Reuters

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Ingang van het Reutersgebouw aan Times Square in New York

Reuters is een nieuwsdienst, met meer dan 2500 journalisten in bijna 200 landen, en een internationale leverancier van financiële data voor bedrijven in de financiële sector. Het hoofdkantoor van dit Britse bedrijf is gevestigd in Londen. In 2008 fuseerde Reuters met Thomson tot Thomson Reuters.

Reuters werd op 9 juli 1851 in Londen opgericht door de Joodse immigrant Paul Julius Reuter, afkomstig uit Duitsland, zoon van de beroemde rabbijn Reuter van Kassel. Hij verzorgde financiële berichtgeving voor beurzen en beleggers in Parijs, Brussel en Aken. Later verzorgde hij ook niet-economisch nieuws en opende hij kantoren in andere Europese landen en de Verenigde Staten.

In 1925 nam het nationale Britse persbureau een meerderheidsbelang in Reuters. In de Tweede Wereldoorlog kwam de neutraliteit van het persbureau daardoor onder druk te staan. Daarom werd het bureau in 1941 tot een zelfstandig bedrijf omgevormd.

Reuters Media voorziet nu zowel de gedrukte pers als de audiovisuele media van artikelen en reportages. Wereldwijd heeft Reuters bijna 200 vestigingen en 17.000 werknemers. Financiële berichtgeving behoort nog altijd de belangrijkste tak van de nieuwsdienst.

Controverses[bewerken]

In augustus 2006 kreeg Reuters kritiek door een foto die het persbureau had geleverd van de Israëlische beschietingen van doelen in zuidelijk Libanon. Op de foto van freelance-fotograaf Adnan Hajj waren rookwolken te zien die veel zwarter waren gefotoshopt. Het geval leidde tot een discussie over de betrouwbaarheid van het werk van freelancefotografen. Onmiddellijk nadat dit bekend werd heeft Reuters de samenwerking met Adnan Hajj beëindigd, en al zijn foto's uit het foto-archief verwijderd.

In 2010 kwam Reuters wederom in opspraak wegens vermeende anti-Israëlische vooringenomenheid. Het bleek dat twee foto's aangaande de onderschepping van het scheepskonvooi voor Gaza waren bewerkt en dat messen van pro-Palestijnse activisten en een plas bloed van een Israëlische soldaat aan boord van de Mavi Marmara waren verwijderd.[1][2][3]

Externe links[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties