Asahi Shimbun

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Asahi Shimbun
朝日新聞
Type Landelijk dagblad
Eerste editie 25 januari 1879
Eigenaar(s) Michiko Murayama, Shoichi Ueno
Uitgeverij(en) Kotaro Akiyama
Oplage 8.225.032 (ochtendeditie) [1]
Hoofdredacteur Yoichi Funabashi
Land(en) Japan
Talen Japans
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media
Het hoofdkwartier in Tokio
Het kantoor in Osaka
ASA, de verdeler van Asahi Shimbun

Asahi Shimbun (朝日新聞) is de op een na grootste krant van de vijf nationale kranten van Japan. De andere vier zijn Yomiuri Shimbun, Mainichi Shimbun, Nihon Keizai Shimbun en Sankei Shimbun. De oplage van de krant bedroeg in 2005 8,2 miljoen voor de ochtendeditie en 3,7 miljoen voor haar avondeditie. De grootste krant van Japan is de Yomiuri Shimbun.

Asahi Shimbun werkt internationaal samen met de International Herald Tribune,. Samen publiceren zij een Engelstalige editie de International Herald Tribune/The Asahi Shimbun . Asahi heeft eveneens een samenwerkingsverband met Renmin Ribao, de officiële krant van de Communistische Partij van China. De krant kan beschouwd worden als links-liberaal georiënteerd .

Geschiedenis[bewerken]

  • De krant werd opgericht op 25 januari 1879 in Osaka.
  • Op 2 april 2001 wordt de eerste Engelstalige editie van de International Herald Tribune/The Asahi Shimbun gepubliceerd.
  • Op 26 juni 2007 wordt Yoichi Funabashi benoemd als de nieuwe hoofdredacteur.

Kantoren[bewerken]

  • Hoofdkwartier Tokio
Tsukiji, Chūō-ku, Tokio
  • Hoofdkwartier Osaka
Nakanoshima, Kita-ku, Osaka
  • Kantoor Seibu
Riverwalk Kitakyushu, Muromachi 1-1-1, Kokura Kita-ku, Kitakyushu
  • Kantoor Fukuoka
Hakata Eki Mae 2-1-1, Hakata-ku, Fukuoka
  • Kantoor Nagoya
Sakae 1-3-3, Naka-ku, Nagoya
  • Kantoor Hokkaidō
Chūō-ku, Sapporo

Referenties[bewerken]

  1. http://adv.asahi.com/english/media_kit/circulation.html

Externe links[bewerken]