RT (televisiezender)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
RT
RT (televisiezender)
Opgericht 10 december 2005
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

RT, voorheen Russia Today, is een internationaal meertalige televisienetwerk uit Rusland. Het is geregistreerd als een zelfstandige non-profit organisatie[1][2] gefinancierd door de federale begroting van Rusland door het Federaal Agentschap voor de Pers en Massa Communicatie van de Russische Federatie.[3] RT wordt uitgezonden in 4 talen, het originele Engelse kanaal lanceerde in 2007, terwijl het Arabische Rusiya Al-Yaum werd gelanceerd in 2007 en het Spaanse RT Actualidad in 2009. Sinds 2010 is er RT America dat focust op de Verenigde Staten, uitgezonden vanuit Washington D.C.. Sinds 2014 is RT UK er dat focust op het Verenigd Koninkrijk en uitgezonden wordt vanuit Londen.[4] Ook werd in 2014 RT Deutsch gelanceerd, uitgezonden vanuit Berlijn.[5]

RT zendt rond-de-klok nieuwsbulletins, documentaires, talkshows, debatten, sport nieuws en culturele programma's uit.[6] Het signaal van de zender wordt door 22 satellieten en meer dan 230 tv providers verspreid, waardoor 700 miljoen mensen de uitzendingen van de zender kunnen zien in meer dan 100 landen.[7] RT America is beschikbaar voor 85 miljoen mensen in de Verenigde Staten.[8] In 2011 was het de tweede meest bekeken buitenlandse nieuwszender in de VS na BBC World News,[9] en de nummer één buitenlandse zender in vijf grote Amerikaanse stedelijke gebieden in 2012.[10] In 2013 was RT de eerste nieuwszender die 1 miljard views op YouTube wist te bereiken. Volgens de Broadcasters' Audience Research Board stemden 2.500.000 Britten hun televisie op RT af tijdens de tweede helft van 2012, waardoor het de derde meest bekeken nieuwszender is in Groot-Brittannië, achter BBC News en Sky News.[11][12]

Geschiedenis[bewerken]

Het kanaal werd opgericht in 2005 en kostte omgerekend ongeveer 30 miljoen dollar aan overheidsgeld om op te zetten en ongeveer 60 miljoen dollar voor de operationele kosten in het eerste jaar. Het begon met uitzenden op 10 december 2005 en had toen een personeelsbestand van bijna 100 Engelssprekende journalisten wereldwijd.[13]

Op April 17, 2012 debuteerde World Tomorrow op RT, een interviewprogramma gepresenteerd door Wikileaks oprichter Julian Assange. De eerste gast op het programma was Hezbollah leider Hassan Nasrallah.[14]

Netwerk[bewerken]

RT heeft 21 bureaus in 16 landen, onder andere in Washington D.C., New York, Londen, Parijs, Delhi, Caïro, Bagdad en Kiev.[15]

Kanaal Beschrijving Taal Gelanceerd
RT News De vlaggenschip nieuwszender van het RT-netwerk, het zendt zowel nieuws als documentaires uit.[16] Engels 2005
Rusiya Al-Yaum De Arabische nieuwszender van RT. Arabisch 2007
RT Actualidad De Spaanse nieuwszender van RT. Het heeft kantoren in Miami, Los Angeles, Havana en Buenos Aires. Spaans 2009
RT America De Amerikaanse nieuwszender van RT, uitgezonden vanuit Washington D.C.. Engels 2010
RT UK De Britse nieuwszender van RT, uitgezonden vanuit Londen in de Millbank Tower. Engels 2014
RT Documentary Het documentaire kanaal van RT, de meerderheid van de documentaires gaat over Rusland.[17] Engels, Russisch 2011
RT Deutsch De Duitse nieuwszender van RT, uitgezonden vanuit Berlijn.[18] Duits 2014

Doelen[bewerken]

"Breaking the Set" presentatrice en correspondent Abby Martin.

RT heeft als hoofddoel om het Russische gezichtspunt op zaken in Rusland en 'haar nabije buitenland' weer te geven en zo de kijker een mogelijkheid te geven om de Russische gezichtspunten op de wereld te begrijpen en de situatie in het binnenland te leren kennen. Hoofdredacteur Margarita Simonjan verklaarde bij de oprichting, dat het station was geboren uit verlangen om een onpartijdig portret van Rusland weer te geven.

Een groot deel van de zendtijd van RT is gericht op het Russische en wereldnieuws, met daarnaast financieel en sportnieuws. Ook maakt het station documentaires en geeft het commentaar op het alledaagse leven in Rusland en over de Russische geschiedenis.

Kritiek[bewerken]

Pascal Bonnamour, het hoofd van de Europese afdeling van Verslaggevers Zonder Grenzen, noemde de aangekondigde televisiezender "een volgende stap van de [Russische] staat om informatie te controleren." [19] Luke Harding, toenmalig Rusland correspondent van de Britse krant The Guardian, zei in 2009 dat Russia Today's reclamecampagne in het Verenigd Koninkrijk een "ambitieuze poging is om een nieuw wereldwijd post-Sovjet propaganda-imperium te creëren".[20] In 2010 schreef de Britse krant The Independent dat journalisten van RT hebben verklaard dat directe kritiek op Vladimir Poetin of de toenmalige president Dmitry Medvedev niet is toegestaan bij RT.[21]

Oorlog in Zuid-Ossetië[bewerken]

Tijdens de Oorlog in Zuid-Ossetië in 2008 nam RT-correspondent William Dunbar ontslag omdat hij berichten over Russische bombardementen met burgerslachtoffers niet zou mogen vertellen.[22] Volgens Shaun Walker had RT haar correspondenten 'geïnstrueerd om geen berichten over etnische zuiveringen in Georgische dorpen in Zuid-Ossetia naar buiten te brengen'. RT toonde volgens de The Independent tijdens bijna de gehele oorlog groot het woord 'GENOCIDE' in beeld, omdat Russischtaligen op grote schaal zouden worden uitgemoord door Georgiërs.[23] Dat bleek volgens het gerenommeerde Internationale Instituut voor Strategische Studies (IISS) in Londen onjuist te zijn.[24] Ook het bericht dat er 2000 slachtoffers zouden zijn gevallen aan de zijde van Zuid-Ossetië bleek overdreven. Een RT-journalist die afweek van de zienswijze van het Kremlin dat Georgiërs burgers uit Zuid-Ossetië moest op het matje komen bij zijn baas. "Hij had een pistool op zijn bureau," aldus de correspondent. [25]

Oekraïnecrisis[bewerken]

Op 4 maart 2014 zegt Abby Martin tijdens de uitzending dat ondanks het feit dat ze werkt voor RT, ze journalistieke onafhankelijkheid heeft en ze tegen de Russische interventie in de Krim is en die fout is. Martin wordt niet ontslagen en RT zegt dat de actie van Martin aantoont wat "journalistieke onafhankelijkheid" betekent.[26] Een dag later, op 5 maart 2014, besluit nieuwslezeres Liz Wahl haar baan op te zeggen en beschuldigt RT van propaganda. Ze verklaart later dat ze "geen deel wil uitmaken van een televisizender die wordt gefinancierd door de Russische overheid en de acties van Poetin goedpraat." RT noemt de actie van Wahl een stunt om zelf-promotie.[27]

MH17[bewerken]

RT-correspondent Sara Firth nam ontslag vanwege de berichtgeving van RT rondom de MH17. Vlak voordat ze aftreed schrijft ze het volgende: "RT style guide Rule 1: It is ALWAYS * Ukraine’s fault (* add name as applicable)." Later zegt ze: "Ik heb altijd gezegd dat het beter is dat er wel een RT is dan niet dat perspectief te hebben, maar met een verhaal als dit en de manier waarop ze foutieve informatie geven, het is gevaarlijk, ik wil er geen deel van uitmaken."[28]

De Britse mediaregulator Ofcom heeft beoordeeld of de dekking van de MH17 vliegtuigcrash op RT wel neutraal was na verscheidene klachten van kijkers, en vond geen problemen die onderzoek verdienden, noch enige overtreding van de normen.[29][30]

Professionele prijzen[bewerken]

RT's Martyn Andrews zendt uit vanuit Siberië, 2007.
  • September 2006 – Het tiende "Golden Tambourine" International Festival for Television programs and films[31] bekroonde RT's documentraine People of the Bering Strait in de 'Ethnography and Travel' categorie.
  • June 2007 – Het elfde "Save and Preserve" International Environmental Television Festival[32] gaf haar 'Grand Prix' aan RT's Meeting with Nature serie.
  • September 2007 – Eurasian Academy of Television and Radio[33] bekroonde RT met de prijs voor 'Professional Skillfulness'.
  • November 2007 – RT's verslag over de herdenkingsdag van de ramp in Tsjernobyl kreeg een speciale prijs van de internationale 2007 AIB Media Excellence Awards.[34]
  • April 2008 – RT's Entertainment Today kreeg een speciale award van het bestuur van de Russische Entertainment Awards.[35]
  • September 2008 – Ruslands meest prestigieuze award TEFI ging naar Kevin Owen in de 'Best News Anchor' categorie.[36]
  • November 2008 – "Special Jury Award" in de "Best Creative Feature category for a Russian Glamour feature story' op de AIB Media Excellence Awards in Londen.
  • Januari 2009 – "Silver World Medal" van het New York Festivals, voor de beste nieuwsdocumentaire "A city of desolate mothers".[37]
  • Augustus 2010 – Eerste nominatie voor een International Emmy Award in de categorie Nieuws voor de dekking van president Barack Obama's bezoek aan Rusland.[38]
  • Augustus 2012 – Tweede nominatie voor een International Emmy Award voor de dekking van de internationale Occupy Wall Street beweging.

Externe links[bewerken]

Bronnen
  1. http://en.ria.ru/agency_news/20120206/171179459.html
  2. http://rt.com/about-us/contact-info/
  3. http://en.ria.ru/society/20050607/40486831.html
  4. http://rt.com/uk/200411-rt-uk-channel-launch/
  5. http://www.rtdeutsch.com/uber-uns/
  6. http://rt.com/about-us/
  7. http://rt.com/about-us/distribution/
  8. http://www.csmonitor.com/World/Global-News/2012/0125/Russia-gives-WikiLeaks-Julian-Assange-a-TV-platform
  9. http://www.ipsnews.net/2010/01/media-foreign-news-channels-drawing-us-viewers/
  10. http://russia-briefing.com/news/russia-today-to-double-its-u-s-audience.html/
  11. http://www.newstatesman.com/world-affairs/world-affairs/2013/05/inside-russia-today-counterweight-mainstream-media-or-putins-mou
  12. http://www.digitalspy.co.uk/media/news/a450812/rt-russian-news-channel-goes-hd-on-sky.html
  13. Russia Today tomorrow. Broadband TV News (internetarchief) (15 september 2005)
  14. http://www.nytimes.com/2012/04/18/arts/television/julian-assange-starts-talk-show-on-russian-tv.html
  15. http://rt.com/about-us/
  16. http://rt.com/about-us/
  17. http://rt.com/news/rt-documentary-channel-new/
  18. http://www.rtdeutsch.com/uber-uns/
  19. http://www.kommersant.com/page.asp?idr=530&id=619775
  20. http://www.guardian.co.uk/world/2009/dec/18/russia-today-propaganda-ad-blitz
  21. http://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-today-tomorrow--the-world-2083869.html
  22. http://www.independent.co.uk/voices/commentators/william-dunbar-they-forced-me-out-for-telling-the-truth-about-georgia-2083870.html
  23. http://www.independent.co.uk/news/media/tv-radio/from-russia-with-news-1869324.html
  24. http://web.archive.org/web/20091007030130/http://www.ceiig.ch/pdf/IIFFMCG_Volume_I.pdf
  25. http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all
  26. http://rt.com/op-edge/about-liz-wahl-media-wars-126/
  27. http://rt.com/usa/rt-reacts-liz-wahl-042/
  28. http://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-russia-today-reporter-resigns-sara-firth-kremlin-malaysia
  29. http://www.theguardian.com/media/2015/jan/05/bbc-news-rt-cleared-coverage-mh17
  30. http://rt.com/uk/225219-rt-mh17-ofcom-cleared/
  31. http://zolotoybuben.ru/ "Golden Tambourine" International Festival for Television programs and films
  32. http://www.admhmao.ru/english/newsE/2007/june/09.htm News of the Okrug
  33. http://www.eatr.ru/ Eurasian Academy of Television and Radio
  34. [1]
  35. Russia Today Wins Russian Entertainment Awards
  36. http://lenta.ru/articles/2008/09/26/tefi/
  37. http://www.newyorkfestivals.com/res/pdf/2009TVWINNERS.pdf
  38. http://www.iemmys.tv/news_item.aspx?id=110