Nationale Televisiemaatschappij van Oekraïne

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Nationale Televisiemaatschappij van Oekraïne
Opgericht 1939
Doelgroep algemeen
Voorzitter Zoerab Alasania
Land Vlag van Oekraïne Oekraïne
Hoofdzetel Kiev
Uitzendgebied Oekraïne
Televisiezender(s) Persjyj Nationalnyi
Eerste uitzending 1 februari 1939
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

Nationale Televisiemaatschappij van Oekraïne (Oekraïens: Національна Телекомпанія України, Natsionalna Telekompanija Oekrajiny) is de publieke televisieomroep van Oekraïne. Het is de enige omroep in het land die helemaal gefinancierd wordt door de staat.

Geschiedenis[bewerken]

De eerste uitzending van omroep vond plaats op 1 februari 1939 vanuit Kiev, enkele maanden voor de start van de Tweede Wereldoorlog. De testuitzending was slechts veertig minuten lang en was opgenomen in een kleine studio in Kiev. Tijdens de uitzending kon men een portret van Grigori Ordzjonikidze zien.

Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kort daarna werden de uitzendingen van de omroep stilgezet. Daarbij werd ook het Kiev Telecenter, de uitzendplek van de omroep, gebombardeerd.

Pas op 6 november 1951 begon het kanaal weer met uitzenden en werd er een patriottistische film uitgezonden over de 34ste verjaardag van de Oktoberrevolutie. Op 1 mei 1952 werd er voor het eerst een concert uitgezonden van de Nationale opera van Oekraïne. In 1953 werd het nieuwe omroepgebouw ingewijd, tegelijk met de omroepgebouwen in Moskou en Leningrad. Tot 1956 werden er twee keer op een dag uitgezonden, meestal bestonden de uitzending uit films, documentaires of concerten. Alle uitzendingen van die tijd waren bovendien live, omdat de opnametechnieken voor het opnemen en later uitzenden van programma's niet gebruikelijk was rond die tijd. Vanaf 1956 werden er rond reguliere tijdstippen uitgezonden. Vanaf 20 januari 1965 verscheen op het beeld het logo van de omroep, dat simpelweg bestond uit twee letters: УТ. Op 6 maart 1972 werd het tweede kanaal ingewijd.

Internationaal[bewerken]

Sinds 1998 is de omroep deel van de EBU. Zo mocht de omroep na de winst op het Eurovisiesongfestival 2004 het Eurovisiesongfestival 2005 organiseren. Ook organiseerde de omroep het Junior Eurovisiesongfestival 2009 en 2013.

De omroep was ook een van de gastomroepen tijdens het EK voetbal 2012, dat in Polen en Oekraïne werd gehouden.

Externe links[bewerken]

Actieve leden: Algerije: ENTV, ENRS, TDA · Albanië: RTSH · Andorra: RTVA · Armenië: ARMTV · Azerbeidzjan: İctimai · België: VRT, RTBF · Bosnië en Herzegovina: PBSBiH · Bulgarije: BNR, BNT · Cyprus: CBC · Denemarken: DR, TV2 · Duitsland: ARD, ZDF · Egypte: ERTU · Estland: ERR · Finland: Yle, MTV · Frankrijk: GRF, Europe 1 · Georgië: GPO · Griekenland: NERIT · Hongarije: MR, MTV · Ierland: RTÉ, TG4 · IJsland: Ríkisútvarpið · Italië: RAI · Israël: IBA · Jordanië: JRTV · Kroatië: HRT · Letland: LR, LTV · Libanon: TL · Libië: LNC · Litouwen: LRT · Luxemburg: CLT, Radio 100,7 · Macedonië: MRT · Malta: PBS · Marokko: SNRT · Moldavië: TM · Monaco: RMCF, RMCI, TMC · Montenegro: RTCG · Nederland: NPO · Noorwegen: NRK, TV2 · Oekraïne: NTU, NRU · Oostenrijk: ORF · Polen: PRT · Portugal: RTP · Roemenië: ROR, TVR · Rusland: Pervyj Kanal, RDO, VGTRK · San Marino: SMRTV · Servië: RTS · Slovenië: RTV Slovenija · Slowakije: SR, STV · Spanje: RTVE, SER, COPE · Tsjechië: CR, CT · Tunesië: RTTT · Turkije: TRT · Vaticaanstad: RV · Verenigd Koninkrijk: BBC, ITV, Channel 4, S4C · Wit-Rusland BTRC · Zweden: SVT, TV4 · Zwitserland: SRG SSR

Geassocieerde leden: Australië: ABC, FreeTV, SBS · Bangladesh: NBAB · Brazilië: FDA · Canada: CBC · Chili: Canal 13 · China: CCTV · Cuba: ICRT · Filipijnen: GMA, TV 5 · Georgië: Teleimedi, Roestavi 2 · Hong Kong: RTHK · India: AIR · Iran: IRIB · Japan: FTN, JBA, NHK, TBS, TFM · Maleisië: RTM · Mauritanië: TVM · Mauritius: MBC · Nieuw-Zeeland: RNZ, TVNZ · Oman: PARTO · Syrië: ORTAS · Verenigde Staten: ABC, APM, CBS, NPR, NBC, WFMT, NYPR · Zuid-Afrika: SABC · Zuid-Korea: KBS