Overleg:Nationaal Instituut voor de Radio-omroep

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Opheffing[brontekst bewerken]

In dit artikel staat dat het NIR in 1960 werd opgeheven en vervangen door de BRT/RTB. Maar er wordt niet uitgelegd wat het verschil was tussen de oude en nieuwe situatie. Ik neem aan dat er ook continuïteit was, dat de oude medewerkers en gebouwen niet eensklaps werden weggedaan. Was het meer dan een naamsverandering? Hoe zat dat dan? Er is trouwens ook een artikel Belgische Radio- en Televisieomroep maar daar staat bijna niets in. Bever (overleg) 31 dec 2019 04:21 (CET)[reageer]

Uit het document "Archief van de Belgische Radio en Televisie" v/h Rijksarchief, p. 24-25 blijkt dat het NIR in 1960 werd opgesplitst in verschillende onderdelen met eigen rechtspersoonlijkheid, waaronder het instituut voor Nederlandse resp. Franse uitzendingen en een voor gemeenschappelijke voorzieningen. Voor nu heb ik me beperkt tot een zeer lichte wijziging van de betreffende zin. Bever (overleg) 6 jan 2020 00:23 (CET)[reageer]

WO II[brontekst bewerken]

In dit bewerkingscommentaar merkte ik op dat de passage over de collaboratie Zender Brussel en Radio Bruxelles en de bestraffing daarvan na de oorlog, ook zo in het artikel Zender Brussel staat. Inmiddels ontdekte ik dat nagenoeg dezelfde tekst ook op de website Belgium WWII staat, die hier ook als bron wordt genoemd. Een auteursrechtenschending, lijkt mij, vermoedelijk door Wikipedia en niet omgekeerd. Bever (overleg) 31 dec 2019 06:34 (CET)[reageer]