Euronews

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Euronews
Logo
Eigenaar Média Globe Network (88%)
Publieke omroepen en lokale overheden (12%)
Startdatum 1 januari 1993
Omroepsoort nieuwszender
Ontvangst
Ether Vlag van België RTBF FTA
Satelliet Europa Hot Bird 13,0°O
Europa Astra 19,2°O
Europa Astra 28,2°O
Online https://www.euronews.com/live
Website
Lijst van televisiezenders
Portaal  Portaalicoon   Televisie

Euronews is een meertalige nieuwszender, opgericht in 1993 in Lyon, die het wereldnieuws vanuit een Europees perspectief probeert te brengen.[1] Bij de zender werken 500 journalisten van 30 verschillende nationaliteiten.

Meertalig[bewerken | brontekst bewerken]

De zender zendt in 12 talen uit: Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Portugees, Russisch, Arabisch, Turks, Perzisch, Grieks en Hongaars. Tot mei 2017 verschilden alleen de voice-overs, maar tegenwoordig worden er ook verschillende programma's gemaakt en werkt de zender met presentatoren. De hoofdzetel bevindt zich in Lyon, in de moderne Euronews building aan de oevers van de rivier de Saône.

Aandeelhouders[bewerken | brontekst bewerken]

In 2015 verwierf Media Globe Networks, eigendom van de Egyptische telecommagnaat Naguib Sawiris, een meerderheidsbelang van 53%. 12% is eigendom van de publieke omroepen: CT (Tsjechië), CyBC (Cyprus), ENTV (Algerije), ERT (Griekenland), TT (Tunesië), NMA (Egypte), France Télévisions (Frankrijk), PBCU (Oekraïne), PBS (Malta), RAI (Italië), RTBF (België), RTE (Ierland), RTP (Portugal), RTR (Rusland), RTVSLO (Slovenië), SNRT (Marokko), SSR (Zwitserland), TVR (Roemenië), TV4 (Zweden), YLE (Finland), Métropole de Lyon, Département du Rhône, Région Auvergne-Rhône-Alpes, ADMIC (Abu Dhabi).[2]

Eind 2021 kwam de meerderheid (88%) in handen is van het Portugese investeringsbeheerbedrijf Alpac Capital. De vader van de CEO van Alpac Capital (Mário David), is een oude medewerker, adviseur en vriend van Viktor Orbán.[3] Volgens Ágnes Urbán, directeur van de denktank Mertek Media Monitor, loopt Euronews het risico te worden uitgebuit als een “pseudo-onafhankelijke” mediapost van de Hongaarse regering, waar het een schijn van onafhankelijkheid handhaaft, maar een “veel minder kritische” houding ten opzichte van Hongarije en andere zogenaamde illiberale democratieën.[4]

Europese Unie[bewerken | brontekst bewerken]

Een vast deel van de programmering wordt besteed aan berichtgeving over de Europese Unie. Euronews wordt door de EU gesubsidieerd. De zender ontvangt jaarlijks een geldbedrag van 15 miljoen euro.

Partnerschap met NBC News[bewerken | brontekst bewerken]

In juni 2017 kocht NBCUniversal, onderdeel van Comcast, 25% aandelen van Euronews. Er lag een plan om de zender te hernoemen naar EuroNewsNBC. In 2020 verkocht Comcast de aandelen echter aan Media Globe Networks,[5] omdat het bedrijf NBC Sky World News gaat lanceren, na de overname van het Britse Sky.

Ontvangst[bewerken | brontekst bewerken]

Euronews is beschikbaar in 430 miljoen huishoudens in 166 landen. In België en Nederland is de zender zowel via de satelliet als via de (digitale) kabel te ontvangen, veelal Engelstalig, Franstalig en/of Duitstalig. De zender is ook online te zien.

Zie de categorie Euronews van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.