Amsterdams Stadsblad

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Het Amsterdams Stadsblad was een huis-aan-huisblad in Amsterdam dat elke woensdag verscheen. De krant is begin jaren '20 begonnen door Carel Wiering. Hij vernoemde de krant naar zichzelf: het Wiering's Weekblad. In 1973 werd de krant omgedoopt tot het Amsterdams Stadsblad.

In de jaren 80 en 90 bestonden verschillende edities als kopblad van het Amsterdams stadsblad editie Centrum wat de hoofdeditie was. Dit betrof onder meer de Buitenveldertse Courant, de Noord Amsterdammer, de Nieuwe Bijlmer en Nieuwsblad Gaasperdam. Deze verschenen aanvankelijk op donderdag. Later verschenen ze ook op woensdag. Later werden deze titels opgeheven en verschenen er verschillende edities van het Amsterdams stadsblad als bijvoorbeeld Zuid, Noord en Zuidoost.

De oplage was op het hoogtepunt 456.000 stuks. Het bereik was toen meer dan een miljoen lezers per week. De krant verscheen sinds enkele jaren op tabloid-formaat.

Het Amsterdams Stadsblad werd uitgegeven door Weekmedia dat in augustus 2003 werd overgenomen door Erik de Vlieger nadat Het Parool de krant afstootte. Na een faillissement (in de zomer van 2005) en doorstart (via Argo Press, ook een deelneming van Erik De Vlieger), werd Weekmedia in februari 2008 overgenomen door Holland Combinatie, onderdeel van Telgraaf Media Groep NV. Verspreiding vond toen plaats samen met de Echo uitgegeven door dezelfde uitgever. Het Amsterdams Stadsblad was daarbij alleen nog maar een ingevoegd katern in de Echo.

Wegens het teruglopen van de advertentieverkoop besloot de uitgever te stoppen met het Amsterdams Stadsblad. Het laatste nummer verscheen op 21 maart 2012.

Daarnaast bestaan er ook nog onder meer het weekblad Ouder-Amstel. Deze bestaat in 2016 nog steeds. Andere uitgaves waaronder Uithoornse Courant en de Aalsmeerse Courant zijn in 2009 gestopt, aangezien Telegraaf Media Groep NV de voorkeur aan de bestaande titel Witte Weekblad gaf.

Van het Amstelveens weekblad bestond er naast de betaalde uitgebreide editie ook nog een een minder uitgebreide gratis editie. In tegenstelling tot het Amsterdamse stadblad bestaan deze bladen nog steeds.

De link tussen Stadsblad De Echo en Amstelveens Nieuwsblad en Weekblad Ouder Amstel is per 14 juni 2017 beëindigd, aangezien Amstelveens Nieuwsblad en Weekblad Ouder Amstel zijn overgenomen door BDUmedia. De toekomst van Stadsblad De Echo is niet geheel duidelijk. Deze blijft wel onder de Telegraaf Media Groep NV vallen.

Externe link[bewerken]