The Wall Street Journal

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
The Wall Street Journal
The Wall Street Journal
Type Dagblad
Formaat Broadsheet
Eerste editie 8 juli 1889
Eigenaar(s) News Corp, eerder News Corporation
Uitgeverij(en) Dow Jones & Company
Oplage 2.062.312 2006[1]
Hoofdredacteur Marcus Brauchli
Land(en) Verenigde Staten
Regio(s) New York
Talen Engels
ISSN 0099-9660
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media
Voorpagina van de eerste uitgave van The Wall Street Journal

The Wall Street Journal, afgekort WSJ en bijgenaamd The Journal, is een invloedrijk internationaal dagblad, dat sinds 8 juli 1889 in de stad New York wordt uitgegeven. Gedurende vele jaren had deze krant de grootste oplage van alle kranten in de Verenigde Staten, maar tegenwoordig is het de tweede krant na USA Today. De gemiddelde dagelijkse oplage in 2013 bedroeg 2,4 miljoen exemplaren. De krant is eigendom van Dow Jones & Company.

The Wall Street Journal legt zich toe op Amerikaans en internationaal zakelijk en financieel nieuws en aanverwante vraagstukken. De naam van de krant is afgeleid van Wall Street, een straat in New York die het hart van het zakendistrict vormt. De krant heeft al 33 keer de Pulitzerprijs gewonnen.

Het lezerspubliek van The Journal bestaat voor 60% uit hoger management. Het gemiddelde inkomen van de lezers ligt op 191.000 dollar en de gemiddelde leeftijd op 55.[bron?]

In 1983 werd er een Europese versie, The Wall Street Journal Europe in Brussel opgericht. Deze wordt in zestig landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Rusland gedistribueerd. Van 2000 tot 2010 werd de versie in 9 drukkerijen, waarvan 1 in België, gedrukt. Door de crisis in de krantenindustrie en op de advertentiemarkt daalde de oplage waardoor de krant in 2016 nog slechts in 4 drukkerijen wordt gedrukt in Frankrijk, Duitsland, Italie en Engeland.

In juli 2011 nam Les Hinton, de bestuursvoorzitter van Dow Jones & Co., de moedermaatschappij van The Wall Street Journal, ontslag na de onthullingen over het telefoon afluisterschandaal in Engeland.[2]

De krant gebruikt tekeningetjes in plaats van foto's en is daarin uniek tussen de andere grote kranten.

Externe link[bewerken]