De Tribune (krant)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
COMMUNISME

Communist star.svg

Portaal  Portaalicoon  Communisme

De Tribune was het partijorgaan van de in 1909 als Sociaal-Democratische Partij (SDP) opgerichte en later (1918) tot Communistische Partij Holland (CPH) en nog weer later (1935) tot Communistische Partij van Nederland (CPN) hernoemde partij. Dit partijorgaan droeg achtereenvolgens de naam De Tribune (1909-1937), het Volksdagblad (1937-1940) en De Waarheid (1940-1990).

De Tribune verscheen voor het eerst op 19 oktober 1907 als weekblad van de marxistische oppositie binnen de Sociaal-Democratische Arbeiderspartij (SDAP). Nadat de redacteuren, David Wijnkoop, Jan Ceton en Willem van Ravesteyn, in 1909 op het Deventer congres uit de SDAP geroyeerd waren, ging het blad verder als uitgave van de SDP. Vanaf oktober 1913 kwam het tweemaal per week uit en in april 1916 werd De Tribune een dagblad.

Sedert februari 1946 gaf de Revolutionair Communistische Partij (RCP), de Nederlandse sectie van de trotskistische Vierde Internationale, een weekblad uit getiteld De Tribune. Het verving daarmee het blad De Rode October dat tijdens de Duitse bezetting vanaf maart 1942 was verschenen. Redacteuren waren Sal Santen, Theo van Thijn en Maurice Ferares. De Tribune bleef verschijnen tot maart 1952, toen de leden van de RCP lid werden van de PvdA (Sociaal Democratisch Centrum) met de bedoeling de partij een linkse(re) koers te laten varen.

Het maandblad van de SP verschijnt maandelijks onder de naam Tribune.

Veel tijdschriften en kranten hebben zich in de loop van de geschiedenis met de naam Tribune getooid. De naam is afgeleid van Volkstribuun, een functionaris in het Romeinse rijk die de belangen van de plebejers verdedigde. Vaak waren Tribunes links georiënteerd, maar dit hoefde niet altijd het geval te zijn. Inspraak van de lezers was een gemeenschappelijk kenmerk. Ook diverse artistiek georiënteerde tijdschriften tooiden zich met de naam evenals dagbladen, zoals de International Herald Tribune.