Wikipedia:De kroeg/Archief/20180112

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Officiële namen waterwegen in Nederland[bewerken]

Weet iemand of er een lijst bestaat met de officiële namen van waterwegen in Nederland? Bijvoorbeeld van Rijkswaterstaat? oSeveno (Overleg) 2 jan 2018 14:00 (CET)

Sommige waterschappen hebben op hun website een lijst staan. Een landelijke lijst is me onbekend. Rode raaf (overleg) 2 jan 2018 14:38 (CET)
Een direct dowloadbare lijst kan ik zo niet vinden, maar op https://www.pdok.nl/nl is een wereld aan geografische data beschikbaar, als open data beschikbaar gesteld vanuit de overheid. Mogelijk staat daar iets van je gading bij. 2001:983:F8EA:1:ECEF:B756:A17:991A 2 jan 2018 20:36 (CET)
Ik denk dat je aan de Database ‘Vaarwegen in Nederland’ (ViN) van Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) wel wat zult hebben. Stunteltje (overleg) 5 jan 2018 00:06 (CET)
Bedankt voor jullie informatie. Het begon voor mij met de vraag wat de officiële naam is van de Haagse Vliet of Trekvliet. Welnu, het blijkt Haagse Trekvliet te zijn. Zie ook dat het Zieken (een kade met die naam) v.w.b. de gracht als Zieke wordt geschreven, zonder letter n. Naspeuring in de gemeentelijke straatnamen database bevestigt dat dit ook bij de gemeente het geval is. (http://hgapubliek.hosting.deventit.net/zoeken.php) Nuttige naslagwerken. oSeveno (Overleg) 5 jan 2018 11:14 (CET)

Verkeerde informatie op de hoofdpagina: Elfstedentocht[bewerken]

Op de hoofdpagina staat onder "wist u dat" vermeld dat de Elfstedentocht slechts twee keer tegen de klok in is gereden, waarvan in 1933 de eerste keer. Dit is echter in tegenspraak met wat (eer)gisteren op de radio te horen was over de geschiedenis van de Elfstedentocht, maar ook wat onze wikipediapagina over de Eerste Elfstedentocht zelf vermeldt. Als ik het goed zie, werden de eerste vijf elfstedentochten allemaal tegen de klok in gereden.... KKoolstra (overleg) 3 jan 2018 14:35 (CET)

Ja ja, maandag gaat het vriezen.... SMirC-beam.svg Hans Erren (overleg) 3 jan 2018 20:27 (CET)

Welke "hoofdpagina" is dat? Op die van ons staat het niet. –bdijkstra (overleg) 3 jan 2018 20:58 (CET)

Jawel, maar dan wel op 1 januari. Mbch331 (Overleg) 3 jan 2018 21:05 (CET)
Zelfs daar staat niet of stond niet dat de Elfstedentocht slechts twee keer tegen de klok in werd gereden. –bdijkstra (overleg) 3 jan 2018 21:14 (CET)
Een kwestie van interpretatie. In 1933 en 1941 werd te Elfstedentocht tegen de klok in gereden in tegenstelling tot alle andere Elfstedentochten. Mbch331 (Overleg) 3 jan 2018 21:19 (CET)
Het is een goede observatie. Tenzij er in dat radioprogramma een bron werd aangehaald die je vertrouwt, zou je in bronnen, bijvoorbeeld de Delpher- website (Koninklijke Bibliotheek) (https://www.delpher.nl/) in oude (Friese?) kranten kunnen naslaan wat er toentertijd over werd bericht over de route. oSeveno (Overleg) 5 jan 2018 11:38 (CET)
Of je zoekt via Google even naar de stempelkaarten. Zie hier bijvoorbeeld een kaart uit 1912. Dan zie je dat de volgorde inderdaad tegen de klok in is. Of neigt dit naar O.O.? Overigens kloppen de kaartjes op de artikelen over de 11-stedentocht in detail niet. Op elke editie is hetzelfde kaartje gebruikt, terwijl de route toch telkens net even anders was. Groet Brimz (overleg) 5 jan 2018 17:11 (CET)