The Washington Post

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
The Washington Post
Type Landelijk dagblad
Eerste editie 1877
Eigenaar(s) Jeffrey Bezos
Oplage 699.130
Land(en) Verenigde Staten
Regio(s) Washington D.C.
Talen Engels
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

The Washington Post, ook wel kortweg aangeduid als de Post, is de grootste en oudste krant in Washington D.C..

De krant verkreeg wereldwijde faam in het begin van de jaren zeventig door het onderzoek naar het Watergateschandaal door Bob Woodward en Carl Bernstein, wat uiteindelijk leidde tot het aftreden van de Amerikaanse president Nixon.

De status van de Post als Amerikaanse dagelijkse krant is vergelijkbaar met die van de The New York Times. De Post heeft vooral een goede reputatie wat betreft de verslaggeving van Amerikaanse politiek. Dit is het voordeel van haar positie in het hart van de Amerikaanse politiek: Washington.

Sinds 2013 is Amazon.com-oprichter Jeffrey Bezos de eigenaar van de krant. Hiervoor was de krant onderdeel van The Washington Post Company, welke eigenaar was van een aantal media en niet aan media gerelateerde bedrijven, zoals Newsweek magazine, en het online magazine Slate. The Washington Post Company veranderde van naam na de verkoop van de The Washington Post.

Oplage[bewerken]

In september 2004 was de gemiddelde dagelijkse oplage 707.690 en op zondag loopt dit op tot 1.007.487. Dit betekent dat de Post de op vijf na grootste krant van Amerika is, na The New York Times, de Los Angeles Times, The Wall Street Journal en USA Today.

Geschiedenis[bewerken]

Washington Post van 21 juli 1969

De krant werd in 1877 opgericht door Stilson Hutchins en in 1880 was het de eerste krant in Washington D.C. welke dagelijks werd gepubliceerd. In 1899 aan de vooravond van de Spaans-Amerikaanse Oorlog publiceerde de krant de illustratie van Clifford K. Berryman getiteld Remember the Maine. Deze tekening ging over de explosie die plaats vond op het USS Maine. Deze explosie werd door de Amerikanen gebruikt als excuus om de Spanjaarden de oorlog te verklaren.

In 1905 kwam de krant onder controle van Washington McLean en zijn zoon John Roll McLean, die al eigenaar waren van de Cincinnati Enquirer. Toen John in 1916 overleed zorgde hij ervoor dat de krant in een trust kwam omdat hij geen vertrouwen had in zijn zoon Edward "Ned" McLean. Ned vocht deze regeling voor het gerecht aan en wist de trust op te breken. Nadat hij de controle over de krant had gekregen ging het snel bergafwaarts en in 1933 werd de krant verkocht tijdens een faillissementverkoop. De nieuwe eigenaar Eugene Meyer, één van de gouverneurs van de Federal Reserve, wist de krant snel weer gezond te maken.

Philip L. Graham, de schoonzoon van Meyer, werkte zich op tot nieuwe uitgever op het moment dat Meyer overleed in 1959. Met de overname van zijn belangrijkste concurrent, de Times-Herald, werd de Post de enige ochtendkrant in Washington. Vanaf dat moment was de enige overgebleven concurrent de Washington star (Evening Star) totdat deze krant ten onder ging in 1981.

Na de zelfmoord van Graham in 1963 ging de controle over The Washington Post Company over op Meyers dochter: Katharine Graham. Zij was de uitgever van de krant van 1969 tot 1979, voorzitter van de raad van 1973 tot 1991 en voorzitter van het uitvoerend comité van 1993 tot haar dood in 2001. Haar zoon, Donald Graham, was de uitgever van 1979 tot 2000 toen Boisfeuillet Jones, Jr de nieuwe uitgever en CEO werd van The Washington Post.

Tot 2005 heeft de Post onder andere 18 Pulitzer-prijzen, 18 Nieman Fellowships en 368 White House News Photographers Association Awards gekregen.

Op 6 augustus 2012 werd bekend dat The Washington Post met een paar onderliggende kranten zou worden verkocht voor 250 miljoen dollar aan Jeffrey Bezos, de oprichter van Amazon.com. Dit bedrag wordt contant betaald. De oude eigenaar, The Washington Post Company, gaat zijn naam veranderen.[1] De verkoop van de krant en enkele onderliggende kranten kwam door de slechte verkopen. Jeffrey Bezos heeft bekengemaakt de krant niet radicaal te veranderen.[2]

Externe link[bewerken]

Bronnen, noten en/of referenties
  1. Nieuw eigenaar Washington Post
  2. RTL Z nieuws 06 augustus 2013 12:00