TV Asahi

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
TV Asahi Corporatio
株式会社テレビ朝日
TV Asahi Logo.svg
Type Kabushiki gaisha
Land Japan
Sleutelfiguren Masao Kimiwada (directeur)
Lancering 1 november 1957
Adres 9-1, Roppongi Rokuchome, Minato, Tokio, Japan
www.tv-asahi.co.jp Website
Lijst van televisiezenders
Portaal  Portaalicoon   Televisie

TV Asahi Corporation (株式会社テレビ朝日, Kabushiki-gaisha Terebi Asahi), ook bekend als EX en Tele-Asa (テレ朝, Tere Asa), is een Japans televisienetwerk. Het hoofdkantoor van TV Asahi is gevestigd in Roppongi, Minato (Tokio). In het logo wordt de naam van het bedrijf met kleine letters geschreven: tv asahi. Het bedrijf is ook eigenaar van All-Nippon News Network.

Geschiedenis[bewerken]

TV Asahi broadcasting center
Het hoofdkantoor.

TV Asahi begon op 1 november 1957 als "Nihon Educational Television Co., Ltd." (株式会社日本教育テレビ, Kabushiki-gaisha Nihon Kyōiku Terebi). Het was toen vooral bedoeld als educatieve televisiezender, iets wat destijds zeldzaam was in de televisie-industrie. Deze opzet bleek echter een mislukking. In 1960 werd de zender dan ook uitgebreid naar een meer algemene zender. Zo begon de zender ook anime en buitenlandse films uit te zenden. De naam werd toen veranderd naar "NET TV" (NETテレビ). Officieel moest NET echter een educatieve zender blijven daar ze enkel daarvoor een licentie hadden gekregen. Daarom werden de anime en films gelegitimeerd met het excuus dat deze zouden bijdragen aan de emotionele ontwikkeling van kinderen en het feit dat kinderen zo kennis konden maken met buitenlandse cultuur.

Zeven jaar later zond NET zijn eerste programma in kleur uit. In 1973 werd de overgang van educatieve zender naar publieke zender voltooid. NET kreeg toen een licentie om ook niet-educatieve programma’s te mogen uitzenden. De naam werd toen veranderd naar NET General Television (総合局NET‎). Op 1 april 1977 werd de naam gewijzigd naar "Asahi National Broadcasting Company, Limited" (全国朝日放送株式会社, Zenkoku Asahi Hōsō Kabushiki-gaisha).

In 1996 richtte Asahi het All-Nippon News Network (ANN) (オールニッポンニュース・ネットワーク, Ōru Nippon Nyūsu Nettowāku) op. Tevens werden enkele reorganisaties doorgevoerd om het bedrijf meer het uiterlijk van een nationaal televisienetwerk te geven. Op 1 oktober 2003 verhuisde Asahi zijn hoofdkwartier naar Tokio, en werd de naam van het bedrijf officieel veranderd naar "TV Asahi Corporation".

Programma’s[bewerken]

Nieuwsprogramma’s[bewerken]

Sportprogramma’s[bewerken]

Dramaprogramma’s[bewerken]

Kinderprogramma’s[bewerken]

Externe links[bewerken]