ook in Utrecht (Zone 030/) en Den Haag (Zone 070/). Vanaf het begin af aan bleek het concept in Nederland niet voldoende aan te slaan en de advertentie-inkomsten vielen tegen. Daarom werden de Nederlandse magazines eind 2006 stopgezet.

Online[bewerken]

België[bewerken]

Nederland[bewerken]

Zie ook[bewerken]

Externe link[bewerken]