Volksdagblad (China)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Samenvoegen van Ten minste één Wikipediagebruiker vindt dat de tekst van Volksdagblad Overzeese Editie Europa in dit artikel ingevoegd zou moeten worden, of dat er een duidelijkere afbakening tussen deze artikelen dient te worden gemaakt. Als de tekst wordt ingevoegd, dient dat artikel een redirect te worden (hier melden).
Volksdagblad (China)
Volksdagblad (China)
Naam (taalvarianten)
Vereenvoudigd 人民日报
Traditioneel 人民日報
Pinyin Rénmín Rìbào
Jyutping (Standaardkantonees) jan4 man4 jat6 bou3
Oeigoers خەلق گېزىتى
Koreaans 인민일보
Engels People's Daily
Arabisch صحيفة الشعب اليومية
Russisch Жэньминь жибао

Volksdagblad of Renminribao is een van de grootste landelijke vereenvoudigd Chineestalige kranten in de Volksrepubliek China. Het is de officiële spreekbuis van het Centraal Comité van de Communistische Partij van China en de Communistische Partij van China. Naast de nationale Chineestalige editie van de krant, bestaan er ook verschillende edities buiten de Volksrepubliek. Die edities gebruiken Engels, Japans, Frans, Spaans, Russisch, Arabisch of Koreaans als schrijftaal. De eerste edities van het Volksdagblad werden vanaf 15 juni 1948 gedrukt in Shijiazhuang. Vanaf maart 1949 werd de krant voortaan in de hoofdstad Beijing gedrukt.

In 1997 werd de officiële website van de krant opgericht, genaamd Volkswebsite (人民网). De website is in het traditioneel Chinees, vereenvoudigd Chinees, Tibetaans, Mongools, Oeigoers (aangepast Arabisch alfabet), Kazachs (aangepast Arabisch alfabet), Yi, Zhuang, Engels, Japans, Frans, Spaans, Russisch, Arabisch en in het Koreaans.

Buiten de Volksrepubliek wordt de krant gedrukt in Frankfurt am Main, Seoel, Tokyo, San Francisco, New York, Los Angeles, Parijs, Toronto, Melbourne, Sishui en Jakarta.

Verschillende edities[bewerken]

Externe links[bewerken]