Frits van Exter

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Frits van Exter
Frits van Exter in 2013
Frits van Exter in 2013
Achtergrondinformatie
Geboren 1955
Geboorteplaats Amsterdam
Land Nederland
Opleiding School voor Journalistiek
Beroep Journalist, hoofdredacteur
Functies
1998-2007 hoofdredacteur Trouw
2007-2015 hoofdredacteur Vrij Nederland
Portaal  Portaalicoon   Media

Frits van Exter (1955) is een Nederlands journalist. Sinds april 2016 is hij voorzitter van de Raad voor de Journalistiek.

Na de School voor Journalistiek ging Van Exter in 1978 bij het dagblad Trouw werken. Hij was achtereenvolgens stadsverslaggever in Amsterdam, algemeen verslaggever, buitenlandredacteur, chef buitenlandredactie en redacteur bij de zaterdagse bijlage. In 1996 werd hij adjunct-hoofdredacteur, twee jaar later hoofdredacteur.

In 1992 won hij de Prijs voor de Dagbladjournalistiek met een reeks reportages over de verhoudingen tussen 'Noord' en 'Zuid', aan de hand van twee landen (Ghana en Nederland) en één product (cacao). Op 1 april 2007 nam hij afscheid als hoofdredacteur. Vervolgens was hij bij PCM Uitgevers belast met verschillende redactionele projecten, waaronder de begeleiding van de redacties van uitgeverij Kidsweek. Hij was initiatiefnemer en bestuurslid van de Stichting Jaarprijzen voor de Journalistiek, die in 2007 de eerste Tegels uitreikte voor de beste journalistieke prestaties.

In 2008 werd hij tevens tijdelijk adviseur van de hoofdredactie van het gratis dagblad DAG.

In september 2008 volgde hij Emile Fallaux op als hoofdredacteur van opinieblad Vrij Nederland (VN). Eind 2015 stapte Van Exter op bij VN. In de zeven jaar waarin hij leiding gaf aan het blad liep de oplage terug van 44.000 (in 2008) tot 19.875 (eind 2015). Het vertrek van Van Exter viel samen met het besluit van WPG Uitgevers om het weekblad na een ingrijpende sanering voort te zetten als maandblad. Er was daarover echter geen overleg met de redactie geweest, zoals het redactiestatuut voorschrijft. Per 1 januari 2017 werd weekblad VN alsnog opgeheven om als maandblad verder te gaan.

Externe links[bewerken]