The New York Times

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
The New York Times
All The News That's Fit To Print
All The News That's Fit To Print
Type Landelijk dagblad
Formaat Broadsheet
Eerste editie 1851
Eigenaar(s) The New York Times Company
Uitgeverij(en) Arthur Ochs Sulzberger Inc.
Oplage 1.120.420
Hoofdredacteur Jill Abramson
Land(en) Verenigde Staten
Talen Engels
ISSN 0362-4331
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

The New York Times is een Amerikaans dagblad, dat ook internationaal gezien belangrijk is. Het is gevestigd in New York. Bijnamen van de krant zijn The Old Gray Lady (de oude grijze dame) en The Times. De krant heeft als slogan All The News That's Fit To Print. Een deel van de artikelen wordt internationaal gepubliceerd via de International Herald Tribune. Het dagblad is gevestigd in The New York Times Tower.

Geschiedenis[bewerken]

The New York Times werd in 1851 opgericht door Henry J. Raymond en George Jones onder de naam The New-York Daily Times. De krant werd in 1896 overgenomen door Adolph Ochs en verwierf onder zijn leiding internationaal aanzien. Momenteel is de krant eigendom van The New York Times Company, waarin nakomelingen van Ochs, voornamelijk de familie Sulzberger, een belangrijke rol spelen.

De locaties van de krant waren onder andere One Times Square, de The Times Square Building aan 42nd Street en sinds 2007 in de The New York Times Tower.

Reputatie[bewerken]

The New York Times heeft door de jaren heen 108 Pulitzerprijzen gewonnen, meer dan enige andere nieuwsorganisatie.[1] Het redactioneel commentaar is voornamelijk liberal, maar de krant heeft politiek gezien een breed scala aan columnisten, waaronder Paul Krugman en Thomas Friedman.

In 2003 raakte de krant verstrikt in een klein schandaal door toedoen van een van haar verslaggevers, Jayson Blair. Deze bleek zich langdurig aan plagiaat en het verzinnen van feiten te hebben schuldig gemaakt.[2]

In 2006 overleed de bekende oud-redacteur en oud-columnist van de krant Abe Rosenthal. Tijdens zijn redacteurschap voerde hij diverse succesvolle vernieuwingen door, waarvan sommige door andere kranten wereldwijd werden overgenomen. In hetzelfde jaar lag de krant onder vuur van de regering van George W. Bush vanwege haar onthullingen in de SWIFT-affaire.[3]

Externe link[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties
  1. Pulitzer winners span old, new media. Los Angeles Times (17 april 2012)
  2. CORRECTING THE RECORD; Times Reporter Who Resigned Leaves Long Trail of Deception. The New York Times (11 mei 2003)
  3. Lawmaker Wants Times Prosecuted. The Washington Post (26 juni 2006)