Overleg:Postcode

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Hoogezand-Sappemeer[bewerken]

Moet NL-9700 niet Hoogezand-Sappemeer zijn? (Serassot 3 dec 2003 09:17 (CET))

Lijst postcodes[bewerken]

Voor de liefhebber die eea wil invoeren:

http://www.tpgpost.nl/voorthuis/zoeken/postcodes/streekpost/index.jsp

bevat een lijst van heel veel postcodes icm plaatsen

Een dergelijke pagina bestaat al op Wikipedia: Lijst van postcodes in Nederland. Firefox Overleg 20 mei 2005 19:25 (CEST)

Opmerking over NS[bewerken]

Het is misschien een idee om op te merken dat de NS de postcodes ook gebruikt voor de nummers op de oude stijl ticket automaten.

Je mag het zelf toevoegen, hoor. – gpvos (overleg) 10 aug 2005 13:45 (CEST)

Toekenning postcodes[bewerken]

Wie oh wie bedenkt de postcodes?? is dat de tpg?

De gemeenten hebben ook enige invloed (soms krijgt een dorp een eigen postcode, doordat de gemeente daarop aandringt). Ik weet niet hoe het officieel geregeld is; waarschijnlijk is het een zaak van de rijksoverheid, maar heeft die de uitvoering bij de TNT/TPG ondergebracht? — gpvos 16 jan 2010 00:58 (CET)

Remmende voorsprong[bewerken]

"Dit is een voorbeeld van de wet van de remmende voorsprong." - is volgens mij onjuist en ook niet erg relevant.

Je hebt gelijk. — gpvos 16 jan 2010 00:58 (CET)

Actualisering artikel[bewerken]

Uittreksel uit de tekst bij hoofdstukje over holland:

In de loop van 2005 zullen nieuwe postcodecombinaties worden geïntroduceerd, waarbij ook de letters F, I, O, Q, U en Y gebruikt zullen gaan worden. Tot op heden werden deze letters niet gebruikt omdat er voldoende combinaties te maken waren en vanwege mogelijke verwarring met andere letters. De huidige combinaties zijn op, en het gebruik van extra letters is noodzakelijk geworden.

2005 is al enige tijd gepasseerd dacht ik :-) Welke Nederlander heeft enige kennis en past het eventjes op correcte wijze aan ? Ikzelf zet het niet zomaar in tegenwoordige tijd omdat ik niet weet of het effectief zo gegaan is ;-) --LimoWreck 22 aug 2006 03:22 (CEST)

Ik zag toevallig dat gpvos er in zijn gebruikersruimte mee bezig was. «Niels» zeg het eens.. 22 aug 2006 03:28 (CEST)
Whoeps dat waren de netnummers. geen idee of dat ook echt gebeurd is, laat voorlopig maar staan denk ik. Juist het niet aanpassen nodigt misschien mensen uit het aan te passen die het echt weten. «Niels» zeg het eens.. 22 aug 2006 03:31 (CEST)

Postnummers in België: indeling volgt niet de afbakening van LAU[bewerken]

Volgens mij staat er een (veelgemaakte) manifeste fout in de sectie over België, postcodes van de vorm xx00 zijn niet bestemd voor de hoofdstad van een arrondissement.

Postcodes in België volgen helemaal niet de afbakening van officiële lokale administratieve eenheden. Zoals in de meeste landen hanteert De Post een eigen logica in de organisatie van postcodes, en in het geval van De Post is dat op basis van sorteersector (eerste twee cijfers), postkantoren (derde cijfer) en uitgiftekantoren (vierde cijfer). In een aantal gevallen zal een sorteersector samenvallen met een arrondissement, maar dat is zeker niet altijd zo. Deurne heeft bijvoorbeeld postcode 2100 maar is onderdeel van arrondissement Antwerpen. En Herentals heeft 2200 als postcodes, maar is onderdeel van arrondissement Turnhout. Dat een aantal hoofdsteden van arrondissementen een postcode van de vorm xx00 hebben is dan ook toeval.

Fictieve adressen[bewerken]

Een vraagje over de fictieve adressen waarover wordt gesproken in het artikel (codes 9999 XX en 9999 ZZ): wie o wie weet waarom deze adressen bestaan? Ben ik erg benieuwd naar, en is misschien ook interessant voor het artikel... Meikitsu 16 nov 2008 21:54 (CET)

Om de software te testen, denk ik Handige Harrie 16 nov 2008 22:01 (CET)

Zijn postcodes wel in 1977 ingevoerd?[bewerken]

Voor 1977 had Nederland al 'postcodes', maar dan zonder de twee letters erachter. Moet dat niet in het artikel?

Provincie Noord-Brabant[bewerken]

Provincie Noord-Brabant in België? Wat lezen mijn dierbare oogjes nu weer voor (schijnbare?) onzin? Ryckaertb (overleg) 15 okt 2011 13:16 (CEST)

Is bij deze ook weer verwijderd. Zal wel een grap zijn geweest. Ryckaertb (overleg) 15 okt 2011 13:41 (CEST)