Daily Mail

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Daily Mail
Type Landelijk dagblad
Formaat Tabloid
Eerste editie 4 mei 1896
Eigenaar(s) Daily Mail and General Trust
Uitgeverij(en) Associated Newspapers
Oplage ca. 2 miljoen
Hoofdredacteur Paul Dacre
Talen Engels
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media
Reclame voor de Daily Mail

De Daily Mail is een Brits dagblad op tabloidformaat. Het werd opgericht in 1896 door Harold Harmsworth, de 1ste burggraaf Rothermere, en is in handen van de Daily Mail and General Trust. De oplage van de Daily Mail was in 2016 ca. 1,5 miljoen. De krant heeft een zondagseditie, deze zondagsuitgave heet: The Mail on Sunday. Hoofdaandeelhouder van het moederbedrijf is sedert 1998 Jonathan Harmsworth, de 4de burggraaf Rothermere.

De politieke mening van de Daily Mail is rechts, conservatief en populistisch. Naast de gebruikelijke artikelen over politiek, economie, binnen- en buitenlands nieuws en opinie wordt veel aandacht besteed aan sport, roddel, (seks)schandalen van nationale en internationale beroemdheden, gezondheidstips, make-up, mode en stijl.

De Daily Mail wordt soms betiteld als: boulevardblad. De Daily Mail kent geen zogeheten Page Three girl, de krant profileert zichzelf als een krant voor de "middle class" Engelsman. De Daily Mail wordt beschouwd als de grootste concurrent van de Daily Express, de twee kranten hebben veel gelijkenissen, vooral met betrekking tot het gebruikte lettertypen, politieke kleur, schrijfstijl en de nieuwsselectie.

Bekende columnisten van de Daily Mail zijn Peter Hitchens en Katie Hopkins.

Obetrouwbare bron[bewerken]

In februari 2017 hebben de redacteuren van de Engelstalige Wikipedia na een stemming besloten om artikelen van de Daily Mail niet langer meer toe te staan als bronvermelding in Engelstalige Wikipedia-artikelen, daar de artikelen van deze krant door hen doorgaans als onbetrouwbaar worden geacht.[1]

Externe link[bewerken]