Overleg:Wessel van Diepen

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Naam[brontekst bewerken]

Op 30-8-2007 heeft Daphne Bunskoek in het televisieprogramma RTL Boulevard aangegeven dat Wessel van Diepen zijn echte naam is, diverse websites beweren het tegendeel. EdBever 30 aug 2007 19:05 (CEST)

Volgens Veronica Story wat de officiele archiefsite is van Veronica (die ook zijn werkgever was) is zijn echte naam Wilbert van Diepenbroek (staat in zijn Biografie)
Ik verdenk Daphne Bunskoek er hierbij dan ook van om Wikipedia te willen testen. alexanderpas 30 aug 2007 19:20 (CEST)
Inderdaad heeft Daphne Bunskoek gelogen over de naam van Wessel van Diepen, dit werdt tussen neus en lippen door gezecht door Albert Verlinde aan het eind van de betreffende aflevering van RTL Boulevard. dir gebeurde aan het eind van de aflevering Yvon Jaspers vroeg aan Daphne Bunskoek hoe het ging met haar man. alexanderpas 30 aug 2007 19:30 (CEST)
Yup, bron: het RTL archief, bijna aan het eind van het filmpje. Albert zegt dan iets in de trand van "ja, ze liegt alleen over de naam van haar man". effe iets anders 3 sep 2007 09:25 (CEST)
(5:38) 85.149.120.16 6 sep 2007 22:37 (CEST)

Naam (2)[brontekst bewerken]

Wessel zelf zegt:

Wessel heet in het echt Wilbert van Diepenbroek! Niet dus. Applaus voor degene die dit een jaar of twee geleden verzonnen heeft. Een geslaagde aktie, want ondertussen levert de niet bestaande Wilbert van Diepenbroek een kleine 300 hits op Google op. Volgens mij is t ondertussen ook op m'n Wikipedia terechtgekomen en kom ik er nooit meer vanaf! Mijn opa en vader hebben als achternaam als achternaam van Diepen, mijn zussen, mijn lieve dochter natuurlijk ook. Wessel van Diepen is de naam waarmee ik mijn hele leven rondloop. Ik ben ondertussen nieuwsgierig naar degene die dit bedacht heeft. I applaud you. Mocht ik in de toekomst onder een andere dan mijn eigen naam willen gaan werken, dan is Wilbert van Diepenbroek misschien wel een goed idee. Maar dan wel als bibliothecaris ofzo.

Met vriendelijke groeten,

Wessel van Diepen, Amsterdam – De voorgaande bijdrage werd geplaatst door 83.86.91.199 (overleg · bijdragen)

Bovenstaande reactie blijkt gekopieerd te zijn van een blog uit 2008 (zie de eerste reactie). Ik zou het niet al te serieus nemen. Even googelen op Wilbert van Diepenbroek vindt ruim 6000 hits en niet genoemde 300. Ik heb ze niet stuk voor stuk bekeken, maar in eerste instantie lijken het toch aardig wat bevestigingen voor het feit dat Wessel van Diepen een pseudoniem is voor genoemde naam. Itsme 20 apr 2010 03:04 (CEST)
Degene die de Van Diepenbroek-meme heeft bedacht heeft Wikipedia inderdaad flink te kakken gezet. Zelfs nadat de dj zelf op de fout wijst, volhardt men in het tellen van hits op Google. Als het 3000 keer wordt nagepraat, moet het immers wel waar zijn...
En dat terwijl het minder dan 1 minuut duurt om op http://www.meertens.knaw.nl/nfb/ te leren dat de achternaam Van Diepenbroek helemaal niet bestaat. Dezoonvandebakker 22 apr 2010 10:14 (CEST)
Ik geloof niet dat het Meertens Instituut volledigheid claimt... de Nederlandse telefoonboeken bevatten volgens jou dus allemaal schuilnamen? Met vriendelijke groet, Notum-sit 22 apr 2010 10:25 (CEST)
Ik kan je niet volgen. Heb je redenen om aan de informatie van het Meertens Instituut te twijfelen? Dezoonvandebakker 22 apr 2010 10:31 (CEST)
Genlias.nl geeft genoeg hits voor mensen met de achternaam Diepenbroek, dus de naam bestaat of heeft in ieder geval bestaan. EdBever 22 apr 2010 10:37 (CEST)
Het gaat om Van Diepenbroek. Dezoonvandebakker 22 apr 2010 10:38 (CEST)
Even Googelen leert dat er wel degelijk diverse Van Diepenbroeks in Nederland voorkomen. Naast Wilbert is er ook een en Onno Jansen van Diepenbroek en met dezelfde achternaam ook Marijke, Roos, Whitney, Leticia, Frans, Carmen, Anna, Dina, Beletje,Adriana en zo kan ik nog wel even doorgaan, alsook ene Adriaan Wolter Willem baron Sloet van Diepenbroek.De achternaam bestaat dus wel degelijk. Itsme 22 apr 2010 20:20 (CEST)
Zo kom je er toch niet achter of die naam in Nederland voorkomt? Een steekproef onder jouw resultaten leert me dat het meestal gaat om personen die al eeuwen dood zijn of op een andere website opeens Diepenbroek, zonder van, heten. Roos en Whitney van Diepenbroek heten inderdaad zo, maar dat zijn paarden. Zelfs al vind je via Google iemand die zich Van Diepenbroek noemt dan kun je er, gezien de informatie die het Meertens Instituut geeft, vanuitgaan dat die persoon in de Gemeentelijke Basisadministratie niet zo geregistreerd staat. De naam kwam in 1947 namelijk 0 keer voor en in 2007 minder dan 5 keer (nauwkeuriger gegevens verstrekt het Meertens Instituut niet ivm privacy - ik durf te veronderstellen dat het werkelijke getal voor 2007 ook 0 is, tenzij zich rondom Wilbert van Diepenbroek een onwaarschijnlijk migratieverhaal heeft afgespeeld). Dezoonvandebakker 23 apr 2010 05:02 (CEST)
Genlias geeft aan dat in 1948 ene Lutgerdina Willemina van Diepenbroek overleden is op 89-jarige leeftijd in arnhem [1]. Jouw bron blijkt dus incorrect als aangegeven wordt dat er in 1947 0 mensen waren met die naam. EdBever 23 apr 2010 09:36 (CEST)
Was ze misschien getrouwd met een Van Diepenbroek en onder een andere naam geboren? (Meertens Instituut hanteert nl. de namen die personen bij hun geboorte hebben gekregen) Dezoonvandebakker 23 apr 2010 10:15 (CEST)

Als iemand het echt heel belangrijk vindt om zeker te weten dat Van Diepen niet sinds zijn geboorte Van Diepen heet (of juist wel), kan diegene misschien een Delftsche Courant van zijn geboortedag of de dag/week erna opduikelen? O.a. te vinden bij het gemeentearchief van Delft. Notum-sit 22 apr 2010 20:34 (CEST)

Zie ook hier Symbole-faune.png MoiraMoira overleg 24 apr 2010 08:24 (CEST)
Op grond van welke betrouwbare bron heb je 'Wilbert van Diepenbroek' in het artikel teruggezet?
Heb je ook kennis genomen van het overleg dat hier wordt gevoerd? Zowel Wessel van Diepen als zijn vriendin hebben medegedeeld dat het verhaal niet klopt. Volgens het Meertens Instituut bestaat de achternaam 'Van Diepenbroek' niet.
Waarom ga je niet op die argumenten in? Dezoonvandebakker 24 apr 2010 10:51 (CEST)
Waar heeft Van Diepen gemeld dat het verhaal niet klopt? Als je het bovenstaande bericht bedoeld: dat is moeilijk serieus te nemen omdat het een kopie is van een blogreactie uit 2008.
Als Wessel Van Diepen hier meeleest kan hij de zaak overigens vrij eenvoudig rechtzetten, denk ik, door contact op te nemen met het Wikipedia:OTRS-team. Klopt dat? MrBlueSky 24 apr 2010 13:06 (CEST)
In september 2006 is het zonder enige bronvermelding op wikipedia gezet. Daarna heeft het halve internet het overgenomen. Ondanks de informatie van Wessel van Diepen, zijn vriendin en het Meertens Instituut blijven jullie koppig deze informatie handhaven. En waarom? Ik las op de pagina waar MoiraMoira naar verwees dat jullie bang zijn dat een diskjockey een practical joke met jullie uithaalt De grap is dan kennelijk dat wikipedia, bij gebrek aan betrouwbare bronnen, de 'echte naam' van Wessel van Diepen niet vermeldt. Is dat een 'grap'? Het ontbreken van een detail in een artikel? Zelfs een diskjockey vindt dat geen grap.
Ik begrijp nu in elk geval waarom er zo veel onzin in deze 'ecyclopedie' staat: je zet een willekeurige bewering op je artikel en wacht tot andere websites het hebben overgeschreven (omdat je wikipedia bent hoef je daar niet lang op te wachten.) Die andere websites noem je vervolgens je 'bron'. Geen speld tussen te krijgen. Mocht het ondanks deze zorgvuldige werkwijze toch niet kloppen dan moet de betrokkene zelf maar een mailtje sturen. Tot die tijd is het: 'wikipedia citeert wikipedia'.
Zet aub ergens duidelijk neer dat jullie zo werken, in plaats van dat verhaal over iedereen-mag-bijdragen en betrouwbare-bronnen. Dat is wel zo eerlijk tegenover je publiek. "Wikipedia - de encyclopedie waarnaar de betrokkene zelf een mailtje moet sturen". Lekkere werkwijze...
Ondertussen maak ik uiteraard een nederige buiging naar de bedenker van 'Wilbert van Diepenbroek' en sluit me aan bij de woorden van Wessel van Diepen: "Ik ben ondertussen nieuwsgierig naar degene die dit bedacht heeft. I applaud you." Dezoonvandebakker 24 apr 2010 15:45 (CEST)
Kennen jullie www.nummerzoeker.com? Daar kan je telefoonnummers zoeken als je alleen maar een achternaam weet, zonder de woonplaats te kennen. Als je zoekt op "Diepenbroek" geeft 'ie je ook de variant "Van Diepenbroek". Er wonen Van Diepenbroeken met een vaste telefoonaansluiting in Voorhout, Soest en Wijk bij Duurstede. Of daaronder zich paarden bevinden vermeldt deze bron niet. Evenmin zegt dit iets over de vraag of Van Diepen eigenlijk Van Diepenbroek is. Hettie 24 apr 2010 16:34 (CEST)
Ik snap trouwens niet hoe je op die site van het Meertens-instituut uitvindt dat "Van Diepenbroek" niet bestaan. Volgens deze search bestaat hij wel, maar komt hij minder dan vijf keer voor. Te weinig om gedetailleerde verspreidingsgegevens te geven, maar te veel om te concluderen dat de naam niet bestaat. Hettie 24 apr 2010 16:45 (CEST)
Je hebt gelijk. Mijn conclusie was overhaast. Ik kan de uit de lucht gegrepen bewering van wikipedia niet zo overtuigend weerleggen als ik aanvankelijk hoopte. Er bestaat inderdaad een minieme kans dat Wessel van Diepen, zijn dochter en zijn 2 zussen allemaal Van Diepenbroek heten en afzonderlijke telefoonaansluitingen hebben in de genoemde delen van het land, terwijl er verder helemaal niemand Van Diepenbroek heet.
Wilbert blijft nog wel even voortbestaan, vermoed ik... Dezoonvandebakker 24 apr 2010 17:23 (CEST)

Even een andere insteek: maakt het iets uit wat de werkelijke naam van Wessel van Diepen is, als die niet Wessel van Diepen is? We schijnen het er niet over eens te zijn dat er een noodzaak is om die naam te noemen. We kunnen ons hier het hoofd breken over bronnen en de waarde daarvan, maar we kunnen er ook voor kiezen om een andere naam dan Wessel van Diepen niet te noemen, gewoonweg omdat het niet nodig is. Hettie 24 apr 2010 19:51 (CEST)

Je kunt het probleem inderdaad zo simpel maken als je zelf wilt. Nog eenvoudiger is bijvoorbeeld de insteek dat er helemaal geen Nederlandse wikipedia nodig is. Dan is het probleem ook opgelost.
Als je toch een Nederlandse wikipedia wilt, ga je kwesties omtrent bronnen tegenkomen. Of dat nu op dit artikel is of ergens anders. Het kan toch, ongeacht het geringe belang van het onderwerp, geen kwaad om je af te vragen of er in dit geval inderdaad ruim drie jaar lang onjuiste informatie op wikipedia heeft gestaan? En welk mechanisme ervoor heeft gezorgd dat degenen die dat wilden veranderen daarin niet zijn geslaagd? De bewering in kwestie is er destijds blijkbaar zonder enige moeite op gezet. Wie hem er weer af wil krijgen, krijgt inmiddels zo ongeveer de bewijslast opgedrongen. Hou er maar rekening mee dat dit niet de enige plek op wikipedia is waar dit soort schimmige informatie nauwelijks meer weg te krijgen is. Dezoonvandebakker 24 apr 2010 20:25 (CEST)
Tsja, als het probleem linksom kan worden opgelost, vind ik het niet zo zinvol om rechtsom verder uit te diepen. Daar ben ik wellicht wat pragmatischer in dan jij. Ook al omdat ik denk dat het dieperliggende probleem dat je aankaart via een enkele Wessel van Diepen niet wordt opgelost. Groeten, Hettie 24 apr 2010 20:40 (CEST)
Via LexisNexis vind ik in Quote (31-5-2003): Wessel Dietrich van Diepen Er staat oa ook dat hij opgroeit in een typisch CPN-gezin en op 15 jarige leeftijd begint met een eigen piratenzender Radio Stad Delft. Cattivi 25 apr 2010 12:48 (CEST)

Blijkens de website van het Stadsarchief Amsterdam is daar een persoonskaart aanwezig op naam van Wessel Dietrich van Diepen, geboren 1966. https://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/indexen/archiefkaarten/zoek/query.nl.pl?i1=1&v1=wessel&a1=diepen&t1=van&x=1&z=a Vernoeming 30 apr 2010 17:56 (CEST)


Bron Wilbert van Diepenbroek?[brontekst bewerken]

Op mijn vraag om een bron voor de naam Wilbert van Diepenbroek gaf MrBlueSky mij in De Kroeg het antwoord:

De oud-werkgever van Van Diepen bijvoorbeeld: [2] (staat onder het artikel).

De bron van die link is niet 'de oud-werkgever van Van Diepen' maar een stagiaire o.i.d. die voor Veronica de webcontent bij elkaar heeft gegoogled. Er staat onder dat de pagina is geplaatst op 25 juni 2008. Op wikipedia staat 'Wilbert van Diepenbroek' al sinds 14 oktober 2006 http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Wessel_van_Diepen&diff=prev&oldid=5471463 Een deugdelijke bron moet dus dateren van voor 14 oktober 2006, of aantoonbaar onafhankelijk zijn van het wikipedia-artikel. Anders is de kans veel te groot dat wikipedia gewoon via een omweg zijn eigen artikel aan het citeren is. Dezoonvandebakker 24 apr 2010 18:26 (CEST)

Ja, dat is mogelijk. Nou begin ik ook een beetje te twijfelen. MrBlueSky 24 apr 2010 19:09 (CEST)
Zolang er geen betrouwbare bron is voor de naam Van Diepenbroek, nemen we dit niet op in het artikel. Bij een serieuze bron bedoelen we dus een bron vóórdat de naam opdook in het wikipedia artikel. Jacob overleg 25 apr 2010 22:55 (CEST)

Daphne Bunskoek[brontekst bewerken]

Op de pagina van Daphne Bunskoek staat dat ze tot 2007 een relatie had met Van Diepen, maar op deze pagina staat dat Van Diepen nog steeds een relatie heeft met Bunskoek. Wat is juist? --80.56.255.131 19 aug 2010 22:33 (CEST)