Algemeen Dagblad

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Algemeen Dagblad
Algemeen Dagblad
Type Landelijk dagblad
Formaat Tabloid
Eerste editie 29 april 1946
Eigenaar(s) De Persgroep Nederland
Wegener
Oplage 426.157 (2012)[1]
Hoofdredacteur Christiaan Ruesink
Land(en) Nederland
Talen Nederlands
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

Het Algemeen Dagblad of AD is een Nederlands landelijk dagblad en met een gemiddelde oplage van 570.000 exemplaren (weekdagen 550.000, zaterdag 650.000) de op één na grootste betaalde krant van Nederland. De krant verschijnt op tabloidformaat. De hoofdredactie zetelt in Rotterdam. De redactie telt sinds september 2005 ongeveer 550 journalisten en correspondenten in binnen- en buitenland.

Signatuur en lezerspubliek[bewerken]

Het Algemeen Dagblad profileert zich sinds zijn oprichting als een neutrale krant zonder politieke of religieuze binding. Volgens het redactiestatuut dient de krant 'een populair, betrouwbaar, onafhankelijk landelijk ochtendblad' te zijn. Hoewel het Algemeen Dagblad als landelijke krant overal verkrijgbaar is, wordt de krant het meest gelezen in het zuidwesten van Nederland. Een kwart van de abonnees woont in de drie grote steden in het westen van het land.[2]

Edities[bewerken]

Het AD kent naast een landelijke versie zeven regionale titels, waarvan sommige weer zijn onderverdeeld in lokale edities. Dit zijn:

  • Amersfoortse Courant
  • De Dordtenaar
  • Groene Hart
    • Alphen aan den Rijn
    • Gouda
    • Woerden
  • Haagsche Courant
    • Den Haag Stad
    • Delft
    • Westland
    • Zoetermeer
  • Rivierenland
  • Rotterdams Dagblad
    • Rotterdam Stad
    • Rotterdam Oost
    • Hoeksche Waard
    • Voorne Putten
    • Waterweg
  • Utrechts Nieuwsblad
    • Utrecht Stad
    • Utrecht Oost
    • Utrecht Zuid

Het is voor abonnees niet mogelijk te kiezen voor een editie. Als men in gebied woont waar een regionale editie in omloop is krijgt men die automatisch thuis gestuurd. De landelijke editie is wel overal los te koop.

Geschiedenis[bewerken]

De krant werd in 1946 als zusje van de Nieuwe Rotterdamsche Courant opgericht door W. Pluygers en J. Versnel. Pluygers werd de uitgever, Jan Schraver de eerste hoofdredacteur. Het eerste nummer verscheen op 29 april 1946.[3]

In 1964 werd de krant, die tot dan toe was uitgegeven door de Nieuwe Rotterdamsche Courant NV, overgenomen door de Nederlandse Dagblad Unie (NDU), ontstaan uit het samengaan van de NRC met het Algemeen Handelsblad.

In 1979 fuseerde de NDU met uitgeverij Elsevier, dat de dagbladpoot in 1995 afstootte naar PCM Uitgevers, waar Het Parool, Trouw en de Volkskrant al werden uitgegeven. PCM verwierf niet alleen het Algemeen Dagblad, maar ook de fusiekrant NRC Handelsblad. Het nieuwe AD is ondergebracht in een joint venture waarin de uitgevers PCM en Wegener participeren.

Lange tijd was het Algemeen Dagblad, na De Telegraaf, de tweede krant van Nederland. Vanaf eind jaren tachtig verloor de krant lezers. Dat proces werd vanaf 1993 versterkt door de abrupte koerswijziging van toenmalig hoofdredacteur Peter van Dijk, die de krant een volledig nieuw uiterlijk gaf en van het dagblad een `kwaliteitskrant' wilde maken. Veel lezers waren daar niet van gediend.[bron?] De overname van NDU door PCM frustreerde Van Dijks plannen enigszins, omdat het niet in het belang van het bedrijf was dat het Algemeen Dagblad zou concurreren met de Volkskrant, die toen erg succesvol was.[bron?] Na een kort hoofdredacteurschap van Oscar Garschagen, die de titel op de voorpagina voorzag van `Nederlands populairste kwaliteitskrant', werd ombudsman Willem Ammerlaan in een periode van grote onrust op de redactie gevraagd de nieuwe hoofdredacteur te worden. Ammerlaan herstelde de rust, maar hield vast aan de afspraak met de raad van bestuur dat hij niet langer dan maximaal twee jaar als hoofdredacteur wilde aanblijven en na veertig journalistieke dienstjaren met pensioen zou gaan. Ammerlaans opvolger Jan Bonjer gooide daarna het roer om. Inmiddels was de Volkskrant het Algemeen Dagblad voorbij gestreefd als tweede krant van Nederland. Bonjer schrapte het predicaat 'kwaliteitskrant' in 2004 en richtte zich weer nadrukkelijk op concurrentie met De Telegraaf. Ook dit leidde tot veel nieuwe opzeggingen van abonnees, van wie velen zich na 1993 hadden aangemeld.[bron?]

Sinds 2004 verschijnt het sportkatern als ingestoken bijlage Sportwereld op tabloidformaat.

Na de fusie met zeven regionale kranten op 1 september 2005 wordt de hele krant op tabloidformaat gedrukt.

Van 6 april 2008 tot eind augustus 2008 verschijnt de krant AD Sportwereld Pro, een dagelijkse sportkrant. Deze krant was in die periode als abonnement en los verkrijgbaar.

2005 fusie met regionale kranten[bewerken]

In de loop van 2004 bleek dat uitgeverij PCM het Algemeen Dagblad wilde versterken met regionale edities, onder andere door een betere koppeling met de kopbladen Rijn en Gouwe en De Dordtenaar. Die zouden als tabloid bij het AD komen. Terzelfder tijd had uitgeverij Wegener plannen om in Zuid-Holland een aantal regionale titels samen te voegen. Toen beide uitgevers tot de conclusie kwamen dat de felle concurrentiestrijd die hiervan het gevolg zou zijn eerder lezers zou kosten dan opleveren werd besloten tot samenwerking. In december 2004 werd bekend dat onderzocht zou worden of een fusie tussen het Algemeen Dagblad en zeven regionale kranten (Rijn en Gouwe, De Dordtenaar, Rotterdams Dagblad, Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad, Goudsche Courant en Amersfoortse Courant) levensvatbaar was.

Er werd nog niet over een nieuwe naam gesproken. Die beslissing schoven de uitgevers lang voor zich uit. Wegener voelde het meest voor een geheel nieuwe naam. PCM wilde (op aandringen van het AD) de titel Algemeen Dagblad handhaven omdat dit een sterke merknaam zou zijn. Uit een door de redactieraad van het AD afgedwongen lezersonderzoek bleek in de loop van 2005 dat de lezers zeer hechtten aan de vertrouwde namen van de deelnemende kranten. Het uiteindelijke resultaat was dat in elk verschijningsgebied de naam van de bestaande regionale krant gehandhaafd bleef, met als voorvoegsel AD.

Omdat in een deel van het verspreidingsgebied de kranten Rijn en Gouwe, Goudse Courant en een editie van het Utrechts Nieuwsblad elkaar overlapten, werd hier een nieuwe naam bedacht: AD Groene Hart. Daarnaast was er een editie AD Rivierenland voor het gebied waar voorheen het Utrechts Nieuwsblad verscheen, als opvolger van Dagblad Rivierenland. Buiten de gebieden van de regionale kranten bleef de landelijke editie van het Algemeen Dagblad bestaan.

Het duurde tot eind mei/begin juni 2005 voordat alle plannen rond waren en overeenstemming met redactieraden, ondernemingsraden, vakbonden en NMA was bereikt. Vervolgens moest alles op de schop: er moesten nieuwe redactieafdelingen worden gevormd, er moest een nieuwe lay-out komen, drukprocedé en distributie moesten in verband met de overgang naar 22 edities op tabloidformaat ingrijpend veranderd worden. Tegelijkertijd moest de productie van de oude krant gewoon doorgaan.

Op 1 september 2005 was de nieuwe krant er. Een dag daarvoor kreeg ook de website van het AD een nieuw uiterlijk.

Onmiddellijk na de fusie verloor de nieuwe krant tienduizenden lezers. De betaalde oplage daalde sinds 1 september 2005 van 547.272 tot 464.032 in het eerste kwartaal van 2007. In het eerste kwartaal van 2009 was de oplage verder gedaald tot 404.461. Tegenwoordig stijgt de oplage weer. In het derde kwartaal van 2010 bedroeg deze 448.754.[4]

De Persgroep[bewerken]

In de lente van 2009 werd het AD - als onderdeel van PCM - opgenomen in De Persgroep, het bedrijf van de Belgische media-ondernemer Christian Van Thillo. Daarop volgde een reorganisatie die onder andere 116 journalisten hun baan kostte. Het aantal gedwongen ontslagen bleef beperkt tot vier à vijf vanwege een aangeboden regeling. Hiermee konden journalisten vrijwillig vertrekken in ruil voor een opstapbonus, ter grootte van het maandsalaris maal het aantal werkzame dienstjaren. Hierop tekenden meer dan 116 mensen in. De handvol toch nog gedwongen ontslagen ontstonden doordat bepaalde journalisten vanwege een specialisme niet elders geplaatst konden worden.[5]

De reorganisatie leidde tevens tot de ontslagnames van hoofdredacteur-directeur Jan Bonjer en algemeen directeur Bernard van der Heijden. Ook vertrok de volledige raad van commissarissen. De zeskoppige hoofdredactie van het AD werd herleid tot een hoofdredactie met een enkele hoofdredacteur (ad interim Peter de Jonge) en een enkele redactiemanager (Bart Verkade). Frits Campagne werd begin juli 2009 door Van Thillo benoemd tot algemeen directeur ad interim van AD Nieuwsmedia. Hij was eerder redacteur bij onder meer de Haagsche Courant, ex-adjunct-hoofdredacteur en sinds enige jaren algemeen directeur van Het Parool, dat eerder werd overgenomen werd door De Persgroep.

Onder leiding van Campagne, De Jonge en Verkade, bijgestaan door dagbladspecialisten van De Persgroep Nederland, moet het AD omgevormd worden tot een nationale nieuwskrant met de nadruk op regionale verslaggeving en sportnieuws.

Tests[bewerken]

Het AD heeft in de loop der jaren verschillende consumentgerichte tests in het leven geroepen. Zo was er bijvoorbeeld een AD-Fototest, waarin de kwaliteit van foto's getest werd nadat die naar verschillende ontwikkelaars gebracht waren. Op 20 september 2008 publiceerde het blad een landelijke test van opticiens. Daarin werden (undercover) oogmetingen beoordeeld en de naar aanleiding daarvan bestelde brillen op vervaardiging. De AD-Oliebollentest, AD-Haringtest en de AD-Ziekenhuistest zijn daarnaast jaarlijks terugkerende fenomenen. Daarnaast is er jaarlijks ook een Friettest en een Koffietest.

Trivia[bewerken]

  • Op 4 mei 2009 plaatste het AD een verkeerde foto op de voorpagina. Deze was niet van de overleden dader van de aanslag op het Koninklijk Huis, maar van een nog levend persoon met dezelfde achternaam.[6]

Externe link[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties
  • Bouwmeester, Piet: De Gouden greep van Woeste Willem. Adr. Heinen, 's-Hertogenbosch 2006. ISBN 90-868-0029-7

  1. [1], geraadpleegd op 8 januari 2013
  2. http://www.persgroep.nl/merken/ad.html
  3. Jan van de Plasse Kroniek van de Nederlandse dagblad- en opiniepers, pagina 83, Otto Cramwinckel Uitgever, Amsterdam 2005, ISBN 90-75727-77-1
  4. 'Oplage AD blijft stijgen', AD 5 januari 2011, p. 2
  5. AD-vertrekregeling overtekend
  6. Rectificatie AD, 4 mei 2009