ARMTV

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
ARMTV
Logo
Logo
Volledige naam Hayastani Hanrayin herrustaynkerut’yun
Opgericht 1956
Doelgroep Algemeen
Land Vlag van Armenië Armenië
Hoofdzetel Jerevan
Uitzendgebied Armenië
Televisiezender(s) Armenia 1
Ararat
Eerste uitzending 29 november 1956
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

ARMTV (Armeens: Հայաստանի հանրային հեռուստաընկերություն, Hayastani Hanrayin herrustaynkerut’yun) is de Armeense nationale omroep.

Geschiedenis[bewerken]

Op 5 september 1955 gaf de Raad van Volkscommissarissen van de Sovjet-Unie de opdracht om 27 televisiestations op te richten in de verschillende socialistische sovjetrepublieken. Op 29 november 1956 werden de eerste programma's op de Armeense televisie uitgezonden.

Na de val van de Sovjet-Unie kon de omroep zich richten op zijn eigen cultuur. In 2000 werd een wet aangenomen waardoor sinds 2005 alle programma's op de televisie in het Armeens worden uitgezonden, zonder gebruik te maken van ondertiteling.

In tegenstelling tot veel andere voormalige Sovjetrepublieken was de Armeense omroep nog geen lid van de EBU. Hier kwam op 8 juli 2006 verandering in: tijdens een vergadering van de EBU in Dubrovnik werd bepaald dat de Armeense omroep volwaardig lid kon zijn. Hierdoor kon de omroep deelnemen aan door de EBU georganiseerde evenementen, zoals het Eurovisiesongfestival. In 2011 was ARMTV gastomroep voor het Junior Eurovisiesongfestival, dat in Jerevan gehouden werd.

Externe link[bewerken]

Actieve leden: Algerije: ENTV, ENRS, TDA · Albanië: RTSH · Andorra: RTVA · Armenië: ARMTV · Azerbeidzjan: İctimai · België: VRT, RTBF · Bosnië en Herzegovina: PBSBiH · Bulgarije: BNR, BNT · Cyprus: CBC · Denemarken: DR, TV2 · Duitsland: ARD, ZDF · Egypte: ERTU · Estland: ERR · Finland: Yle, MTV · Frankrijk: GRF, Europe 1 · Georgië: GPO · Griekenland: ERT · Hongarije: MR, MTV · Ierland: RTÉ, TG4 · IJsland: Ríkisútvarpið · Italië: RAI · Israël: IBA · Jordanië: JRTV · Kroatië: HRT · Letland: LR, LTV · Libanon: TL · Libië: LNC · Litouwen: LRT · Luxemburg: CLT, Radio 100,7 · Macedonië: MRT · Malta: PBS · Marokko: SNRT · Moldavië: TM · Monaco: RMCF, RMCI, TMC · Montenegro: RTCG · Nederland: NPO · Noorwegen: NRK, TV2 · Oekraïne: NTU, NRU · Oostenrijk: ORF · Polen: PRT · Portugal: RTP · Roemenië: ROR, TVR · Rusland: Pervyj Kanal, RDO, VGTRK · San Marino: SMRTV · Servië: RTS · Slovenië: RTV Slovenija · Slowakije: SR, STV · Spanje: RTVE, SER, COPE · Tsjechië: CR, CT · Tunesië: RTTT · Turkije: TRT · Vaticaanstad: RV · Verenigd Koninkrijk: BBC, ITV, Channel 4, S4C · Wit-Rusland BTRC · Zweden: SVT, TV4 · Zwitserland: SRG SSR

Geassocieerde leden: Australië: ABC, FreeTV, SBS · Bangladesh: NBAB · Brazilië: FDA · Canada: CBC · Chili: Canal 13 · China: CCTV · Cuba: ICRT · Filipijnen: GMA, TV 5 · Georgië: Teleimedi, Roestavi 2 · Hong Kong: RTHK · India: AIR · Iran: IRIB · Japan: FTN, JBA, NHK, TBS, TFM · Maleisië: RTM · Mauritanië: TVM · Mauritius: MBC · Nieuw-Zeeland: RNZ, TVNZ · Oman: PARTO · Syrië: ORTAS · Verenigde Staten: ABC, APM, CBS, NPR, NBC, WFMT, NYPR · Zuid-Afrika: SABC · Zuid-Korea: KBS