Perdiep Ramesar

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Perdiep Ramesar (Paramaribo, 1978) is een Nederlandse communicatieadviseur en voormalig journalist. Gedurende zijn journalistieke loopbaan schreef hij - naar later bleek gebaseerd op basis van niet-traceerbare bronnen - over jihadisme, radicalisme, slavenhandel en illegale orgaandonatie.

Loopbaan[bewerken]

Ramesar werkte van 2003 tot 2007 voor de Haagsche Courant en het Algemeen Dagblad. Vanaf 2007 tot 2014 werkte hij voor dagblad Trouw. Samen met Martijn Roessingh publiceerde hij het boek Slaven in de Polder.[1] Ramesar was te gast in Nederlandse discussieprogramma's als Knevel & Van den Brink en nam deel aan debatten bij De Balie en bij de Universiteit van Leiden.[2][3] In oktober 2014 ontving Ramesar de Divali Award voor zijn inzet voor zuid-Aziaten in Nederland.[4] Voor Trouw schreef hij spraakmakende artikelen, waaronder in 2013 over de vermeende Sharia-driehoek in de Haagse Schilderswijk.[5] Dit artikel leidde tot Kamervragen. Naar aanleiding van dit artikel brachten vicepremier Lodewijk Asscher, Tweede Kamerlid Geert Wilders en een aantal gemeentelijke politici een bezoek aan de Schilderswijk.[6][7][8]

In 2014 bleken de in zijn artikelen opgevoerde bronnen door redacteuren van Trouw niet te traceren. De namen kwamen niet voor op sociale media en waren evenmin te vinden in het namenregister van het Meertens Instituut. Trouw besloot dat jaar een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de door hem geschreven artikelen. De resultaten hiervan zijn gebundeld in het Onderzoeksrapport bronnengebruik Trouw.[9] Achteraf meldde Trouw dat er al langer twijfels bestonden.[10][11] Ramesar werd eind 2014 op staande voet ontslagen wegens journalistieke fraude. Hij vocht zijn ontslag aan maar de rechtbank stelde hem in het ongelijk omdat er geen redelijke verklaring kon worden gegeven voor de niet-traceerbare bronnen.[12]

Trouw verwijderde eind 2014 126 artikelen van de hand van Ramesar.[13][14] Het Algemeen Dagblad besloot eveneens alle artikelen te verwijderen.[15] Trouw-columniste Elma Drayer stapte op na het ontslag van Ramesar. Zij verweet de redactie van Trouw eerdere signalen over onjuist bronnengebruik te hebben genegeerd.[16]