Radio Belgique: verschil tussen versies

Naar navigatie springen Naar zoeken springen
47 bytes toegevoegd ,  1 jaar geleden
geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
In [[1930]] kwam er een einde aan dit radiostation door [[faillissement]] en de oprichting van het [[NIR]].<ref>[https://archive.is/20120530175936/http://www.mers.be/1930-1939.htm Media Expert Research System 1930-1939]</ref> Het werd een openbare omroep die startte onder de leiding én met de technische diensten van Radio Belgique. Marcel Van Soust de Borckenfeldt werd de directeur-generaal van het NIR. Théo Fleischman nam er het Franstalige gedeelte van de redactie voor zijn rekening, [[Gust De Muynck]] het Nederlandstalige. Tijdens de [[Tweede Wereldoorlog]] kwam de naam ''Radio Bruxelles'' terug in de ether. Vanuit het [[Flageygebouw]] diende het nu als franstalige tegenhanger van [[Zender Brussel]], een [[propaganda (communicatie)|propagandakanaal]] voor het [[nationaalsocialisme|nationaalsocialistische]] gedachtegoed in België.
 
Het NIR werd in [[1960]] opgesplitst in de [[Vlaamse Radio- en Televisieomroep|BRT]] voor Vlaanderen en de [[RTBF]]RTB in Wallonië. De benaming BRT werd nadien veranderd in BRTN en nog later in [[Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie|VRT]]. De benaming RTB werd in 1977 veranderd in [[RTBF]] .
 
== Zie ook ==
310

bewerkingen

Navigatiemenu