De Morgen

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De Morgen
De Morgen
De Morgen van 26 november 2007 bij de koffie
De Morgen van 26 november 2007 bij de koffie
Type Dagelijks
Formaat Berliner
Eerste editie 1978
Eigenaar(s) De Persgroep
Oplage 51.915 (2015)
Hoofdredacteur An Goovaerts (2014)
Land(en) Vlag van België België
Regio(s) Vlag Vlaams Gewest Vlaanderen
Vlag Brussels Hoofdstedelijk Gewest Brussel
Talen Nederlands
ISSN 1374-7916
Officiële website
Portaal  Portaalicoon   Media

De Morgen is een Belgisch Nederlandstalig dagblad.

Geschiedenis[bewerken]

De krant ontstond in 1978 als voortzetting van de opgedoekte socialistische partijkranten Volksgazet en Vooruit. De eerste hoofdredacteur was voormalig studentenleider en journalist Paul Goossens. De Morgen kreeg al vroeg een redactiestatuut, wat in de toenmalige Belgische dagbladwereld eerder uitzonderlijk was. In 1987 publiceerde de krant artikelen rond fiscale fraude bij het Antwerpse ECC-tennistoernooi. Daarop viel de politie de redactie in Gent binnen, op zoek naar informatie die de herkomst van de bronnen kon bevestigen. Het incident deed de discussie oplaaien rond het beroepsgeheim van de Belgische journalistiek.

De nieuwe krant kon aanvankelijk slechts voortbestaan dankzij de steun van de socialistische beweging. Een groeiende politieke verwijdering deed die geldstroom opdrogen. Na een dreigend faillissement en reddingsoperaties gedragen door de lezers werd een meer structurele oplossing gezocht. Die kwam er in 1989, toen de krant werd overgenomen door de Uitgeverij J. Hoste, die onder andere de - van oorsprong liberale - kranten Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet uitgeeft. Deze uitgeverij, omgedoopt tot De Persgroep, is sindsdien uitgegroeid tot één van de grotere media-spelers in België en in Nederland.

In 1994 werd Yves Desmet hoofdredacteur. Hij bouwde De Morgen verder uit als alternatief voor de oudere kwaliteitskranten De Standaard, met wortels in de Vlaamse Beweging en eerder conservatief katholiek, en De Tijd, van oorsprong de Vlaamse beurskrant, waarin De Persgroep sinds 2005 voor 50% participeert. Desmet maakte komaf met de oude tegenstellingen zoals klerikaal-antiklerikaal of socialistisch-liberaal. Mede hierdoor is de Vlaamse pers zich onafhankelijker gaan gedragen ten opzichte van de politieke machtscentra en de gevestigde ideologieën. Uiteenlopende meningen kregen ruimte in de opiniepagina's: Bart De Wever, voorzitter van de Nieuw-Vlaamse Alliantie, Hilde Kieboom, voorzitster van de christelijke Gemeenschap Sant'Egidio, Dirk Verhofstadt van de denktank Liberales, Jos Geysels, voormalig politiek secretaris van de groene partij Agalev en van vele andere Vlamingen of Nederlanders.

In 2006 bundelde De Persgroep zijn druk- en internetactiviteiten in het nieuwe bedrijfsonderdeel Persgroep Publishing, waardoor het management meer invloed kreeg op de redacties.[bron?] Er kwam een synergie binnen De Persgroep waardoor basisnieuws wordt gedeeld met De Tijd en Het Laatste Nieuws. In maart 2007 werd Klaus Van Isacker benoemd tot algemeen hoofdredacteur waardoor Desmet gedegradeerd werd tot achtereenvolgens politiek hoofdredacteur en commentator. Tegen het advies van de redactieraad in stelde Van Isacker Bart Van Doorne aan als hoofdredacteur.[1] Op 19 mei 2009 verscheen de krant niet door een personeelsstaking uit protest tegen een lijst van 13 werknemers die werden ontslagen.[2] Op 14 oktober 2009 hebben enkele ontslagen journalisten een nieuwswebsite opgericht die zou uitgroeien tot Apache.be. In oktober 2010 maakte Van Isacker bekend dat hij de krant zou verlaten waarop Wouter Verschelden cohoofdredacteur werd met Bart Van Doorne. In januari 2011 ging Van Doorne elders aan de slag binnen de mediagroep waardoor Verschelden de enige hoofdredacteur werd tot hij op 9 november 2012 'in onderling overleg' werd vervangen door Yves Desmet.[3]

Desmet kreeg Brecht Decaestecker als adjunct-hoofdredacteur en later ook Lisbeth Imbo. Daarop trop Decaestecker zich terug om de digitale tak van de krant te leiden. In 2014 besliste Desmet om zich te beperken tot de rol van 'opiniërend hoofdredacteur' waarop Imbo versterking kreeg van An Goovaerts.[4] In april 2016 stopte Imbo als hoofdredacteur.[5] In september 2016 kreeg Goovaerts versterking van opiniërend hoofdredacteur Bart Eeckhout, tot dan vast journalist en politiek commentator.

Hoofdredacteurs[bewerken]

Land Naam Periode Opmerkingen
Vlag van België Paul Goossens 1978-1991
Vlag van België Piet Piryns 1991-1992
Vlag van België Walter De Bock 1992-1994 onderzoeksjournalist en hoofdredacteur ad interim
Vlag van België Yves Desmet 1994-2006
Vlag van België Yves Desmet en Peter Mijlemans 2006-2007
Vlag van België Klaus Van Isacker en Peter Mijlemans 2007-2008
Vlag van België Klaus Van Isacker en Bart Van Doorne 2008-2010
Vlag van België Wouter Verschelden en Bart Van Doorne 2010-2011
Vlag van België Wouter Verschelden 2011-2012
Vlag van België Yves Desmet 2012-2014
Vlag van België Lisbeth Imbo en An Goovaerts 2014-2016
Vlag van België An Goovaerts april 2016 - september 2016
Vlag van België An Goovaerts en Bart Eeckhout 2016-heden Eeckhout trad in september 2016 aan als opiniërend hoofdredacteur

Medewerkers[bewerken]

Oplage en vormgeving[bewerken]

Oplage [6][bewerken]

Naam 1989 1995 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Oplage - Print ca. 20.000 ca. 50.000 64.397 66.967 67.076 68.395 69.146 70.807 69.351 68.618
Naam 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
Oplage - Print 73.784 79.724 74.388 71.073 68.815 66.055 64.512 57.487 51.915
Verkoop - Print 56.145 57.287 55.355 54.829 52.715 52.033 50.738 45.789 40.488
Verkoop - Digitaal 0 0 0 0 875 1.119 2.678 7.648 14.394
Verkoop - Totaal 56.145 57.287 55.355 54.829 53.590 53.152 53.416 53.437 54.882

Vormgeving[bewerken]

In 2004 werd de krant gelauwerd als Europe's Best Designed Newspaper in de categorie nationaal nieuwsmedium.[7] In april 2006 kwam er een nieuwe vormgeving in het berlinerformaat, waarmee de krant diezelfde prijs in november opnieuw wegkaapte.[8] In 2015 kreeg de krant deze prijs nogmaals en werd zij daarnaast ook door The Society of News Design geprezen als World's best designed newspaper.[9][10]

Externe link[bewerken]