Public Broadcasting Services

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Public Broadcasting Services Limited
Logo
Logo
Opgericht 1935
Doelgroep algemeen
Land Vlag van Malta Malta
Hoofdzetel Pietà
Uitzendgebied Malta
Televisiezender(s) TVM
TVM 2
Radiozender(s) Radju Malta
Radju Malta 2
Magic
Eerste uitzending 11 november 1935
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

Public Broadcasting Services is de publieke omroep van Malta.

Geschiedenis[bewerken]

De eerste radio-uitzending werd reeds in 1933 op het eiland Malta gemaakt. Een paar jaar hierna maakten de Britse overheersers een kabelverbinding tussen het eiland Malta en Gozo. Op 11 november 1935 werd de eerste officiële uitzending op de Maltese radio gemaakt door de omroep Rediffusion Malta. De eerste televisie-uitzending vond plaats op 29 november 1962.

Tijdens de jaren zeventig kreeg de omroep veel concurrentie van andere omroepen. In 1975 werd de omroep lid van de EBU. In 1991 werd de omroep officieel ingeluid als de staatsomroep van Malta, waardoor de langzamerhand concurrentie verdween. Vanaf 2003 is de omroep de enige omroep in Malta die lid is van de EBU.

De omroep wordt gefinancierd door de Maltese staat, maar wordt ook grotendeels in leven gehouden door de vele reclameblokken die vertoont worden op televisie.

Zenders[bewerken]

Radiozenders[bewerken]

  • Radju Malta
  • Radju Malta 2
  • Magic

Televisiezenders[bewerken]

  • TVM
  • TVM 2
  • TVM HD

Externe link[bewerken]

Actieve leden: Algerije: ENTV, ENRS, TDA · Albanië: RTSH · Andorra: RTVA · Armenië: ARMTV · Azerbeidzjan: İctimai · België: VRT, RTBF · Bosnië en Herzegovina: PBSBiH · Bulgarije: BNR, BNT · Cyprus: CBC · Denemarken: DR, TV2 · Duitsland: ARD, ZDF · Egypte: ERTU · Estland: ERR · Finland: Yle, MTV · Frankrijk: GRF, Europe 1 · Georgië: GPO · Griekenland: ERT · Hongarije: MR, MTV · Ierland: RTÉ, TG4 · IJsland: Ríkisútvarpið · Italië: RAI · Israël: IBA · Jordanië: JRTV · Kroatië: HRT · Letland: LR, LTV · Libanon: TL · Libië: LNC · Litouwen: LRT · Luxemburg: CLT, Radio 100,7 · Macedonië: MRT · Malta: PBS · Marokko: SNRT · Moldavië: TM · Monaco: RMCF, RMCI, TMC · Montenegro: RTCG · Nederland: NPO · Noorwegen: NRK, TV2 · Oekraïne: NTU, NRU · Oostenrijk: ORF · Polen: PRT · Portugal: RTP · Roemenië: ROR, TVR · Rusland: Pervyj Kanal, RDO, VGTRK · San Marino: SMRTV · Servië: RTS · Slovenië: RTV Slovenija · Slowakije: SR, STV · Spanje: RTVE, SER, COPE · Tsjechië: CR, CT · Tunesië: RTTT · Turkije: TRT · Vaticaanstad: RV · Verenigd Koninkrijk: BBC, ITV, Channel 4, S4C · Wit-Rusland BTRC · Zweden: SVT, TV4 · Zwitserland: SRG SSR

Geassocieerde leden: Australië: ABC, FreeTV, SBS · Bangladesh: NBAB · Brazilië: FDA · Canada: CBC · Chili: Canal 13 · China: CCTV · Cuba: ICRT · Filipijnen: GMA, TV 5 · Georgië: Teleimedi, Roestavi 2 · Hong Kong: RTHK · India: AIR · Iran: IRIB · Japan: FTN, JBA, NHK, TBS, TFM · Maleisië: RTM · Mauritanië: TVM · Mauritius: MBC · Nieuw-Zeeland: RNZ, TVNZ · Oman: PARTO · Syrië: ORTAS · Verenigde Staten: ABC, APM, CBS, NPR, NBC, WFMT, NYPR · Zuid-Afrika: SABC · Zuid-Korea: KBS