Internetcensuur in China

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

In de Volksrepubliek China is er sprake van internetcensuur, uitgevoerd door de overheid. In China worden verschillende sites geblokkeerd, omdat ze niet overeenkomen met de kijk op de wereld van de Chinese overheid, bijvoorbeeld wat Taiwan of Tibet betreft. Het mechanisme achter het censureren van websites wordt in en buiten China als de Great Firewall of China aangeduid.

Online blokkades[bewerken]

In onder meer juli 2008 werd de Engelstalige Wikipedia geblokkeerd. Ook social media-platforms als Facebook worden deels gecensureerd en geblokkeerd door de Chinese overheid.[1] China heeft later zijn censuur op Wikipedia verstrengd. Nadat eerst de versies in het Chinees en het Engels ontoegankelijk waren geworden, werden vervolgens ook alle andere talen geblokkeerd. Eind april 2019 constateerde de Wikimedia Foundation dat Wikipedia niet meer toegankelijk was in China. Onderzoek van dataverkeer wees uit dat de encyclopedie in alle taalversies was geblokkeerd.[2]

Groene Dam[bewerken]

In 2009 werkte China aan de introductie van de Groene Dam, een verplicht filtersoftwareprogramma dat op alle nieuw verkochte pc's geïnstalleerd moest gaan worden. De Groene Dam zou volgens de Chinese overheid alleen pornografische en gewelddadige websites weren om kinderen te beschermen. Volgens activisten censureerde het programma door Peking ongewenste informatie en verder discussieforums over homoseksualiteit en links naar verboden websites over bijvoorbeeld de veertiende dalai lama en de Tibetaanse diaspora.[3]

Hong Kong 2019[bewerken]

Na het begin van de protesten in Hongkong in 2019 in maart 2019 werd dit onderwerp een belangrijk doelwit van de censuur in China. Zoektermen zoals "Hong Kong", "HK" en "uitleveringswet" worden gelinkt aan volledig andere nieuwsberichten en accounts die informatie plaatsen over de demonstraties worden geblokkeerd.[4] Nieuws over de demonstraties wordt vanaf half juni verwijderd of geblokkeerd.[5] Allerlei berichtgevingen van de Chinese staatsmedia zijn volledig onbetrouwbaar. De berichtgeving over de aantallen demonstranten die geschat worden door de pro-Beijingse organisaties en door de politie bleken onbetrouwbaar op grond van vergelijkingen van foto's en het berekenen van de beschikbare ruimte per individu. Terwijl pro-Beijingse demonstraties te hoge schattingen kregen, ontvingen demonstraties tegen de uitleveringswet te lage schattingen.[6][7]

Manipulatie[bewerken]

Een andere vorm van censuur is het manipuleren van berichten van staatsmedia. Anno 2019 kopen Chinese staatsmedia ook berichten en advertenties bij westerse (sociale) media. In augustus hebben Twitter en Facebook bijvoorbeeld bekendgemaakt advertenties te hebben gepubliceerd waar verschillende Chinese staatsmedia voor betaald hebben (waaronder Xinhua).[8][9] De advertenties waren gericht op gebruikers in Hong Kong door "gesponsorde" berichten van Twitter te laten zien. Daarin werd op negatieve wijze gesproken over de demonstraties en waarschuwden voor economische problemen.[10][11]

Op 19 augustus 2019 plaatste Twitter een update over nieuwe standaarden voor de advertenties: "Vanaf nu zullen we geen advertenties meer accepteren van staatsmedia … die ofwel financieel of redactioneel door een staat worden gecontroleerd".[12][13] Ook is er geprobeerd om met meer dan een dozijn advertenties op Facebook het publiek in de VS aan te spreken. Die bleken betaald door CGTN.[14] YouTube heeft op 23 augustus 2019 210 kanalen verwijderd die samenwerkten om Chinese propaganda over de demonstraties in Hong Kong te plaatsen.[15] Bovendien gaat YouTube van nu af aan video's van staatsmedia een label geven om deze video's te herkennen.[16].

Facebook heeft verklaard dat ze door zouden gaan met het plaatsen van advertenties die door staatsmedia betaald worden.[17] Een insider bij Facebook zei dat de aankopen van China bij Facebook ieder kwartaal "honderdduizenden dollars" bedragen. Daarmee is China de grootste klant in Azië. Dit terwijl Facebook geblokkeerd wordt in China en niet beschikbaar is voor de bevolking.[18]