Joop.nl

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Joop.nl
Joop.nl
Type Nieuws en opinie
Taal Nederlands
Eigenaar BNNVARA
Opgericht 3 november 2009
Status Actief
Link Joop.nl
Portaal  Portaalicoon   Media

Joop.nl is een Nederlandstalige opiniewebsite van linkse signatuur van televisieomroep BNNVARA. 'Joop' is een afkorting van Jouw Online OpiniePagina[1] en tegelijk een - al dan niet bedoelde - verwijzing naar Joop den Uyl; een voormalig politicus van de Partij van de Arbeid (PvdA).

Oprichting[bewerken | brontekst bewerken]

Joop.nl werd opgericht op 3 november 2009 door Francisco van Jole en Maarten van den Heuvel. Naar eigen zeggen is de website een reactie op "de dominantie van de rechtse mening op het internet", iets wat volgens de oprichters een "ongezonde situatie" is.[2] Van Jole nam het voortouw en benaderde Vera Keur, toenmalig voorzitter van de VARA, waarna besloten werd tot de start van Joop.nl.[3]

Format[bewerken | brontekst bewerken]

Op het moment van oprichting was de Huffington Post volgens Van Jole het grote voorbeeld qua format en algemene structuur. De Huffington Post is een Amerikaanse nieuws- en debatsite, die door Van Jole[3] als progressief werd aangeduid.

Joop.nl kende in eerste instantie een redactie van vier personen, bestaande uit: Francisco van Jole, Maarten van den Heuvel, Samira Ahli en Jeroen Mirck. Deze laatste besloot in juni 2010 de redactie te verlaten in verband met nieuwe carrièremogelijkheden.[4]

De op Joop.nl aangeboden informatie is te verdelen in twee categorieën: geselecteerde nieuwsberichten en ingezonden stukken door 'opiniemakers'. Geregistreerde leden van Joop.nl kunnen hier vervolgens een reactie onder plaatsen (mits deze goedgekeurd wordt door de redactie) en/of reageren op andere gebruikers.

Financiering[bewerken | brontekst bewerken]

De website is een onderdeel van de VARA, een publieke omroep die wordt gefinancierd door de overheid. De VARA en Joop.nl stellen dat de website wordt betaald met het geld dat de omroep ontvangt uit de ledencontributie; niet uit de overheidssubsidie.[5][6]

Kritiek[bewerken | brontekst bewerken]

Plagiaat[bewerken | brontekst bewerken]

Joop.nl werd in de eerste maanden een aantal keer door onder meer HP/De Tijd verweten plagiaat en schending van het auteursrecht te plegen. Het ging hier om het deels of volledig overnemen van nieuwsartikelen uit NRC Handelsblad.[7][8]

Reacties geplaatst na moderatie[bewerken | brontekst bewerken]

De reacties van gebruikers worden door de redactie gemodereerd. Dat wil zeggen dat reacties niet onmiddellijk worden geplaatst, maar pas nadat de moderatoren van Joop.nl de reacties hebben goedgekeurd.[9] In een reactie op de kritiek van sommigen dat dit censuur zou zijn, liet Francisco van Jole weten dat hij het goedkeuren van reacties nodig acht om ongewenste elementen buiten te houden, en dat de verhouding tussen geweigerde en doorgelaten berichten ongeveer 1 op de 10 is. Dit is niet door derden te controleren.[10]

Wilders-cartoon[bewerken | brontekst bewerken]

Op 11 februari 2011 werd op Joop.nl een cartoon door Adriaan Soeterbroek gepubliceerd waarin PVV-leider Geert Wilders werd vergeleken met een Duitse kampbeul en het PVV-voorstel rondom 'tuigdorpen' (afgezonderde wooneenheden voor probleemgezinnen of personen) met concentratiekampen en de holocaust.[11]

Wilders sprak zijn afkeuring uit over de cartoon en weigerde nog langer aan VARA-programma's deel te nemen zolang de cartoon zich op de Joop-site bevond. Dit was voor de VARA geen reden om de cartoon te verwijderen. Meerdere medewerkers van de VARA ontvingen bedreigingen.[12] De VARA deed aangifte bij de politie van deze bedreigingen.[12] VARA-medewerker Paul Witteman noemde de cartoon een "stompzinnige tekening"[13] en Paul de Leeuw, die de cartoon "walgelijk" en "afschuwelijk" noemde, sprak in zijn programma de MaDiWoDoVrijdagshow over de bedreigingen aan zijn adres en dat van ander VARA-personeel. Hij zong een lied met een nep-bodyguard op het podium, in het lied drong hij aan op het ontslag van Van Jole en Soeterbroek.[14]

Op 24 februari, 13 dagen na plaatsing, besloot het bestuur van de VARA de prent van de website te verwijderen, gezien de ernstige bedreigingen die het VARA-personeel had ontvangen.[12]

Cartoonisten[bewerken | brontekst bewerken]


Externe link[bewerken | brontekst bewerken]