Breitbart News

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Breitbart News
Breitbart News
Type Nieuws en opinie
Taal Engels
Registratie optioneel
Eigenaar Breitbart News Network, LLC
Auteur(s) verschillende
Opgericht 2005
Status actief
Link http://www.breitbart.com/
Portaal  Portaalicoon   Media

Breitbart News is een Amerikaanse nieuwssite van rechtse en populistische signatuur,[1][2][3][4][5][6][7][8] gesticht door Andrew Breitbart en Larry Solov in 2005. De nieuwssite behandelt vooral politiek, actualiteit en sport. Het hoofdkantoor van het bedrijf dat de website exploiteert is in Los Angeles, Californië, Verenigde Staten met bijkantoren in Londen, Jeruzalem en Texas.

Geschiedenis[bewerken]

Breitbart (1969-2012) begon de website als een alternatieve nieuwsbron in 2005. De site bevat directe links naar onder andere Associated Press, Reuters, Fox News en de New York Post. De aanvankelijke groei van de website werd grotendeels gerealiseerd door links naar de site Drudge Report. In 2007 is Breitbart gestart met een videoblog genaamd Breitbart.tv.

Bij een verblijf in Israël kwam Breitbart met het idee van een nieuwssite, die onomstotelijk 'pro-vrijheid' en 'pro-Israël' zou zijn: 'We werden ziek van de anti-Israëlretoriek van de mainstream media'.[9] De site is tevens populair onder de alt-rightaanhangers.[10] Ten tijde van de Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016 kreeg de site veel aandacht door zijn berichtgeving over presidentskandidaat Donald Trump.[11][12] Van 2012 tot augustus 2016 werd Breitbart News LLC, het moederbedrijf van Breitbart, voorgezeten door Steve Bannon, die kort daarna de campagneleider van Donald Trump zou worden.[13] Ook de controversiële journalist Milo Yiannopoulos, die voor Breitbart van oktober 2015 tot februari 2017 de technologieredactie leidde, speelde daarin een rol.

Breitbart News wordt onder meer gefinancierd door de Amerikaanse informaticus en miljardair Robert Mercer.

Externe link[bewerken]