Overleg:Lijst van historische Nederlandse netnummers

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Zie artikel Eerder overleg is te vinden op Overleg:Lijst van Nederlandse netnummers.

Waar is Amsterdam (020)? Tekstman 29 aug 2010 16:53 (CEST)

Vanaf Den Haag met de A44. Je kunt ook de trein nemen vanaf Utrecht. Handige Harrie 29 aug 2010 17:09 (CEST)


Ik mis netnummer 01607 Prinsenbeek (vooral bekend van de hit 'Het leven is goed in het Brabantse Land' van de groep Oh Sixteen Oh Seven'; deze naam was afgeleid van het netnummer van Prinsenbeek waar deze bandvandaan kwam Trivia!) Ook op Google is 01607 bekend als netnummer van Prinsenbeek JoostB (overleg) 18 jan 2011 22:21 (CET)

Prima, u mag het eventueel zelf toevoegen als u wilt. We hebben destijds niet alles kunnen terugvinden in bronnen, en er zijn nog wel wat 'gaten'. Het nummer is nu ook eenvoudig terug te vinden in advertenties uit De Kampioen die nu via Google Books doorzoekbaar zijn. Paul B (overleg) 18 jan 2011 22:38 (CET)

Inmiddels toegevoegd. Evenals 03493 Hoogland (waar ik bijna geboren en getogen ben); bij '03495 Hoevelaken' heb ik Nijkerkerveen en Hooglanderveen toegevoegd. Uit mijn jeugd weet ik dat deze plaatsen ook dit netnummer hadden. JoostB (overleg) 18 jan 2011 23:01 (CET)

Het toevoegen van extra plaatsen is niet helemaal conform de opzet: het idee is dat het in principe gaat om de plaats waar de telefooncentrale voor dat netnummer zich bevond, of de naam van de telefooncentrale (die nog weleens wilde afwijken, zie de wat vreemde 'plaatsnamen' in de Wieringermeerpolder). Paul B (overleg) 18 jan 2011 23:12 (CET)
Hm, ik zie nu dat er wel meer plekken zijn waar dat niet helemaal consistent is gebeurd, dus ik zal er niet te hard over zeuren ;) Paul B (overleg) 18 jan 2011 23:13 (CET)

De bewerking 04954 Kelpen Oler van 87.214.160.46 heb ik ongedaan gemaakt. Google geeft op '04954 Budel' genoeg zoekresultaten om dit te bevestigen. Bewerking Lopik is m.i. wel akkoord. JoostB (overleg) 16 jul 2011 21:27 (CEST)

Ik heb het boekje Nationaal telefoneren, uitgave PTT Telecom, december 1992 gevonden. In de wijzigingen die ik ga doorvoeren, zal ik dit als bron gebruiken. JoostB (overleg) 22 mei 2013 18:25 (CEST)

Presentatie vroege sector- en districtsomnummeringen[bewerken]

Ik heb een aantal vroege omnummeringen (ontdekt en) toegevoegd, van het voormalig district Beilen en van de sectoren Heerenveen en Wolvega. Hierbij heb ik het principe aangehouden dat voor elk telefoonnet het vroegst bekende nummer wordt vermeld, maar dat van elk district/sector maar één keer een lijstje met de netten daarbinnen wordt vermeld, net als bij het district Deventer, en zoals ik ook heb toegepast op sector/subdistrict Hilversum. Maar dit levert een enigszins rommelig en onduidelijk resultaat; zie de nummers van Balinge, Taarlo, Papenvoort, Smilde, Pesse, Nieuw-Balinge, Drijberseveld, Kerkenveld en Sint Nicolaasga (inkl. verborgen kommentaar), die nu vreemde eenden in de bijt van hun sector zijn. Heeft iemand betere ideeën hoe dit te presenteren? Misschien toch de sectoren in hun geheel dubbel vermelden, zoals nu ook gebeurt bij hernummerde losse telefoonnetten (Houten, Dorst, Hoofddorp, enz.)? Maar dan zou dat, om konsekwent te blijven, ook bij district Deventer moeten gebeuren... En ik denk dat het niet echt duidelijker zou worden. Suggesties welkom. (Ik heb trouwens nog een aantal wijzigingen, en van een groot aantal van de reeds vermelde wijzigingen de precieze data, gevonden, en zal deze binnenkort toevoegen.) — gpvos 5 nov 2012 16:35 (CET)

Ik ben voorlopig door mijn voorraad wijzigingen heen... — gpvos 11 jun 2013 18:54 (CEST)
Mooi werk hoor! Handige Harrie (overleg) 12 jun 2013 09:34 (CEST)

Interne of technische netnummers?[bewerken]

In het boekje Nationaal telefoneren, uitgave PTT Telecom, december 1992 (met woonplaatsen op alfabetische volgorde en netnummers op numerieke volgorde) ; kon ik de volgende netten en plaatsen niet in terugvinden: 02275 Wagendorp, 02276 Nieuw Almersdorp, 02277 Oostwaard, 04137 Zondveld, 04921 Zwarte Water (Gemert-Bakel), 04953 Diepenhoek en 04957 Hugten. Ik vraag me af of deze netten ooit abonnee's hadden, of dat ze alleen voor intern/ technisch gebruik waren. Ik heb deze netnummers cursief gezet. JoostB (overleg) 25 mei 2013 23:27 (CEST)

Die netnummers voor Wagendorp, Nieuw-Almersdorp en Oostdorp komen in ieder geval uit deze lijst: [1]. Nu had het kunnen zijn dat die netnummers vrij snel zijn opgeheven (of dat ze zelfs alleen intern bruikbaar waren om de betreffende eindcentrale te 'bellen'), en in ieder geval zullen de plaatsnamen niet te vinden zijn, want die namen zijn nooit echt als plaatsnaam gebruikt (maar waren kennelijk wel de namen van de netten). We kunnen echter wel vaststellen dat de netnummers daadwerkelijk zijn gebruikt (maar wel vóór 1992) bijvoorbeeld door de inmiddels online gekomen oude jaargangen van De Kampioen te bekijken, of andere uitgaven via Google Books: [2], [3], [4] Hier zien we resp. netnummer 02275 met plaatsnaam Wieringerwerf, 02276 met Middenmeer en 02277 met Slootdorp. Paul B (overleg) 26 mei 2013 14:22 (CEST)
Volgens de tabel op Operatie Decibel werd 02275 0227-555, en er bestaan momenteel nummers die met 0227-555 beginnen (gezien via Google Maps). Dat lijkt me een aanwijzing dat de nummers tot en met 1995 hebben bestaan. — gpvos 30 mei 2013 13:51 (CEST)
Lijst van nummers die niet in een telefoongids van rond 1993 (ik weet niet meer precies wanneer) voorkomen maar wel in de Decibel-lijst: 01145 01151 01818 02275 02276 02277 03419 04137 04921 04935 04953 04957 05283 05295 05297 05488 05731 05732 05736 05737 05739. — gpvos 30 mei 2013 14:01 (CEST)
Zie ook Gebruiker:Gpvos/Netnummers; daar staan precies deze netnummers (maar dan in post-1995-vorm) vermeld op losse regeltjes zonder plaatsnaam... — gpvos 30 mei 2013 14:07 (CEST)
02275, nu 0227-555: [5] en ook langs Zuiderdijkweg, Oostermiddenmeerweg en Wagendwarspad. 02276, nu 0227-656: [6] (hoewel waarschijnlijk van ná 1995). 02277, nu 0227-577: [7]. — gpvos 1 jun 2013 18:31 (CEST)
Wat de andere nummers betreft: ook die komen uit die lijst. Helaas is suikerzak.nl onlangs gehackt en het lijkt erop dat Google niet alles meer heeft geïndexeerd... In andere bronnen is nog wel wat te vinden:
  • Voor 04137 vinden we nog in 1993 "T.h. 2-persoons VAKANTIEHUISJE, bosrijke omg., omgev. Veghel. Telef. 04137-9463." ([8]).
  • Voor 04921 hebben we in 1991 "T.k. diverse BOERDERIJTJES met grond, omgev. Lissabon. Telef. 04921-9487." ([9], helaas zonder plaatsnaam).
  • Voor 04953 hebben we een adres in Nederweert, in 1980: [10].
  • Voor 04957: daar zat een of andere hondenfokker, met talloze advertenties in De Telegraaf en het Limburgs Dagblad in de jaren 80 en 90, maar ik heb er nog geen plaatsnaam bij kunnen vinden.
Voor enkele nummers lijkt het erop dat ze al voor 1994 zijn verdwenen, maar niet voor allemaal, en die staan ook in de omnummertabel op Operatie Decibel. Dat laatste kan ik alleen moeilijk rijmen met de kennelijke afwezigheid in dat boekje uit 1992. Paul B (overleg) 26 mei 2013 15:14 (CEST)

Ik heb de cursivering van deze nummers toch weer ongedaan gemaakt, dit op basis van een aantal ervaringen die ik had bij het toevoegen van sommige detailwijzigingen in de lijst. Bij deze mijn redenen:

  • Het lijkt erop dat de lijst in het boekje Nationaal telefoneren dezelfde lijst is die ook in de telefoongidsen stond, en die lijst is (al sinds eind jaren 1950) gebaseerd op woonplaatsen, niet telefoonnetten. Buurtschappen worden vaak onder een nabijgelegen dorp of stad vermeld, en blijkbaar is dat zelfs gebeurd voor sommige hele telefoonnetten.
  • De CGB-codes op adsl.hunen.net lijken gebaseerd te zijn op de netnummers zoals ze vlak voor Operatie Decibel waren. Dit gaat zover dat zelfs de centrales van Almelo, Vriezenveen en Wierden nummers hebben die met 546 beginnen en dus een afwijkende lengte (5) hebben van alle andere CGB-codes (4 of 6). Ik beschouw deze nummers dan ook als betrouwbaarder dan het boekje Nationaal telefoneren. Volgens deze codes bestonden al deze netnummers nog.
  • Oud Verlaat (01893) stond oorspronkelijk in de lijst als gevoegd bij Zevenhuizen (01802), maar uit analyse van de telefoonnummers blijkt dat alle nummers zijn veranderd in nummers die met 010 beginnen. In de telefoongids stonden al deze nummers echter bij Zevenhuizen. Evenzo leek Nes aan de Amstel (02974) bij 020 gevoegd te zijn en dat alleen Nessersluis en Waverveen nog dat netnummer hadden, maar dat kwam doordat de nummers van Nes aan de Amstel onder Amstelveen vermeld waren; het blijkt dat het merendeel van de abonneenummers in Nes aan de Amstel gewoon voldoen aan de omnummering uit de Decibel-tabel.
  • Zie mijn bevindingen in de discussie hierboven: voor veel van de gecursiveerde nummers waren via Google Maps nummers te vinden die voldeden aan het omzettingsschema van Operatie Decibel, wat het zeer waarschijnlijk maakt dat de netnummers in kwestie vlak voor Operatie Decibel nog bestonden.

Al met al lijken er voor het blijven bestaan van deze netnummers tot in 1995 meer aanwijzingen dan tegenaanwijzingen te bestaan. Alleen de telefoongids van 1994 of 1995 kan hierover werkelijk uitsluitsel geven; ik ben dan ook van plan om een bezoekje aan de verzameling gidsen van het Museum voor Communicatie te gaan brengen. — gpvos 14 aug 2014 19:01 (CEST)

03470 Vreeswijk[bewerken]

Bij 03470 Vreeswijk staat in het kommentaar een link naar http://www.kosai.be/cpg1410/displayimage.php?album=6&pos=15 , maar ik kan op die pagina niets vinden over dat netnummer, en elders op die website ook niet. Waarom is deze link toegevoegd? — gpvos 6 jun 2013 14:16 (CEST)

Den Dolder[bewerken]

Ik kan geen bevestiging vinden voor de bewering dat de kom van Den Dolder ooit deel heeft uitgemaakt van het net Lage Vuursche; alleen een paar adressen aan de Soestdijkerweg hebben 02956 als netnummer gehad, maar die liggen al bijna bij Lage Vuursche zelf. Vandaar dat ik die vermelding heb verwijderd. — gpvos 12 jan 2014 00:29 (CET)

02292 Blokker[bewerken]

N.a.v. de wijziging door Gebruiker:Gpvos d.d. 10-9-2014: het netnummer 02292 komt niet voor in de tabel Netnummers op numerieke volgorde in de brochure Nationaal telefoneren, uitgave PTT Telecom van december 1992; Wester-, Oosterblokker en Blokker staan daar genoemd bij het net 02290. JoostB (overleg) 10 sep 2014 14:25 (CEST)

Via http://kranten.delpher.nl/ , waar al mijn schattingen op gebaseerd zijn (tenzij anders vermeld), is het netnummer 02292 tot in 1993 te vinden, bijvoorbeeld hier en hier. — gpvos 10 sep 2014 16:14 (CEST) EDIT: "tenzij anders vermeld" — gpvos 10 sep 2014 16:19 (CEST)
Zie verder mijn commentaar van 14 augustus jl. onder #Interne of technische netnummers? (vanaf "Ik heb de cursivering van deze nummers toch weer ongedaan gemaakt") over de gebrekkige betrouwbaarheid van de numerieke lijst in Nationaal telefoneren. (Ik heb mijn eigen exemplaar van dat boekje trouwens weer teruggevonden :-) .) — gpvos 10 sep 2014 16:23 (CEST)
Zijn de voorbeelden in de kranten niet het gevolg van verkeerd noteren, type- druk- en/ of zetfouten bij het verwerken van advertenties? (Dat dacht ik enige tijd geleden ook met een Limburgs netnummer.) In die tijd kon je nog geen online-advertenties opgeven, maar liep het verwerkingsproces telefonisch of met met handgeschreven bonnen. Bij het eerste voorbeeld staat Schellinkhout (dat in 1992 nog 02293 was) vermeld. JoostB (overleg) 10 sep 2014 17:38 (CEST)
P.S. Van 1983 tot 1987 had ik een telefoonnummer dat enkele zaterdagen werd platgebeld n.a.v. een advertentie met een verkeerd telefoonnummer. JoostB (overleg) 10 sep 2014 17:40 (CEST)
Ai, ik had over het hoofd gezien dat Schellinkhout 02293 had. Het is nog mogelijk dat het postadres niet overeenkomt met het netnummer, maar in dit geval zou het inderdaad wel een tikfout kunnen zijn, ook aangezien het huis dicht bij het IJsselmeer ligt. Ik denk dat we momenteel geen goede bronnen hebben om hier uitsluitsel over te geven tenzij we bij het Museum voor Communicatie langsgaan, dus er valt wat voor te zeggen om het terug te draaien naar "later". (Ik vond ook nog een verwijzing in 1993 naar 02292 die waarschijnlijk om het Duitse netnummer ging, een vakantiehuis in de buurt van Siegen.) Volgens mijn kladbestand is 02292 tot ongeveer 1985 met grotere regelmaat te vinden. — gpvos 10 sep 2014 18:29 (CEST)
Jaren 1980 komt overeen met de bouw van de wijk Kersenboogerd en klinkt dus eigenlijk best wel aannemelijk. — gpvos 10 sep 2014 18:38 (CEST)
In kranten.delpher.nl vind ik zowel aanwijzingen voor ca. 1980 (Karsten (kampeersport), Zwaag) als ca. 1985 (Stroet (autobedrijf), Zwaag), ik ga dat nu niet verder in detail uitzoeken. — gpvos 15 sep 2014 11:06 (CEST)

01839 Biesbosch en 02951 Ankeveen, 's-Graveland, Kortenhoef[bewerken]

Deze netnummers zijn toegevoegd:

Maar behalve deze twee edits heb ik ze nog nergens anders terug kunnen vinden. Om zekerheid te krijgen zou iemand alle relevante gidsen moeten doorbladeren.

  • 01839 Biesbosch: was in 1950 nog niet automatisch, en in 1964 al bij Werkendam, dus dat zou in de tussentijd moeten zijn geweest. Het bestand van het Museum voor Communicatie meldt: "27-12-1955 13.00 uur: De telefoonaansluitingen worden tijdelijk overgebracht naar het automatische net Werkendam. Omzetting van het station met aansluitingen in een station zonder aansluitingen in lokaal verband met Werkendam." Het is me niet helemaal duidelijk wat dat betekent, vooral omdat het "tijdelijk" is.
  • 02951 Ankeveen enz.: lijkt in 1950 al deel te zijn van geautomatiseerd 02950 Hilversum. Misschien voor de oorlog?

Als we echt niet meer kunnen vinden, moeten deze twee maar geschrapt worden. — gpvos 16 feb 2015 15:20 (CET)

02951 Ankeveen, 's-Graveland, Kortenhoef[bewerken]

's-Graveland en Kortenhoef zijn geautomatiseerd als deel van het net Hilversum in 1934: [11] (vóór automatisering), [12] (burgemeester 's-Graveland aanwezig), [13]. Ankeveen is pas in 1938 geautomatiseerd, maar als deel van het net Nederhorst den Berg: [14]. De enige mogelijkheid voor het ooit bestaan hebben van een net 02951 lijkt me dus in het kader van tijdelijke herstelreparaties vlak na de oorlog, en dan waarschijnlijk alleen voor Ankeveen. Weinig waarschijnlijk meer, eerlijk gezegd. — gpvos 16 mrt 2015 16:54 (CET)

01839 Biesbosch[bewerken]

Kijk eens aan: Automatisering telefoonnet Werkendam - de Biesbosch een feit geworden, Nieuwsblad voor Gorinchem en omstreken, 30 december 1955. Dit lijkt toch wel te betekenen dat De Biesbosch direct van handmatig naar eenheid met 01835 Werkendam is gegaan, en dat 01839 fictie is. — gpvos 18 mrt 2015 18:01 (CET)

Het nummer komt vermoedelijk uit de lijst op http://www.a-domani.nl/kpn_info.html Daar staat uiteraard eigenlijk alleen het 'telefoonnummer van de centrale', 01839-240. Kan dus zijn dat het netnummer in die zin wel bestond, maar als er geen abonnee-aansluitingen zijn met dat netnummer, is dat nogal een theoretische kwestie en bestaat het netnummer de facto niet. Paul B (overleg) 18 mrt 2015 18:49 (CET)
Aha, die had ik over het hoofd gezien. Op zich ook geen gek idee gezien de afstand dat ze daar een centrale hadden staan. Maar die lijst zit vol met typ- of wellicht OCR-fouten, dus lijkt me niet zo'n sterke bron. Het zou dan trouwens de enige centrale zijn die dan een netnummer alleen voor zichzelf had (voorzover we weten). Andere nevencentrales hadden een nummer binnen het telefoonnet van de grotere plaats; en de niet-gerealiseerde dorpen in de Wieringermeer en de andere eerder genoemde netnummers stonden in de lijst van Operatie Decibel, dus die zullen wel gewone aansluitingen hebben gehad. Je hebt gelijk dat we nog geen volledige zekerheid hebben over 01839, maar het lijkt me nog steeds bijzonder onwaarschijnlijk dat dat netnummer ooit heeft bestaan. — gpvos 19 mrt 2015 14:14 (CET)

05274 Nieuweroord en 05275 Nieuwlande[bewerken]

In de gids van december 1948 heeft het net Nieuweroord het nummer 05274[15] en Nieuwlande-Zwinderscheveld 05275.[16] Zie verder mijn edits in het artikel. Ik weet niet zeker of dit een tikfout is, maar aangezien de telefoongids een officiële bron is heb ik het maar zo overgenomen. Het is niet zo heel gek: deze twee plaatsen liggen ten oosten van het door oorlogsschade tijdelijk nog handmatige Hoogeveen, waar de knooppuntcentrale dus vast ook nog niet werkte, terwijl Zuidwolde, in 1948 al 05287, ten zuidwesten ligt. Dus het is goed denkbaar dat ze tijdelijk aan verschillende knooppuntcentrales waren gekoppeld, met dus een ander sectorprefix. — gpvos 3 apr 2015 10:45 (CEST)

074 Hengelo[bewerken]

Al bladerend in het krantenarchief lijkt het er sterk op dat Hengelo rond half/eind januari 1980 074 kreeg. Aangezien Borne op 16 januari bij Hengelo gevoegd werd, is dat een voor de hand liggende datum, zeker omdat het Chronologisch Overzicht van het Muscom vermeldt dat het netnummer van Borne 074 werd, het net samengevoegd met dat van Hengelo, en de abonneenummers van Borne zescijferig. Daarom neem ik maar aan dat die datum ook voor Hengelo geldt. De verwijzing naar 074 in 1979 die ik eerder had gevonden, bleek foutief. Blijven over nog enige vermeldingen van 05400 tussen 1980 en 1982 ([17] maart 1981, [18] december 1981, [19] februari 1982) die ik niet kan verklaren. Misschien is er een lange overgangsperiode geweest, al is dat wel vreemd aangezien er tegelijk van 5- naar 6-cijferige abonneenummers is overgegaan. — gpvos 10 aug 2016 17:36 (CEST)

Externe links aangepast[bewerken]

Hallo medebewerkers,

Ik heb zojuist 1 externe link(s) gewijzigd op Lijst van historische Nederlandse netnummers. Neem even een moment om mijn bewerking te beoordelen. Als u nog vragen heeft of u de bot bepaalde links of pagina's wilt laten negeren, raadpleeg dan deze eenvoudige FaQ voor meer informatie. Ik heb de volgende wijzigingen aangebracht:

Zie de FAQ voor problemen met de bot of met het oplossen van URLs.

Groet.—InternetArchiveBot (Fouten melden) 7 sep 2017 10:21 (CEST)

Externe links aangepast[bewerken]

Hallo medebewerkers,

Ik heb zojuist 1 externe link(s) gewijzigd op Lijst van historische Nederlandse netnummers. Neem even een moment om mijn bewerking te beoordelen. Als u nog vragen heeft of u de bot bepaalde links of pagina's wilt laten negeren, raadpleeg dan deze eenvoudige FaQ voor meer informatie. Ik heb de volgende wijzigingen aangebracht:

Zie de FAQ voor problemen met de bot of met het oplossen van URLs.

Groet.—InternetArchiveBot (Fouten melden) 29 sep 2017 18:27 (CEST)

Sectorkopjes en dubbele punten[bewerken]

Voor de duidelijkheid: het maakt me niet zoveel uit of mijn oplossing met ====-kopjes, de <nowiki>-oplossing of gewoon de regels vet maken wordt gekozen. Ik ben het er mee eens dat de oorspronkelijke &#58;, hoewel compact, niet duidelijk maakt wat de bedoeling is. — gpvos 26 dec 2017 22:44 (CET)

Wijzigingen van Anoniem86[bewerken]

Ter informatie: ik ben in mailcontact met degene die achter de wijzigingen van dit IP-adres zit. Het is een ex-PTT-medewerker die veel met het nummerplan te maken heeft gehad. Ook hij kan niet helemaal alles reconstrueren, en zijn wijzigingen moeten ook kritisch beoordeeld worden, maar hij heeft op zich wel kennis van zaken en beschikt over interessant bronmateriaal (een deel staat ook in Delpher, maar niet alles). Ik zal hem op het bestaan van de overlegpagina wijzen. — gpvos 8 mei 2018 18:23 (CEST)

Alle plaatsnamen[bewerken]

Gezien een paar recente wijzigingen is er interesse in de volledige lijst met plaatsnamen. Ik heb mijn lijstje uit 1993 (toentertijd overgetypt uit "Nationaal telefoneren" van de PTT) even teruggezocht en geplaatst op Gebruiker:Gpvos/Netnummers#Lijst met nummers in 1993, en ik zal binnenkort wel een keertje een voorbeeld maken van hoe de huidige lijst eruit ziet als je alle plaatsnamen noemt (tenzij iemand anders mij voor is), voorzover mogelijk tenminste, want van gewijzigde netnummers zal het in sommige gevallen lastig te achterhalen zijn welke plaatsen precies zijn meegegaan. Bij 04167/04168 zie ik ook al een discrepantie tussen mijn lijst en dit artikel voor wat betreft ('s-Grevelduin-)Capelle. — gpvos 2 dec 2019 17:06 (CET)