Teleradio-Moldova

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Teleradio-Moldova
Logo
Logo
Opgericht 1939
Doelgroep algemeen
Land Vlag van Moldavië Moldavië
Hoofdzetel Chișinău
Uitzendgebied Moldavië
Televisiezender(s) TV Moldova 1
TV Moldova Internațional
Radiozender(s) Radio Moldova
Radio Moldova Internaţional
Radio Moldova Muzical
Radio Moldova Tineret
Eerste uitzending 8 oktober 1939
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

Teleradio-Moldova, afgekort TRM, is de publieke omroep van Moldavië.

Geschiedenis[bewerken]

Vanaf 1928 waren er radiozenders actief in het huidige Moldavië. De meeste radiosignalen kwamen uit Boekarest, de hoofdstad van het toenmalige Koninkrijk Roemenië waarvan het land toen deel uit maakte. Vanuit Tiraspol begon een Sovjet radiozender in 1930 propaganda uit te zenden, wat door de meeste radio's kon ontvangen worden. Hierdoor besloot het Koninkrijk een radiostation in Chişinău te vestigen, dit gebeurde in 1937. Twee jaar later kon er pas begonnen worden met de eerste uitzendingen vanaf dit station. Al gauw bleek dat de zendmast die was gebouwd in Chişinău veel sterker ontvangst had dan de masten in Tiraspol en Boekarest. Het signaal kon zelfs rijken tot Leningrad.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Moldavië ingenomen door de Sovjet-Unie. Alle medewerkers van de omroep werden naar Huși in Roemenië gestuurd. Het gebouw van de omroep bleef niet gespaard, het werd zelfs opgeblazen.

Nadat Moldavië zich onafhankelijk had verklaard werd Teleradio-Moldova de publiek omroep van Moldavië. In 1993 werd het lid van de Europese Radio-unie.

Kanalen[bewerken]

Radiozenders[bewerken]

  • Radio Moldova
  • Radio Moldova Internaţional
  • Radio Moldova Muzical
  • Radio Moldova Tineret

Televisiezenders[bewerken]

  • TV Moldova 1
  • TV Moldova Internațional

Externe link[bewerken]

Actieve leden: Algerije: ENTV, ENRS, TDA · Albanië: RTSH · Andorra: RTVA · Armenië: ARMTV · Azerbeidzjan: İctimai · België: VRT, RTBF · Bosnië en Herzegovina: PBSBiH · Bulgarije: BNR, BNT · Cyprus: CBC · Denemarken: DR, TV2 · Duitsland: ARD, ZDF · Egypte: ERTU · Estland: ERR · Finland: Yle, MTV · Frankrijk: GRF, Europe 1 · Georgië: GPO · Griekenland: ERT · Hongarije: MR, MTV · Ierland: RTÉ, TG4 · IJsland: Ríkisútvarpið · Italië: RAI · Israël: IBA · Jordanië: JRTV · Kroatië: HRT · Letland: LR, LTV · Libanon: TL · Libië: LNC · Litouwen: LRT · Luxemburg: CLT, Radio 100,7 · Macedonië: MRT · Malta: PBS · Marokko: SNRT · Moldavië: TM · Monaco: RMCF, RMCI, TMC · Montenegro: RTCG · Nederland: NPO · Noorwegen: NRK, TV2 · Oekraïne: NTU, NRU · Oostenrijk: ORF · Polen: PRT · Portugal: RTP · Roemenië: ROR, TVR · Rusland: Pervyj Kanal, RDO, VGTRK · San Marino: SMRTV · Servië: RTS · Slovenië: RTV Slovenija · Slowakije: SR, STV · Spanje: RTVE, SER, COPE · Tsjechië: CR, CT · Tunesië: RTTT · Turkije: TRT · Vaticaanstad: RV · Verenigd Koninkrijk: BBC, ITV, Channel 4, S4C · Wit-Rusland BTRC · Zweden: SVT, TV4 · Zwitserland: SRG SSR

Geassocieerde leden: Australië: ABC, FreeTV, SBS · Bangladesh: NBAB · Brazilië: FDA · Canada: CBC · Chili: Canal 13 · China: CCTV · Cuba: ICRT · Filipijnen: GMA, TV 5 · Georgië: Teleimedi, Roestavi 2 · Hong Kong: RTHK · India: AIR · Iran: IRIB · Japan: FTN, JBA, NHK, TBS, TFM · Maleisië: RTM · Mauritanië: TVM · Mauritius: MBC · Nieuw-Zeeland: RNZ, TVNZ · Oman: PARTO · Syrië: ORTAS · Verenigde Staten: ABC, APM, CBS, NPR, NBC, WFMT, NYPR · Zuid-Afrika: SABC · Zuid-Korea: KBS