Roularta Media Group

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
(Doorverwezen vanaf Roularta Media Groep)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Roularta Media Group
Roularta Media Group
Hoofdkantoor van Roularta Media Group in Roeselare
Hoofdkantoor van Roularta Media Group in Roeselare
Beurs Euronext: Roularta
Oprichting 1954
Sleutelfiguren Willy De Nolf, oprichter
Xavier Bouckaert, CEO
Hoofdkantoor Roeselare, België
Producten geschreven pers (kranten, tijdschriften, gidsen)
audiovisueel (exploitatie tv-zenders,..)
Omzet/jr 300 miljoen euro
Winst/jr 10 miljoen euro
Website www.roularta.be
Portaal  Portaalicoon   Economie

Roularta Media Group is een Belgisch uitgeverijconcern en mediabedrijf met hoofdzetel in Roeselare. Het werd in 1954 opgericht door advocaat Willy De Nolf, zijn zoon Rik De Nolf en schoonzoon Leo Claeys werden later gedelegeerd bestuurder. RMG is via joint ventures en eigen projecten in een aantal Europese landen actief en is uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 1.400 medewerkers en een totale gecombineerde omzet van 300 miljoen euro.

De R&D-afdeling en de nationale reclame-regie is gevestigd in Zellik. Sinds 2000 zijn de redacties van de magazines gevestigd in het Brussels Media Centre in Haren (1130 Brussel).

Naast Vlaanderen verschijnen ook tijdschriften in Wallonië, Nederland en Duitsland.

Geschiedenis[bewerken | brontekst bewerken]

Het uitgeversconcern kende sinds de oprichting in 1954 een explosieve groei. Bij het prille begin werd gestart met de uitgave van de Roeselaarse Weekbode die na de overname van De Mandelbode, De Oude Thouroutenaar, Het Iepers Nieuws, De Torhoutse Bode, De Zondag, De Zeewacht, Het Nieuwsblad van de Kust, Het Brugs Handelsblad, Het Kortrijks Handelsblad en Het Wekelijks Nieuws is uitgegroeid tot KW De Krant van West-Vlaanderen, een hybride krant met dagelijkse berichtgeving via het internet met kw.be en daarnaast op vrijdagmorgen een pakket bestaande uit drie delen in print: een provinciekrant KW De Krant van West-Vlaanderen, een lifestyle- en entertainmentmagazine KW Magazine en voor elke streek een traditionele titel vol streeknieuws. De gemiddelde betaalde oplage is 60.000 abonnees en losse verkoop en digitale abonnees inbegrepen.

Van bij de start in 1954 werden ook gratis huis-aan-huis-bladen uitgegeven, eerst in West-Vlaanderen en later over heel Vlaanderen. Begin 2020 is Roularta nog altijd uitgever van enkele tientallen lokale hah-bladen zoals De Streekkrant, Deze Week, TamTam, Het Gouden Blad, Het Fonteintje, De Wegwijzer, Wetthra enz. met een totale wekelijkse oplage van 1,2 miljoen ex.

In 1999 wordt ingepikt op de behoefte aan een gratis krant op zondag met De Zondag, eerst in de Kempen en later over heel Vlaanderen. Begin 2020 heeft De Zondag als enige en exclusieve krant op zondag een verspreiding van meer dan 550.000 exemplaren via een netwerk van bakkerijen en andere winkels open op zondag.

In 1994 wordt het maandelijks gratis lifestyle-magazine Steps (Mechelen) overgenomen en uitgerold over heel Vlaanderen. Begin 2020 heeft Steps een oplage van 250.000 exemplaren, verspreid via een netwerk van boetieks, brasseries en bistro's.

Vanaf 1971 begon Roularta met het uitgeven van tijdschriften met in de eerste plaats de de wekelijkse newsmagazines Knack, Le Vif, Trends en Foot Magazine.

In 1998 lanceerde Roularta in JV met de Franse groep Bayard het magazine voor senioren Plus Magazine, eerst in België en later in Nederland en Duitsland.

Via overnames en fusies wzrd Roularta marktleider op het vlak van de medische media met De Artsenkrant, De Apotheker enz. en BtoB-bladen zoals Datanews en Grafisch Nieuws. In 2018 kocht Roularta in België van Sanoma de vrouwentitels Libelle, Femmes d'Aujourd'hui, Flair, Feeling & Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. Met inbegrip van bijhorende websites, line extensions en sociale mediakanalen.

Begin de jaren negentig was Roularta een van de oprichters van commerciële televisie en radiozenders die de openbare omroep beconcurreren of aanvullen. RMG was vanaf 1998 tot in 2018 voor 50% eigenaar van Medialaan (VTM, Q2, JIM, Q-music & JOEfm) samen met De Persgroep die in 2017 zijn participatie overnam.

Roularta lanceerde de meeste Vlaamse regionale tv-zenders en is nog altijd betrokken bij Ring Tv (Vlaamse Brabant).

Roularta is ook oprichter van de business tv-zenders Kanaal Z (Nederlandstalig) en Canal Z (Franstalig). Het initiatief was aanvankelijk een JV (met de Tijd) maar na enige tijd werd Roularta 100% verantwoordelijk voor de exploitatie.

Roularta verwierf in 2018 50% van Mediafin, de uitgever van de financieel-economische dagbladen De Tijd en L'Echo, in JV met de Brusselse groep Rossel.

"Trends Business Information" is gegroeid uit de eigen databank van de Trends Top en de overnames van EuroDB en Coface België Business Information en verschaft data omtrent alle ondernemingen uit binnen- en buitenland.

Ook binnen de Belgische commerciële drukkerijwereld is de Roularta Media Group stevig verankerd. Roularta Printing is de grootste drukkerij van het land en produceert bijna alle Belgische wekelijkse weekbladen, newsmagazines, tv-magazines, damesbladen en krantenbijlagen. De capaciteit wordt voor 40% benut voor de eigen publicaties, kranten en tijdschriften van Roularta Media Group en voor 60% voor hoofdzakelijk buitenlandse drukorders: wekelijkse en maandelijkse magazines (zoals The Economist en Bloomberg Business Week voor Europa), catalogi en commerciële opdrachten.

Perstitels[bewerken | brontekst bewerken]

De tijdschriften, weekbladen en maandbladen van Roularta worden altijd in het Nederlands en in het uitgegeven. In Franstalige uitgave wordt hieronder tussen haakjes vermeld.[1]