Segodnja

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Segodnja
Segodnja
Type dagblad
Formaat tabloid
Eerste editie 1997
Eigenaar(s) Media Group Ukraine
Uitgeverij(en) Andrey Romanenko
Oplage 700.000
Land(en) Vlag van Oekraïne Oekraïne
Gevestigd te Kiev
Talen Russisch
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

Segodnja (Russisch: Сегодня, Vandaag) is een Oekraïens dagblad in tabloid-formaat.

De krant werd in 1997 opgericht en verschijnt in de Russische taal. De hoofdredactie zit in Kiev. Met circa 700.000 abonnementen (2009) is Segodnja het tweede grootste dagblad van het land, na boulevardblad "Fakty i kommentarii". De krant is eigendom van Media Group Ukraine, een bedrijf van zakenman Rinat Achmetov.

Segodnja was oorspronkelijk voor de aanhangers van president Viktor Janoekovytsj, maar heeft na de Oranjerevolutie in 2004-2005 een meer onafhankelijk profiel gekregen. De krant is lid van de Ukrainian Association of Press Publishers (UAPP).

Censuur[bewerken]

In 2011 dreigde de journalisten van het dagblad met een staking vanwege het controversiële ontslag van hoofdredacteur Ihor Guzjva. Zijn vervanger censureerde bepaalde artikelen, en bepaalde hoe journalisten over politici en publieke figuren moesten schrijven. De krant werd zelfs beschuldigd van het publiceren van vervalste documenten.[1]

Externe link[bewerken]