Hor Iry

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Hor Iry
Ro
Iry Hor name.jpg
Farao van de 0e Dynastie
Periode Ca. 3100 v, Chr.
Voorganger onbekend
Opvolger Hor Ka
Vader onbekend
Moeder onbekend
Hor Iry in Egyptische hiërogliefen
serekh of Horusnaam
G5
r
Srxtail.jpg
Portaal  Portaalicoon   Egyptologie

Hor Iry was een farao die heerste tijdens Dynastie 0 van het Oude Egypte.

Biografie[bewerken]

Hor Iry zou geregeerd hebben over de regio van Abydos en is begraven in graf B1-B2 te Umm el-Qaab, de begraafplaats van vele pre- en protohistorische koningen van Egypte.[1]

Naam van de koning[bewerken]

De naam van Hor Iry of Iry Hor is een combinatie met een valk (Code G5 in de Hiërogliefenlijst van Gardiner) en daaronder het teken van mond (Code D21).

Over de naam van de koning is wat discussie geweest onder de geleerden:

  • Flinders Petrie ontdekte het graf in Umm el-Qaab en las de hiërogliefen als "Ro", de toentertijd normale benaming voor het teken van 'mond'.[2] Deze benaming was moeilijk te bewijzen omdat het gaat om een archaïsch hiëroglyfisch teken. Ludig D. Morenz stelde voor een letterlijke vertaling: "Horus Mond".[3]
  • Werner Kaiser en Günter Dreyer vertaalde de naam als: "Kameraad van Horus".[4]
  • Toby Wilkinson constateerde dat Hor-Iry een koning was en vertaalde zijn naam als: "Bezit van de koning". De hypothese van Toby Wilkinson wordt afgekeurd door de meeste Egyptologen, dit na ontdekking van een inscriptie in de Sinaï in 2012 en opgravingen in Abydos.[5]
  • Jürgen von Beckerath en Peter Kaplony keuren de stelling af dat Hor Iry een koning is. Zij zijn van mening dat het gaat om een stamhoofd en lezen zijn naam als wr-r3 of Oerra letterlijk vertaald: "Grote mond". Ze identificeren de vogel niet als een valk maar als een zwaluw (Code G36).[6] Deze hypothese wordt ontkracht omdat zijn graf van dezelfde afmetingen heeft als de koning Narmer en Ka.

Twijfels aan zijn bestaan[bewerken]

Sommige egyptologen twijfelen aan het bestaan van deze koning, omdat zijn naam, in tegenstelling tot de namen van zijn opvolgers, maar één keer elders is gevonden.[7] Anderen nemen aan, op grond van de grootte en de ligging van zijn graf te midden van andere graven van pre- en protohistorische koningen en koningen van de 1e Dynastie, dat hij de voorganger is van Hor Ka.

Afbeeldingen[bewerken]

Zie ook[bewerken]

Noten[bewerken]

  1. W.M. Flinders Petrie, A History of Egypt, from the Earliest Kings to the XVth Dynasty, Londen, 192510, p. 5, W. Kaiser, Einige Bemerkungen zur ägyptischen Frühzeit, in Zeitschrift für Ägyptische Sprache und Alterumskunde 91 (1964), pp. 86-124 (in het bijzonder p. 100).
  2. W.M.F. Petrie: Abydos I, pp. 4–6.
  3. Ludwig D. Morenz: Bildbuchstaben und symbolische Zeichen, p. 88
  4. Werner Kaiser, Günter Dreyer: Umm el-Qaab. Nachuntersuchungen im frühzeitlichen Königsfriedhof : 2. Vorbericht, in: Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts Kairo (MDAIK), 38. Ausgabe. Deutsches Archäologisches Institut, Orient-Abteilung (Hrsg.). de Gruyter, Berlin 1982, pp. 211–246.
  5. T.A.H. Wilkinson, The Identification of Tomb B1 at Abydos: Refuting the Existence of a King *Ro/*Iry-Hor, in Journal of Egyptian Archaeology 79 (1993), T.A.H. Wilkinson, Early Dynastic Egypt. Strategies, Society and Security, Londen - New York, 1999, p. 55.
  6. Peter Kaplony: Inschriften der Ägyptischen Frühzeit, vol. 1, p. 468
  7. T.A.H. Wilkinson, The Identification of Tomb B1 at Abydos: Refuting the Existence of a King *Ro/*Iry-Hor, in Journal of Egyptian Archaeology 79 (1993), T.A.H. Wilkinson, Early Dynastic Egypt. Strategies, Society and Security, Londen - New York, 1999, p. 55.

Externe links[bewerken]