Eindhovens Dagblad

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Eindhovens Dagblad
Eindhovensch Dagblad, eerste jaargang, 23 december 1911
Eindhovensch Dagblad, eerste jaargang, 23 december 1911
Uitgeverij(en) Wegener
Hoofdredacteur John van den Oetelaar
Land(en) Nederland
Regio(s) Eindhoven
Talen Nederlands
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

Het Eindhovens Dagblad behoort tot Wegener NieuwsMedia, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Andere dagbladen van Wegener NieuwsMedia zijn: Brabants Dagblad, BN DeStem, PZC, De Twentsche Courant Tubantia, De Gelderlander en de Stentor.

De krant wordt onder meer verspreid in Eindhoven, Helmond, Valkenswaard, Veldhoven, Geldrop, Nuenen, Oirschot, Mierlo en Best. Eindhovens Dagblad richt zicht vooral op regionale nieuwsvoorziening. De hoofdredactie is gevestigd in Eindhoven en de hoofdredacteur is John van den Oetelaar.

Geschiedenis[bewerken]

Het eerste nummer van het Eindhovensch Dagblad verscheen op zaterdag 23 december 1911. Deze kreeg vanaf 1915 meer dan geduchte concurrentie van de "Eindhovensche en Meijerijsche Courant", een fusiekrant met een uitgesproken katholieke signatuur. Een abonnement kostte in die tijd 1,30 gulden per kwartaal. In de jaren dertig telde het Eindhovensch Dagblad ± 8000 abonnees, de Eindhovensche en Meijerijsche Courant ± 18.000, hetgeen vooral te danken is aan het feit dat het liberalere ED op weinig sympathie van de kerkelijke overheden hoefde te rekenen.

In de oorlogsjaren had de courant het zwaar. In 1941 verdween de titel zelfs, omdat de Duitse bezetter een voorgenomen fusie met de concurrent, ingegeven door papierschaarste, op het laatste moment afblies. Een monopoliepositie in de regio Eindhoven van één pro-Duitse krant, een voortzetting van de Eindhovensche en Meijerijsche Courant die het "Dagblad van het Zuiden" gaat heten, was het gevolg. Nog voor de val van Berlijn keerde de oude titel echter terug.

Na de oorlog verkeert het Eindhovensch Dagblad in hevige concurrentie met Oost-Brabant, een ander dagblad dat in Eindhoven verscheen. Oost-Brabant, in feite een poging tot voortzetting van de besmette Eindhovensche en Meijerijsche Courant, verloor abonnees aan het Eindhovensch Dagblad en de verontwaardiging was dan ook groot toen bleek dat de eigenaar van Oost-Brabant het Eindhovensch Dagblad had gekocht. Zes maanden later, in 1963, fuseerden de kranten. Ze gingen verder onder de titel "Eindhovensch Dagblad, dagblad voor Oost-Brabant".

Binnen een jaar vond weer een fusie plaats. In april 1964 ging het Eindhovensch Dagblad samen met de Nieuwe Eindhovense Krant. Er vond een minieme naamswijziging plaats; de naam werd Eindhovens Dagblad.

In 1967 werd het Eindhovens Dagblad een dochteronderneming van de Verenigde Nederlandse Uitgeverijen (VNU). In datzelfde jaar kocht VNU ook het Helmonds Dagblad. Deze titel verdween in 1993 en het Eindhovens Dagblad maakte vervolgens zijn intrede in Helmond. In 2000 verkocht VNU haar dagbladengroep aan Wegener.

In 1994 was het Eindhovens Dagblad de eerste krant in Nederland met een internetversie.

Op 23 december 2011 bestond de krant 100 jaar.

Heden[bewerken]

Het Eindhovens Dagblad (tegenwoordig ED) heeft een oplage van ongeveer 100.000 kranten. Sinds 3 oktober 2006 wordt de krant op tabloidformaat gedrukt. In november 2012 is de website van het ED geheel vernieuwd. Verder worden lokale nieuwsfeiten door EDtv in beeld gebracht. Deze korte filmpjes zijn ook te zien op de website van het ED.

Naast veranderingen op de website heeft het ED ook veranderingen in de verslaggeving doorgevoerd. Sinds augustus 2008 zijn ook weblogs te lezen op ED.nl. Zo is er een PSV-blog en een blog over de Eindhovense politiek. Op deze manieren wil het ED beter inzicht geven in het werk van de journalisten en nog meer achtergronden aanbieden aan de lezers.

Externe links[bewerken]