Ara (dagblad)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Ara
Formaat Tabloid
Eerste editie 28 november 2010
Eigenaar(s) Edició de Premsa Periòdica Ara
Oplage 15 000
Lezersbereik 115 000 (2011) [1]
Hoofdredacteur Carles Capdevila i Plandura
Land(en) Catalonië Catalonië Balearen Balearen
Talen Catalaans
ISSN 2014-010X
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

Ara is een Catalaans dagblad, in 2010 door de uitgeverij Edició de Premsa Periòdica Ara in Barcelona opgericht.[2] Ara betekent «nu, heden».[3]

Voor het internationale nieuws heeft een samenwerkingsakkoord met de International Herald Tribune en met The New York Times. Het dagblad had in het begin een catalanistische redactionele lijn en ondersteunt de onfhankelijkheidsbeweging, zij het de laatste tijd iets minder radicaal.[4] Het kan rekenen op de medewerking van prominente auteurs, zoals Patrícia Gabancho.

In tegenstelling tot de oudere dagbladen, is Ara van in het begin een multimediaproject geweest met een internetversie en audiovisuele kanalen. De elektronische versie biedt meer ruimte voor regionaal nieuws met uitgaven zoals aragirona.cat (Girona), araponent.cat (west Catalonië), aravalles.cat (Vallès) enz.[5] In de lokale versies is er meer ruimte voor bijdragen van niet professionele journalisten en gelegenheidscorrespondenten, terwijl de gedrukte versie selectiever is.[6] Ara Films is een internetportaal dat zich toelegt op het verspreiden van oorspronkelijk Catalaanse of nagesynchroniseerde films.[7]

De nieuwe titel verscheen voor het eerst op 28 november 2010 aan de vooravond van Catalaanse parlementsverkiezingen van 2010. De eerste aandeelhouders van de uitgeverij waren onder meer de coöperatieve Grup 03, Ferran Rodés van Havas Media Planning group, Artur Carulla, de zoon van Lluís Carulla i Canals en voorzitter van de de holding Agrolimen en de journalist Antoni Bassas i Onieva. Op 29 juni 2012 hebben de voorzitter Oriol Soler en de Grup 03 de uitgeverij verlaten in onduidelijke omstandigheden. De uitgeverij is sedertdien in handen van Catalaanse ondernemers Ferran Rodés (ISP-Havas, Victor Font (Delta Partners) en Daniel Martínez (Focus) die de oorspronkelijke initiatiefnemers buiten spel gezet hebben.[8][9]

Externe links[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties
  1. Volgens de Baròmetre de la Comunicació i la Cultura
  2. «Ara», Gran Enciclopèdia Catalana, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, op 9 september 2012 geraadpleegd,
  3. Ann Duez & Bob de Nijs, «Ara», Diccionari Català-Neerlandès, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1993, blz 123, ISBN 8477396507
  4. «Què passa al diari ARA? Oriol Soler i Cultura 03 exclosos del diari ARA, una ampliació de capital dòna el control del diari a Ferran Rodés que ha estat nomenat nou President» in: directe!cat, 29 juni 2012 (vert.: Wat gebeurt bij de krant ARA? Oriol Soler en Cultura 03 uitgesloten, door de kapitaalsverhoging komt de controle in handen van Ferran Rodés die tot nieuwe voorzitter benoemd werd)
  5. Mònica Parreño i Rabadán, El nou periodisme integrat i multiplatforma. El cas del diari ARA, Universitat oberta de Catalunya, 2010
  6. El nou diari en català "Ara" arriba al quiosc» in: TV3, 28 november 2010
  7. «Ara Films, una plataforma de cinema en línia amb pel·lícules en català», bron: officiële webpagina van de Generalitat de Catalunya
  8. Op.cit, in: directe!cat, 29 juni 2012
  9. «Cultura 03 abandona l'accionariat del diari Ara» in: Vilaweb, 28 juni 2012