The Spectator (1828)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
The Spectator
Logo
Frequentie weekblad
Oplage 85.267 (2019)
Eerste editie juli 1828
Taal Engels
Uitgeverij(en) Press Holdings
ISSN 0038-6952
Website
Portaal  Portaalicoon   Media

The Spectator is een Brits tijdschrift over politiek, cultuur en actualiteit. Het eerste nummer dateert uit juli 1828, waardoor het meteen het oudste nog bestaand weekblad ter wereld is.[1]

The Spectator is eigendom van David en Frederick Barclay, die via Press Holdings ook eigenaar zijn van The Daily Telegraph. Naast de Britse editie verschijnt ook een Australische versie, en voor de Verenigde Staten wordt een afzonderlijke website onderhouden.[2]

De redactionele visie van The Spectator leunt eerder aan bij de Conservatieve Partij. Hoofdredacteuren werden meermaals nadien vooraanstaande politici in de Conservatieve Partij, zoals onder meer Boris Johnson (1999–2005) en andere voormalige kabinetleden. Toch worden ook regelmatig bijdragen vanuit andere hoek opgenomen, zoals die van Rod Liddle (sociaaldemocraat). Naast columns en features over de actualiteit staan in het blad ook artikels over boeken, muziek, opera, en film- en tv-recensies.