HP/De Tijd

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
HP/De Tijd
HP-De Tijd.jpg
Genre Opinieblad
Oplage 21.705 (2012)
Eerste editie 14 september 1990
Land(en) Nederland
Hoofdredacteur Tom Kellerhuis
Andere versie(s) Haagse Post, De Tijd
ISSN 0924-9648
Website
Portaal  Portaalicoon   Media

HP/De Tijd is een sinds 2012 maandelijks verschijnend Nederlands opinieblad.

Geschiedenis[bewerken]

HP/De Tijd is in september 1990 ontstaan uit het samengaan van het opinieweekblad Haagse Post en het katholieke weekblad De Tijd. In eerste instantie had HP/De Tijd een gematigd progressieve signatuur, maar al vrij snel na de oprichting kreeg het blad een meer liberale toonzetting. HP/De Tijd is tegenwoordig een blad dat naast diverse opinieartikelen over politiek-maatschappelijke onderwerpen, films, literatuur en culinaire zaken, columns met een uiteenlopende karakters heeft. Het analyseren en bestrijden van politieke correctheid heeft sindsdien veel aandacht. In 2003 baarde het blad opzien door het publiceren van een vierdelige reeks interviews met prinses Margarita en haar toenmalige echtgenoot Edwin de Roy van Zuydewijn. Drie jaar later, in 2006, publiceerde HP/De Tijd tevens het eerste interview met Alicia de Bielefeld, de oudste van de twee buitenechtelijke dochters van prins Bernhard. Na 2007 had HP/De Tijd enkele jaren een samenwerkingsovereenkomst met het Duitse weekblad Der Spiegel.

Tussen 18 oktober 1992 en 21 maart 1993 werd door HP/De Tijd tevens een zondagskrant gepubliceerd, onder de titel HP/De Tijd op Zondag.

HP/De Tijd kreeg sinds 2006 te kampen met een sterk dalende advertentieomzet, terwijl ook de oplage licht begon te dalen. In september 2008 bereikten de Audax-directie en de redactieraad van HP/De Tijd overeenstemming over een reddingsplan, dat onder meer voorzag in een forse inkrimping van de redactie. Het aanvankelijke plan van de directie om HP/De Tijd voortaan tweewekelijks te laten verschijnen, was daarmee voorlopig van tafel. Onderdeel van het reddingsplan was tevens het vertrek van hoofdredacteur Henk Steenhuis en adjunct-hoofdredacteur Thieu Vaessen, die zich tot groot ongenoegen van de Audax-directie hadden verzet tegen het plan voor een tweewekelijkse verschijningsfrequentie. Per 1 januari 2009 werd het tweetal vervangen door Jan Dijkgraaf, ex-hoofdredacteur van Metro en vakblad Management Team. Onder zijn leiding begon de oplage van HP/De Tijd in 2009 in versneld tempo te dalen. Reeds in mei 2010 kondigde Dijkgraaf zijn vertrek als hoofdredacteur aan. Acht maanden later, op 1 februari 2011, trad Frank Poorthuis, voorheen adjunct-hoofdredacteur van Vrij Nederland, De Pers en Het Parool, aan als zijn opvolger. Toen het ook hem niet lukte de oplage te stabiliseren, besloot Audax begin 2012 om van HP/De Tijd een maandblad te maken. Tevens werden miljoeneninvesteringen aangekondigd om het blad weer op de rails te krijgen. Later dat jaar volgde echter een reorganisatie, met als gevolg dat ook de laatste schrijvende redacteuren van HP/De Tijd vertrokken en er slechts een zogenoemde rompredactie overbleef. Tezelfdertijd, in oktober 2012, kondigde ook hoofdredacteur Poorthuis zijn vertrek aan; hij werd in januari 2013 opgevolgd door het duo Daan Dijksman en Boudewijn Geels. De overgang naar een maandelijkse verschijningsfrequentie ging in het derde en vierde kwartaal van 2012 gepaard met een opmerkelijke oplagestijging, die echter in het eerste kwartaal van 2013 weer grotendeels bleek te zijn verdampt. Ook in het tweede, derde en vierde kwartaal bleef de betaalde oplage duidelijk achter bij de in 2012 geboekte kwartaalcijfers. Tezelfdertijd vielen de advertentie-inkomsten vrijwel geheel weg. In augustus 2013 werd eerst hoofdredacteur in vaste dienst Geels wegbezuinigd, eind dat jaar vertrok ook parttimer en freelancer Dijksman. Op 4 februari 2014 werd bekend dat oud-redacteur Tom Kellerhuis het blad gaat leiden, op freelance basis.

Oplage[bewerken]

Totaal betaalde gerichte oplage volgens HOI, Instituut voor Media Auditing.

  • 1993: 51.280
  • 1994: 43.694 (-14,8%)
  • 1995: 42.436 (-2,9%)
  • 1996: 41.321 (-2,6%)
  • 1997: 41.568 (+0,6%)
  • 1998: 41.493 (-0,2%)
  • 1999: 33.693 (-18,8%)
  • 2000: 30.829 (-8,5%)
  • 2001: 31.014 (+0,6%)
  • 2002: 34.181 (+10,2%)
  • 2003: 39.474 (+15,5%)
  • 2004: 33.983 (-13,9%)
  • 2005: 32.795 (-3,5%)
  • 2006: 31.009 (-5,4%)
  • 2007: 30.914 (-0,3%)
  • 2008: 29.686 (-4,0%)
  • 2009: 25.391 (-14,5%)
  • 2010: 23.680 (-6,7%)
  • 2011: 19.696 (-16,8%)
  • 2012 kwartaal 1: 15.312
  • 2012 kwartaal 2: 26.429
  • 2012 kwartaal 3: 33.972
  • 2012 kwartaal 4: 34.180
  • 2013 kwartaal 1: 22.178
  • 2013 kwartaal 2: 25.827
  • 2013 kwartaal 3: 30.766
  • 2013 kwartaal 4: 27.980

Eigendomsverhoudingen[bewerken]

Uitgevers[bewerken]

Hoofdredacteuren[bewerken]

Bekende (ex-)medewerkers[bewerken]

Literatuur[bewerken]

  • John Jansen van Galen en Hendrik Spiering, Rare jaren. De geschiedenis van de Haagse Post, Nijgh en Van Ditmar, 1993.
  • Gerard Mulder, Rare dagen. Het hele verhaal van de fusie tussen HP en De Tijd, 52 blz., bijlage bij HP/De Tijd, 8 augustus 2000.
  • Matt Dings, Raar blad. Herinneringen van een oudgediende, 11 blz., HP/De Tijd, 17 september 2010.

Externe links[bewerken]